پنجشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶
۱ نفر

لرستان را باید مرکز استان‌های لرنشین کشور قلمداد کرد. مردم این استان آیین‌های ملی و مذهبی را با شور و شوقی خاص برگزار می‌کنند که دراین میان می‌توان به جشن چهارشنبه‌سوری اشاره کرد.

چهارشنبه سوری خرم آباد

همشهری آنلاین: مردم استان لرستان شادمانی خود را از چند هفته مانده به شروع سال نو ابراز می‌کنند. جنب و جوشی خاص در کوچه و بازار شهرهای استان به ویژه خرم‌آباد پیدا می‌شود که این جنب‌ و جوش در شب چهارشنبه‌سوری به اوج خود می‌رسد.

مردم استان لرستان در چهارشنبه آخر سال بیرون از خانه، جلو در، در فضایی مناسب آتشی می‌افروزند، و اهل خانه، زن و مرد و کودک از روی آتش می‌پرند تا سال نو را با شادی آغاز کنند.

دربرخی از نقاط لرستان اعتقاد بر این است که باید در چهارشنبه‌سوری از خانه بیرون رفت و همراه بقیه مردم جشن گرفت و شاد و سرخوش بود تا سال جدید سالی شاد و پر از پیروزی باشد.

آتش‌افروزی با حاجی فیروز در بروجرد

مراسم چهارشنبه‌سوری دربروجرد اما قابل توجه و ویژه بود. در گذشته این جشن با آمدن حاجی فیروز با صورتی سیاه شده و لباسی قرمز آغاز می‌شد. مردم مناطق روستایی  بروجرد یک روز قبل‌تر دور هم جمع می‌شدند و به کندن علف‌ها، و خارها و گیاهان هرز زمین‌های کشاورزی خود مشغول می‌شدند و زمین‌های منطقه را آماده باروری می‌کردند. همچنین در مناطق شهری  مردم  زباله‌ها را  صبح سه‌شنبه از کوچه و خیابان جمع و پشته می‌کردند و منتظر می‌ماندند تا حاجی‌فیروز بیاد آنها را بسوزاند. معمولا هرجا که این مراسم برگزار می‌شد، هفت پشته از خار و بوته درست می‌کردند. سپس آنها را آتش می‌زدند. ابتدا زنان و مردان مسن‌تر از روی آتش می‌پریدند و سپس جوان‌ترها.

کد خبر 485439
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha