به گزارش واحد مرکزی خبر حسن زیاری در مراسم انعقاد یادداشت تفاهم همکاری با راهآهن هند گفت: در آیندهای نزدیک نخستین قرارداد راه آهن با بخش داخلی برای تولید موتور سنگین (لوکوموتیو مانوری) امضا میشود.
وی افزود: از آنجا که ناوگان ایران از سالهای گذشته به نیروی کششی لوکوموتیوهای آمریکایی و اروپایی که همواره مشکلاتی داشته است، برای رفع این تنگنا و برطرف کردن نیاز راه آهن کشور ساخت لوکوموتیو ملی مدنظر قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه هند از کشورهای تولید کننده لوکوموتیو محسوب میشود، از همکاری این کشور برای طراحی این موتور ملی و نیز تولید قطعات آن بهره خواهیم گرفت.
مدیر عامل راه آهن اضافه کرد: علاوه بر آن که هند لکوموتیوهای آلکوم با قدرت 3600 اسب بخار تولید میکند، ساخت لکوموتیوهای آمریکایی و اروپایی را با توان 60 درصد داخلی کرده است، و اگرچه امکان دارد این کشور در زمینه ارسال قطعات لکوموتیوهای دارای لیسانسهای خارجی با مشکلاتی مواجه باشد اما میتوانیم در زمینههایی مانند راهاندازی خطوط تولید با یکدیگر همکاری کنیم.
این مقام مسئول درباره مذاکرات دو روزه مسئولان راه آهن ایران و هند گفت: در گذشته تفاهم نامهها و موافقتنامههایی میان دو کشور منعقد شده و همکاریهای دو کشور در چارچوب اتحادیه بینالمللی راه آهنها(UIC) بسیار خوب است.
زیاری از حمایتهای کیسیجنا به عنوان رئیس اتحادیه بینالمللی راه آهنها از راه آهن ایران تجلیل کرد و گفت: وی با دیدگاه مثبتی درباره ایران و موقعیت راه آهن کشورمان دستور تاسیس دفتر خاورمیانه (UIC) را در تهران صادر کرده است.
زیاری با اشاره به افتتاح آکادمی امور ریلی در دانشکده مهندسی دانشگاه علم و صنعت و دیدگاه مسئولان کشورمان درباره لزوم توسعه حمل و نقل ریلی گفت: یکی از مباحث مطرح شده برای همکاری با راه اهن هند، تبادل استاد با آکادمی علوم ریلی در تهران است.
وی همچنین از تشکیل کمیتههای جداگانه برای بررسی مواد مورد تفاهم خبر داد و گفت: نخستین کمیته کاری هند اوایل خرداد برای دستیابی به توافقهای نهایی به تهران سفر میکند.