همشهریآنلاین – محمد بلبلی: نورالله علیزاده در سنین نوجوانی آواز خواندن را نزد خوانندگان محلی آموخت و به خاطر علاقه و استعداد بسیار به موسیقی با تلاش و توجه توانست مقامها و روایتهای موسیقی مازندران را بیاموزد.
آشنایی و توانایی اجرای مقامها و ریزمقامهای موسیقی مازندران از تواناییهای شاخص آواز خواندن علیزاده است.
نورالله علیزاده در نواختن ساز نی چوپانی یا همان لَلِهوا نیز مهارت بسیاری دارد. او نواختن این ساز را نزد استاد حسین طیبی آموخته است.
او علاوه بر احاطه داشتن بر موسیقی مازندران با ردیفهای سازی و آوازی موسیقی کلاسیک ایرانی نیز آشنایی دارد.
علیزاده ردیف موسیقی ایرانی را نزد استادان نینوازی چون محمدعلی کیانینژاد، عبدالنقی افشارنیا و جمشید عندلیبی آموخت.
او در نواختن لَلِهوا از تکنیکهای ساز نی بهره بسیار برده و همین مساله باعث تمایز لَلِهوانوازی علیزاده نسبت به دیگر استادان شدهاست.
علیزاده با بسیاری از استادان موسیقی مازندران همکاری کرده و در جشنوارهها و کنسرتهای داخلی و خارجی حضوری درخشان داشتهاست.
از آثار منتشرشده نورالله علیزاده میتوان به آلبومهای «اِفتابِ تِه»، «مازرونی حال»، «بهار مونا»، «اِسّارِ سو»، «شِوار»، «بهارانه»، «بهار وارِش» و «بهاری وا» اشاره کرد.
نظر شما