سه خودروساز بزرگ ایران در صورت‌های مالی ارائه‌شده به بورس (مربوط به ۱۰ ماه ۹۸) میانگین قیمت فروش محصولات خود را اعلام کردند. قیمت‌ها نشان می‌دهد فاصله‌ای بسیار زیاد میان نرخ کارخانه و بازار وجود دارد؛ موضوعی که از سیاست قیمت‌گذاری دستوری وزارت صمت سرچشمه می‌گیرد.

خرید و فروش خودرو

به گزارش همشهری آنلاین، دنیای اقتصاد اعلام کرد قیمت خودروهایی که به‌صورت فروش فوری عرضه شده‌اند، بسیار بالاتر از نرخ‌های اعلامی در صورت‌های مالی خودروسازان است. در واقع به نظر می‌رسد آنچه به‌عنوان قیمت فروش در صورت‌های مالی شرکت‌های خودروساز آمده، به پیش‌فروش‌های آن‌ها مربوط می‌شود. خودروسازان تا قبل از تحریم صنعت خودرو در اواسط تابستان ۹۷، چیزی حدود یک میلیون دستگاه پیش‌فروش کرده بودند که با دستور وزارت صمت مجبور به تحویل آن‌ها با قیمت‌های قدیم (قیمت‌هایی بسیار پایین تر از بازار و حتی فروش فوری‌ها) هستند.

در بین سه خودروساز بزرگ کشور، ایران خودرو انواع پژوهای خود را با متوسط قیمت ۵۰ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان فروخته و قیمت متوسط سمند نیز کمی بیش از ۴۶ میلیون و ۱۷۰هزار تومان بوده است. این دو خودرو در بازار قیمت‌های بالای ۱۲۰ میلیون تومان دارند.آبی‌های جاده مخصوص اما ۱۱۷ دستگاه سوزوکی گرندویتارا در ۱۰ ماه امسال به فروش رسانده‌اند که آمار نشان می‌دهد خودرو موردنظر با قیمتی افزون بر ۱۵۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان فروخته شده که گران‌ترین محصول این شرکت بوده است.

ویتارا البته به دلیل تحریم و قطع ارسال قطعات، دیگر مونتاژ نمی‌شود.دیگر محصول ایران خودرو به نام رانا نیز با متوسط قیمت ۵۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش رسیده و دنا هم بیش از ۶۶ میلیون تومان قیمت داشته است.در حال حاضر رانا در بازار قیمتی برابر با ۱۰۷ میلیون تومان دارد و دنا هم ۱۹۸ میلیون تومان به فروش می‌رسد. از سوی دیگر، تندر-۹۰ که در بازار قیمتی بالای ۱۵۰ میلیون تومان دارد، در صورت‌های مالی ایران‌خودرو محصولی ۴۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی معرفی شده است.

آبی‌های جاده مخصوص اما دو محصول چینی به نام هایما و دانگ‌فنگ را نیز مونتاژ می‌کنند که اولی قیمتی بالغ بر ۹۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان داشته و قیمت دانگ‌فنگ هم کمتر از ۴۲ میلیون تومان بوده است. در این بین برای خرید دانگ‌فنگ باید افزون بر ۱۸۰ میلیون تومان هزینه کرد و هایما نیز قیمتی بسیار بالاتر از آنچه در صورت‌های مالی ایران‌خودرو آمده، در بازار دارد.

ایران‌خودرو اما پژو ۲۰۰۸ را نیز با قیمتی بیش از ۱۰۰ میلیون تومان فروخته، حال آنکه نرخ آن در بازار ۴۴۰ میلیون تومان است. در بین محصولات سایپا نیز متوسط قیمت پراید، بالای ۲۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بوده و تیبا هم بالغ بر ۳۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به فروش رفته است. پراید در بازار حداقل ۶۳ میلیون تومان قیمت دارد و تیبا هم در مدل معمولی اش ۷۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد. سایپایی‌ها اما سراتو خودرویی که البته دیگر به مونتاژ نمی‌رسد را با قیمت ۲۰۸ میلیون تومان فروخته‌اند تا لقب گران‌ترین محصول فروخته‌شده خودروسازی ایران در ۱۰ ماه امسال نصیب آن شود.

سراتو در بازار با قیمتی برابر با ۴۱۹ میلیون تومان به فروش می‌رسد. دیگر محصول مونتاژی این شرکت به نام آریو نیز قیمتی بالغ بر ۵۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان داشته، حال آنکه خرید آن از بازار ۱۷۳ میلیون تومان آب می‌خورد. چانگان نیز به‌عنوان دیگر خودرو مونتاژی و چینی سایپا، با قیمتی بالغ بر ۱۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در ۱۰ ماه امسال تحویل مشتریان شده است. برای خرید این خودرو در بازار باید ۲۵۹ میلیون تومان هزینه کرد.صورت‌های مالی پارس خودرو نیز نشان می‌دهد محصولات گروه رنو این شرکت بیش از ۴۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت داشته‌اند، حال آن که مثلا پارس تندر در بازار ۱۸۷ میلیون تومان قیمت دارد و ساندرو استپ‌وی هم ۲۶۰ میلیون تومان.

کد خبر 485770

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صابری US ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
    0 0
    این هزار دستان سیرمونی ندارند باید مفسدان در زندان باشند نه با مرخصی برای خود مسافرت بروند
  • عباس GB ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
    3 0
    واردات خودرو را ازاد کنید تا این وضع درست شود مزدا 3 مدل 10 سال پیش 600 میلیون الان با توجه به تعرفه واردات ودیگر هزینه ها وقیمت ارز 14000 تومانی اگر مزدا 3 2020 وارد شود با 20% سود برای وارد کننده 550 میلیون تومان میشود چرا این کار را با مردم میکنید چرا نمیروید نمایندگی های گران فروش را پلمپ کنید
  • کاربر IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
    3 0
    مبارزه با گرانی فقط شعار است
  • reza IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
    1 0
    واقعیت گرانی خودرو نه دست دلالان بلکه دست خود خودرو سازان است ،