معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت: برای اجرای ۶۰۰ هزار هکتار از طرح‌های مطالعاتی آبخیزداری این استان ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

آبخیزداری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، ابوطالب امینی افزود: از ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی استان، تاکنون مطالعات حدود ۴ میلیون هکتار، انجام و عملیات آبخیزداری بالغ بر ۲ میلیون هکتار اجرا شده است.

وی گفت: در ۲ سال اخیر نیز با تخصیص اعتبار صندوق توسعه ملی بیش از ۳۳۹ طرح آبخیزداری در استان شروع شد که سهم این شهرستان بیش از ۱۱۰ هزار هکتار در حوضه‌های مهرجان، فراخ و جندق است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری اصفهان که روز دوشنبه ۱۹ اسفند از طرح‌های آبخیزداری شهرستان خور و بیابانک بازدید کرد، افزود: هدف از اجرای طرح‌های آبخیزداری کنترل سیلاب، تقویت سفره‌های زیرزمینی و توسعه پوشش گیاهی و جلوگیری از تخریب منابع طبیعی و فرسایش خاک است.

امینی ادامه داد: اجرای یک هکتار طرح آبخیزداری سبب کنترل ۵۳۰ متر مکعب سیلاب و کاهش چشمگیر فرسایش خاک از ۱۷ تُن در هکتار به هشت تُن می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این ظرفیت وجود دارد که سالانه تا ۳۵۰ میلیون متر مکعب سیلاب در سطح استان را کنترل کنیم.

امینی با اشاره به اجرای طرح جنگل‌کاری در استان گفت: امسال این طرح در سطح پنج هزار هکتار از عرصه‌های استان اجرا شد.

بر اساس آمار موجود، از مجموع ۶۰ میلیون هکتار از عرصه‌های بیابانی و مرتعی کشور حدود ۲۵ میلیون هکتار آن مستعد عملیات آبخیزداری است.

وسعت بیابان‌های جهان ۱۰ درصد است؛ اما بیابان‌ها در ایران وسعتی ۲۰ درصدی دارند و نکته حایز اهمیت در باره ارزش آبخیزداری در استان اصفهان آن است که بیابان‌ها حدود ۳۰ درصد از مساحت این استان را تشکیل می‌دهند.

بارندگی کشور در یک سال به ۴۳۰ میلیارد متر مکعب می‌رسد که از این رقم ۹۰ تا ۹۵میلیارد متر مکعب آن روان آب‌ها و سیلاب‌هاست.

مدیریت کنترل سیلاب‌ها باعث حفظ منابع آب، عدم فرسایش خاک، جلوگیری از انباشت رسوبات در مراتع و مزارع، حفظ پوشش گیاهی و تغذیه سفره‌های زیر زمینی بخصوص قنات‌ها خواهد شد.

مرکز شهرستان خور و بیابانک در ۴۲۰ کیلومتری شرق شهر اصفهان واقع است.

کد خبر 491175

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha