با گذشت بیش از ۱۰روز از شیوه کرونا، همچنان محصولات بهداشتی و پیشگیری از ویروس کرونا در داروخانه‌ها کمیاب است و در طول هفته گذشته با قیمت بسیار بالایی در برخی مراکز به فروش رسیده است.

کمیاب شدن محصولات بهداشتی در داروخانه ها

همشهری آنلاین- سارا جعفرزاده: هیچ کس فکرش را هم نمی‌کرد که ساده ترین اقلام بهداشتی که تا ۱۰روز پیش تقاضای آنچنانی نداشت حالا به نوعی به اقلام لوکس با قیمت‌های چندبرابر قیمت اصلی تبدیل شوند. گزارش میدانی خبرنگار همشهری محله از چند داروخانه در منطقه۱۹ نشان می‌دهد که علاوه بر اینکه اقلامی مانند ماسک، الکل پزشکی، دستکش لاتکس و ژل ضدعفونی کننده کمیاب هستند بلکه قیمت‌هایی بسیار متفاوتی دارند و باید گفت این روزها نظارت چندانی بر قیمت گذاری محصولات بهداشتی وجود ندارد. از مسئولان داروخانه ها گرفته تا فروشندگان لوازم شوینده و بهداشتی فقط یک دلیل بر گرانی این محصولات دارند که می گویند: «شرکت های توزیع کننده اقلام بهداشتی با قیمت بالا محصولات را در میان فروشندگان توزیع می کنند. پس گران می خریم و گران هم می فروشیم.»

برای پیشگیری از کرونا هیچ محصولی نداریم

به یک داروخانه در خیابان مهران می روم. در ابتدای ورودم کاغذی را می بینم که روی آن نوشته شده ماسک، ژل دست، الکل و دستکش نداریم. این اطلاعیه کافی است تا مراجعان در بدو ورودشان از هر سوالی در این خصوص ناامید شوند. در همین زمان خانم میانسالی از مسئول داروخانه می پرسد ماسک دارید؟ صاحب داروخانه با بی حالی جواب می دهد: «خانم روی آن کاغذ نوشته شده که هیچ چیز برای پیشگیری از کرونا نداریم.» با کنجکاوی جلو می روم و می پرسم قبل از اینکه ماسک کمیاب بشه، به چه قیمتی می‌فروختید؟ فروشنده می گوید: «ماسک فیلتردار را با قیمت ۸هزار و ۵۰۰ تومان می‌فروختیم اما شنیده‌ام که دربرخی داروخانه‌ها تا ۲۰هزار تومان هم فروخته شده. این روزها شما هرگز نمی‌توانید به راحتی ماسک پیدا کنید. این ماسک‌ها را فقط در بیمارستان‌ها توزیع می‌کنند.»

در همین هنگام خانم جوانی وارد داروخانه می شود و تقاضای الکل پزشکی می کند که با جواب منفی روبه رو می شود. قیمت الکل پزشکی ۷۰میلی لیتری ۲۵هزار تومان بوده که این روزها به ۸۰هزار تومان رسیده است.

ماسک ۲۰هزار تومانی هم نداریم

داروخانه ای در خیابان زلفی مقصد دومم است. داروخانه‌ای که قبلا برای خرید ماسک به آنجا سر زده بودم. اوایل آذر امسال که آلودگی هوا شدت گرفت ماسک فیلتردار را از همین داروخانه به قیمت ۳هزار تومان خریده بودم اما در روزهای ابتدایی شیوع کرونا مجدد به این داروخانه مراجعه کردم که ماسک را به قیمت ۲۰هزار تومان به فروش می‌رساند. با گذشت چند روز از شیوع کرونا دوباره به این داروخانه می روم که این بار فروشنده می گوید: هیچ محصول بهداشتی در رابطه با کرونا نداریم. به صورت کنایه آمیز می گویم: حتی ماسک  ۲۰هزار تومانی؟ فروشنده می گوید: «همان ماسک ۲۰هزار تومانی را اگر دوباره بیاوریم، باید به قیمت بالاتری بفروشیم.»

ماسک پارچه‌ای جایگزین ماسک فیلتردار

هرگز فکر نمی‌کردم در این آشفته بازار بتوانم ماسک پیدا کنم اما با سرزدن به یک داروخانه در سه راه شریعتی به مشتری مداری برخی از افراد اطمینان پیدا می کنم. وارد داروخانه که می شوم، کمی شلوغ به نظر می رسد. تعدادی از مراجعان در حال خرید ماسک هستند. خوشحالند که توانسته‌اند ماسک پیدا کنند.   جلوتر می روم و با یکی از متصدیان داروخانه همصحبت می شوم. می گوید: «ماسک فیلتردار را هفته قبل به قیمت ۱۸هزار تومان خریدیم و ۲۰هزار تومان فروختیم اما چون متقاضی خرید ماسک زیاد بود و ماسک هم کمیاب شده بود، از یک شرکت تعدادی ماسک پارچه‌ای خریداری کردیم که قیمت پایینی دارد و مردم توان خرید آن را دارند. در حال حاضر هم این ماسک را با قیمت ۸هزار تومان می‌فروشیم تا همه بتوانند ماسک تهیه کنند.»

هیچ محصولی توزیع نشده

داروخانه ای در بلوار شکوفه آخرین مقصدی است که امید دارم جواب درستی درباره قیمت محصولات بهداشتی از آنجا بگیرم. داخل داروخانه مرد جوانی در حال خرید دستکش یکبار مصرف نایلونی است. ۱۰۰عددی است که به قیمت ۵هزار تومان خریده است. از فروشنده در مورد دستکش لاتکس پزشکی می پرسم که می گوید در حال حاضر موجودی نداریم اما قیمت آن خیلی بالا رفته و هر جفت دستکش این روزها ۴ تا ۶هزار تومان به فروش می‌رسد. از او می پرسم در اخبار اعلام شده قرار است محصولات بهداشتی در داروخانه‌ها با قیمت مصوب به فروش برسد. پس چه شد؟ می گوید: ما هم شنیده‌ایم اما هیچ محصولی توزیع نشده که قیمت گذاری انجام بشه. اگر ارزان بخریم، ارزان هم می فروشیم.»

در حال حاضر انواع ماسک فیلتردار در برخی داروخانه‌ها بین ۲۰ تا ۲۳هزار تومان به فروش می‌رسد. البته طبق شنیده‌ها در مناطق دیگر به مرز ۳۰هزار تومان هم رسیده است. ژل ضدعفونی کننده ۲۵میلی لیتری هم به قیمت ۴۰هزار تومان، دستکش یک بار مصرف نایلونی ۱۰۰عددی بین ۵ تا ۱۰هزار تومان و هر شیشه الکل ۸۰هزار تومان به فروش می‌رسد. این اقلام تا ۲هفته پیش با قیمت بسیار کمتری عرضه می شد که در حال حاضر نظارت کم دستگاه‌های اجرایی باعث نابسامانی در قیمت‌ این محصولات شده است.

کد خبر 488299

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha