مصرف خودسرانه و افراطی ویتامین ها‏، مکمل های غذایی که این روزها برای پیشگیری از ابتلا به کرونا به شکل دهان به دهان تجویز می شود نه تنها کمکی به تقویت سیستم ایمنی بدن نمی کند بلکه می تواند عارض و چالش های تازه ای برای مصرف کنندگانشان داشته باشد.‏

ویتامین دی

همشهری آنلاین - حمیدرضابوجاریان :هفته‌های پرالتهاب و نفس گیر شیوع کرونا‏ خیلی ها را نگران کرده که نکند این ویروس تاج دار‏‏‎،دامن آن ها را بگیرد.هشدارها برای خودداری حضور افراد سالم در مراکز بیمارستانی و درمانی هم به این نگرانی دامن زده است. آن ها که حواسشان به اخبار و رویدادها هست، با دیدن اولین نشانه های بیماری به مراکز درمانی می روند تا روند درمان اصولی خود را بگذرانند اما، آن ها که نشانه ای از بیماری ندارند به تقلا افتاده تا با استفاده از روش هایی که خود آموخته اند به هر قیمتی خود را از گزند بیماری در امان نگاه دارند. استفاده از انواع مکمل های غذایی و درمانی و حتی تزریق واکسن از جمله این خوددرمانی ها است. خوددرمانی هایی که نه تنها کمکی به جلوگیری از بروز بیماری در افراد نمی کند بلکه،مصرف افراطی و بدون تجویز پزشک می تواند منجر به بروز عارضه هایی دیگر در بدن فرد شود. بررسی میدانی خبرنگار همشهری آنلاین نشان می دهد مصرف برخی مکمل های غذایی و دارویی روند تصاعدی به خود گرفته و بازار فروش خوبی پیدا کرده است.                  

  • التماس برای خرید ویتامین                              

برخی داروخانه های شهر مملو از کسانی است که برای خرید ویتامین آمده اند. این باور در میان مردم شکل گرفته است که ویتامین های D و C می تواند از آن ها در برابر ویروس کرونا محافظت کند. این باور سبب شده است،فروش ویتامین در داروخانه ها از رشد چند صد درصدی برخوردار شود. یکی از مراجعه کنندگان به داروخانه ای در حوالی میدان پونک با اصرار خواستار خرید ویتامیت D با دوز ۵۰ هزار واحد است. او دلیل اصرارش را داشتن دو بچه قد و نیم قد و همسرش که در خانه هستند می داند و می گوید: یکی از همکارانم می گفت که ویتامین D با دز ۵۰ هزار واحد سیستم ایمنی بدن را کاملا تقویت می کند.برای همین آمده ام تا این ویتامین را برای خودم و خانواده ام تهیه کنم. حسین که خودش را کارمند یک اداره دولتی معرفی می کند از اینکه ماسک و دستکش برای خرید پیدا نکرده عصبانی است و معتقد است هر کاری می کند تا خانواده اش از ویروس کرونا در امان باشند:الان برای خریدن ویتامین هم باید اصرار و التماس کرد.ویتامین که داخل کشور تولید می شود و همه داروخانه ها دارند. نمی دانم چرا برای خرید ویتامین هم باید اینقدر اصرار و التماس کرد. حرفش تمام نشده که اصرارهایش اثر می کند وتحویلدار داروخانه با اکراه ویتامین تقاضا شده را به مرد می دهد.                                                                                                                                                            

  • افزایش فروش ویتامین ها

ابراهیم حسینی‏،کارمند داروخانه است. وقتی درباره اوضاع فروش ویتامین و تعداد مشتریان این قلم جنس می پرسم،با تایید اینکه مقدار فروش ویتامین درهفته های اخیر در داروخانه ای که در آن کار می کند بیشتر شده است، می گوید:مردم نگران ابتلا به کرونا هستند.اینطور در ذهم مردم جا افتاده که با تقویت سیستم ایمنی بدنشان از خود مراقبت کنند. باور مردم این است که ویتامین D و C می تواند سیستم ایمنی بدنشان را تقویت کند و به این دلیل، خواهان خرید ویتامین هستند. او حرفش را اینطور ادامه می دهد:تقریبا روزی ۳۰ تا ۴۰ نفر برای خرید انواع ویتامین به داروخانه مراجعه می کنند. این تعداد مراجعه کننده برای خرید چند برابر روزهای قبل از شیوع کرونا است. او معتقد است استفاده از ویتامین ها برای بدن مناسب است اما استفاده ناآگاهانه از این نوع مکمل ها بدون نظر پزشک نباید انجام شود.

او به مردی که خواهان خرید ویتامینی با مشخصات خاص  است اشاره می کند و می گوید:برخی مراجعان درخواست ویتامین D با دوز ۵۰هزار می کنند.مصرف این دوز از ویتامین تنها برای افرادی توصیه می شود که مشکل جذب ویتامین از غذا یا دفع آن را دارند. مصرف طولانی ویتامین Dبا دوز ۵۰ هزار می تواند برای افرادی که مشکلی در جذب این ویتامین از غذا ندارند، خطرناک باشد اما کسی حاضر به پذیرش توصیه ما برای خودداری از خرید ویتامین D با این دوز ندارد. نمی توان جلوی مردم را در خرید ویتامین گرفت. هر مخالفتی با فروش ویتامین اینطور تلقی می شود که می خواهیم احتکار کنیم. در این شرایط مراجعه کننده سریع تلفن همراهش را در می آورد و تهدید به شکایت می کند.با این شرایط چرا سری که درد نمی کند را با دستمال ببندیم.          

  • ویتامین های سمی وارد بدنتان نکنید

نگرانی مردم و سبقت گرفتن آن ها از یکدیگر در خرید ویتامین را با دکتر فریبا کوهدانی ، دکترای تغذیه در میان گذاشتیم. او با تاکید بر اینکه استفاده از ویتامین در صورتی که به جا و معقول باشد به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند تاکید دارد، اما می گوید:استفاده از ویتامین تنها در شرایط خاص برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است. بدن به صورت خودکار مواد مغذی و ویتامین ها را از غذا جذب می کند.بنابراین نیاز چندانی به استفاده از ویتامین ها به عنوان مکمل هایی دارویی نیست. معمولا ویتامین ها برای کسانی تجویز می شود که با مشکل جذب نشدن مواد مغذی یا دفع آن رو به رو هستند.                                                                

این متخصص تغذیه، با هشدار به کسانی که در این ایام از ویتامین D با دوز ۵۰ هزار استفاده می کنند، مصرف این ویتامین را بدون نظر پزشک خطرناک می داند و می گوید: تنها در مواردی مصرف ویتامین D با دوز ۵۰ هزار واحد تجویز می شود که فرد سطح دریافت این مقدار ویتامین خود را پس از انجام آزمایش های پزشکی به تایید پزشک رسانده باشد. معمولا مصرف این حجم از ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن برای مدت ۸ هفته تجویز می شود. هرگونه مصرف خودسرانه این ویتامین باتوجه به ماهیت محلول در چربی بودن آن می تواند برای بدن مسله ساز شود.                                  

  • قدیمی ها در مقابل طب مدرن

غیر از استفاده از ویتامین ها که نوعی خوددرمانی مدرن به شمار می رود، راه حل های سنتی برای تقویت سیستم ایمنی بدن مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. فضای مجازی مملو از توصیه های افراد ناشناس و تشویق آن ها به خرید برخی سبزیجات و ادویه ها است. این افراد از معجزه روش های سنتی برای درمان و جلوگیری از ابتلا به کرونا یاد می کنند.مصرف سیر،زنجفیل،دارچین، فلفل سیاه،زردچوبه وبرخی دیگر از سبزیجات با ادعای اثرگذاری مثبت بر ویروس کرونا این روزها در پایتخت افزایش یافته است.

گوشه و کنار وانت بارهایی را می توان دید که از شهرهای مختلف با خود سیر به تهران آورده و با قیمت های گزاف می فروشند. از سوی دیگر افزایش قیمت در خرده فروشی های عرضه کننده دارچین،زنجفیل،فلفل سیاه،زردچوبه گواهی بر استقبال و خرید این محصولات از سوی شهروندان است.رضا که بار سیرش را از همدان با نیسان آبی به تهران آورده است از فروش خوبش در روزهای گذشته می گوید: برادرم از دزفول و من از همدان سیر به تهران می آوریم. هر سال برای فروش یک وانت نیسان سیر حدود ۳ روز تهران می ماندیم.بعد دوباره می رفتیم تا بار بزنیم و بر گردیم الان با اینکه قیمت هر کیلو سیر ۳ برابر پارسال شده است، صبح که بار را به تهران می آوریم تا شب تمام می شود. حتی مغازه دارها هم سیر از ما تهیه می کنند. او خاصیت سیر را دلیل فروش خوبش در این روزها می داند:سیر پادزهر خیلی از دردها است.قیمت هم مناسب است ومردم ترجیح می دهند چیزی خریداری کنند که به سلامتش اطمینان دارند و می دانند که به دردشان می خورد.

اومعتقد است هر چیزی که قدیمی ها درباره سیر گفته اند حکمت داشاه و خاصیت این ماده غذایی را تایید کرده است:وقتی قدیمی ها می گویند دوای هر دردی سیر است چرا نباید باور کرد. حتما قدیمی ها چیزی می دانستند که گقتند.خود من هر وقت سرما می خورم با خوردن سیر هم سرماخوردگی ام خوب می شود هم اینکه تا مدت ها مریض نمی شوم. برای همین است که مردم برای اینکه کرونا نگیرند سیر می خورند.کرونا هم مانند سرماخوردگی است و خوردن سیر آدم رو از ویروس پاک می کند.

  • افراطی نباشیم 

با اینکه خوردن سیر مزایای زیادی دارد اما، افراط گرایی در مصرف سیر‏ زنجفیل یا دارچین می تواند خطراتی برای برخی گروه های پرخطر داشته باشد. گروه های پرخطری که هم کرونا آن ها را تهدید می کند هم افراط در مصرف ادویه ها و سیر.دکتر کوهدانی در این باره می گوید:یادمان باشد تعادل در مصرف را باید آویزه گوش کرد. همه این ها محصولات موادی هستند که مصرفشان برای بدن مفید است. این نکته را باید در نظر داشت که به دلیل باورهای غلط درباره سیر و خاصیت ضد آنفولانزایی و ضد ویروسی آن عده ای سعی می کنند سیر را به شکل بی رویه ای استفاده کنند. مصرف بدون قاعده سیربرای برخی افراد که دارو استفاده می کنند ممکن است منجر به تداخلات دارویی شود. سیر خون را رقیق می کند و سبب افزایش ضربان قلب می شود. کسانی که از داروهای قلبی استفاده می کنند باید به مصرف سیر توجه کنند تا دچار مشکلات و عارضه های ناشی از تداخل دارویی نشوند.

  • زندگی عادی با رعایت مسایل بهداشتی                                                                                                                                                                                                        

کوهدانی معتقد توصیه می کند، افراد روندی که مربوط به الگوی زندگی معمولیشان را تا قبل از شیوع بیماری داشته اند حفظ کرده و تنها توصیه های بهداشتی را بیش از گذشته رعایت کنند: استفاده از فلفل سیاه و دارچین و ادویه ها و مواد غذایی مانند آنها اثر ضد التهابی در بدن دارد و استفاده به اندازه از این نوع ادویه ها خوب است.استفاده به اندازه در مصرف این مواد به همان اندازه که اثر مثبت دارد، افراط نیز سو دارد. به عنوان نمونه کسانی که رفلکس معده دارند و ترش می کنند،اگر از ادویه بیشتر استفاده کنند بیشتر دچار رفلکس معده می شوند و زندگی بر آن ها سخت می گذرد.

کد خبر 490234

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha