ظهور کانون‌های ثانوی شیوع ویروس جدید کورونا در کشورهایی خارج از چین شامل کره‌جنوبی، ایران و ایتالیا باعث نگرانی کارشناسان بهداشت جهانی شده است.

coronavirus

به گزارش همشهری آنلاین تدروس آدهانوم قبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت روز جمعه ۲ اسفند در کنفرانسی خبری در مقر این سازمان در ژنو شیوع ویروس جدید کورونا را در ایران «بسیار نگران‌کننده» خواند و گفت «پنجره فرصت برای مهار شیوع بیماری دارد بسته می‌شود.»

پروفسور آندرو تاتم، استاد جغرافیا و علوم محیط‌زیستی در دانشگاه ساوث‌همپتون در انگلیس هم به نوشته گاردین با تایید سخنان تدروس آدهانوم از  گزارش موارد جدید عفونت با ویروس کورونا در کشورهایی مانند کره جنوبی، ایران و ایتالیا ابراز نگرانی می‌کند.

پروفسور تاتم می‌گوید: «پیش از اخبار اخیر درباره شیوع بیماری در کره جنوبی، ایتالیا و ایران، به نظر می‌رسید موارد بیماری در خارج از  چین شمار اندکی باشند و موارد جدید بیماری به مسافرت به این مناطق ارتباطی نداشت. اما تحولات اخیر به خصوص در ایران، بسیار نگران‌کننده است و ارزیابی تدروس آدهانوم قبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت درباره اینکه پنجره فرصت برای مهار شیوع بیماری دارد بسته می‌شود، قطعا درست است.

«این واقعیت که موارد جدید بیماری در کانادا و لبنان در افرادی که از ایران بازگشته‌اند، شناسایی شده است، نشان می‌دهد که شیوع عمده ویروس در ایران در جریان است و احتمالا مدت‌ها پیش شروع شده است. با توجه به اینکه مسافران به خارج به طور معمول درصد بسیار اندکی از جمعیت کل یک کشور به خصوص کشوری مانند ایران (که سرانه مسافرت به خارج آن بسیار کمتر از کشورهای آمریکایی شمالی و اروپا است) را تشکیل می‌دهند، شناسایی موارد صادراتی بیماری بیانگر «نوک کوه یخ» شیوع در کشور مبدا است.

«از طرف دیگر ایران به طور طبیعی روابط مسافرتی زیادی با کشورهای مجاورش مانند افغانستان، عراق و پاکستان دارد که نظام‌های بهداشتی‌شان ممکن است ضعیف‌تر باشد- وارد شدن موارد عفونت با ویروس به این کشورهای همسایه و شیوع بیماری در آنها به خصوص از لحاظ وجود توانایی در این کشورها برای شناسایی موارد بیماری و مهار انتشار آن نیز نگران‌کننده است.»

کد خبر 486031

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • GB ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
    4 0
    دلیل ساده و منطقی نگرانی جهانی پنهان کاری ایران است.
  • رضا IR ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
    4 0
    تا زمانی که منشا ویروس کرونا در ایران مشخص نشود تمامی تلاشها برای متوقف کردن آن بی فایده است.
  • مجید IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
    0 3
    فقط خدا کمک کنه.
  • امین TR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
    4 0
    مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، خیلی خوب میدانند همانگونه که در بلای طبیعی مانند سیل و زلزله شاهد بودیم که هیچ برنامه ای برای مقابله با بحران وجود نداشت، در مورد بیماری کرونا هم شاهد هیچ مدیریتی نخواهیم بود.
  • DE ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    3 0
    با سلام ( چرا جهان نگران شیوع ویروس کورونا در ایران است؟) برای ابنکه مغرور ترین ،بی احتیاط ترین، خودپسندانه ترین، بی قانون ترین ، مردم دنیا هستیم