جمعه ۳۰ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۵:۰۰
۰ نفر

گروه ورزشی - محمدجواد پاینده: بررسی شاخص‌های مورد نظر AFC برای حضور در لیگ قهرمانان.

چالش فوتبال و سیما برای دریافت حق پخش تلویزیونی مسابقات فوتبال ادامه دارد. این  در شرایطی است که AFC این موضوع را یکی از شرایط ضروری برگزاری رقابت‌های حرفه‌ای و همین‌طور افزایش سهمیه کشورها در فصل جدید مسابقات لیگ قهرمانان آسیا دانسته است.

فوتبال ایران برای کسب 4 سهمیه در فصل جدید رقابت‌های لیگ قهرمانان همچنان به حل مشکل حق پخش مسابقات لیگ برتر امیدوار است.
فصل آتی رقابت‌های لیگ قهرمانان  با حضور 32 تیم برگزار خواهد شد. ساختار جدید این مسابقات شباهت زیادی به لیگ قهرمانان اروپا دارد، بر همین اساس با توجه به شرایط، امکانات و سطح فنی فوتبال در کشورهای آسیایی، سهمیه حضور در این رقابت‌ها از سوی
 AFC تعیین می‌شود.

نحوه سهمیه بندی
کنفدراسیون فوتبال آسیا در مرحله اول، شرایط کشورهای صاحب فوتبال حرفه‌ای در آسیا را مورد بررسی قرار داد. کشورهایی که دارای حداقل‌های لازم برای حضور در  لیگ قهرمانان 2009 بودند از سوی AFC‌ انتخاب شدند و قرار شد در فرصت باقیمانده تا آغاز رقابت‌ها، حداقل امکانات لازم برای حضور در این مسابقات را فراهم کنند.

کنفدراسیون پس از انتخاب کشورهایی که قابل بررسی محسوب می‌شوند،  در 10 بخش شرایط لازم را اعلام کرد تا سهمیه هر کشور در مسابقات مشخص شود.
 کشورهایی که موفق به کسب بیش از 400 امتیاز در این مرحله شوند در فصل جدید رقابت‌ها 4 نماینده خواهند داشت، همچنین کسب 300 امتیاز، حضور
3 نماینده و 200 امتیاز، حضور دو نماینده را در این مسابقات قطعی می‌کند.

بررسی شرایط کشورها در دو مرحله صورت گرفت. در بررسی اولیه فوتبال ژاپن در جایگاه نخست ایستاد. کره‌جنوبی دوم شد، چین، ‌عربستان و استرالیا در مکان‌های سوم تا پنجم قرار گرفتند و ایران با اینکه بسیاری از امتیازات لازم را در مرحله اول به دست نیاورده بود موفق به حضور در رتبه ششم شد.

در مرحله نهایی اما فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ بسیاری از شرایط لازم و مورد نظر کنفدراسیون را فراهم  کرده‌اند و انتظار می‌رود ایران به جایگاه بهتری دست یابد. در این مرحله کسب 3 سهمیه تقریباً قطعی به نظر می‌رسد و تلاش‌ها برای رسیدن به 400  امتیاز و کسب سهمیه حداکثری ادامه دارد اما در هر صورت به نظر می‌رسد حضور قهرمان و نایب‌قهرمان لیگ‌برتر به همراه قهرمان جام‌حذفی در فصل آتی رقابت‌های لیگ قهرمانان قطعی است.

عزیز محمدی رئیس سازمان لیگ‌برتر در این خصوص گفت: «در آخرین جلسه‌ای که داشتیم، نمایندگان AFC اعلام کردند در دو موضوع خواهان تغییر اساس‌نامه لیگ هستند. ما هم در اولین جلسه مسئله حضور 16 بازیکن حرفه‌ای در هر تیم و همین‌طور ثبت اساس‌نامه باشگاه‌ها را حل می‌کنیم. مهمترین موضوع باقیمانده که می‌تواند به بالا رفتن امتیازات ما کمک کند، حق پخش تلویزیونی مسابقات لیگ است.

شرایط مورد نظر کنفدراسیون در 10 ماده به کشورها ابلاغ شده که فوتبال ایران در این بین 100 درصد امتیازات را در  4 ماده به دست آورده  و همچنان به کسب امتیازات بیشتر در بخش‌های دیگر امیدوار است.

شاخص‌های AFC
اولین شرط اعلام شده برگزاری لیگ حرفه‌ای است با حضور حداکثر 8 تا 12 تیم،‌ انجام مسابقات در طول 7 ماه، برگزاری رقابت‌ها به صورت رفت و برگشت و دیگر استانداردهای لازم لیگ حرفه‌ای که البته به شکل حداقلی در فوتبال ایران موجود است. AFC حداکثر امتیازات ممکن در این بخش را به ایران داده، در حالی که کشورهایی همچون امارات، قطر و کویت در این زمینه با مشکلاتی مواجه‌اند.

بخش دوم، شرایط فنی است که البته در این قسمت با توجه به سوابق، افتخارات و رنکینگ تیم‌های ملی و باشگاهی در رقابت‌های مختلف به کشورها امتیاز داده می‌شود. ایران با توجه به رده‌بندی جهانی فیفا و عملکرد باشگاه‌ها در ادوار گذشته لیگ قهرمانان آسیا و همینطور افتخارات ملی نزدیک به 70 درصد ‌امتیازات کامل در این قسمت را به دست آورده است.

بخش سوم، وضعیت تماشاگران در رقابت‌های لیگ است. میانگین تعداد و بهای بلیت‌ها در طول فصل و ‌انجام شمارش دقیق و رسمی مهمترین شرایط این بخش است. تاکنون شمارش رسمی و دقیق  در فوتبال ایران رایج نبوده اما گفته شده از این پس اقداماتی برای انجام شمارش دقیق صورت می‌گیرد و طبق انتظارات ‌AFC در این خصوص عمل خواهد شد. کنفدراسیون فعلاً حدود 65‌ درصد امتیازات این بخش را به ایران داده و با اعمال تغییرات لازم امتیازات این بخش هم تکمیل خواهد شد.

بخش چهارم، شرایط فعالیت سازمان لیگ است. از نظر AFC‌، سازمان لیگ باید به صورت مستقل و غیردولتی فعالیت کند و  نمایندگان  فدراسیون فوتبال و باشگاه‌ها باید بدنه این سازمان را تشکیل دهند. 100 درصد امتیازات این بخش هم برای فوتبال ایران در نظر گرفته شده است.

بحران حق پخش
بخش پنجم، بازاریابی است که فعلاً بزرگ‌ترین بحران فوتبال ایران در این آزمون است. تکیه AFC ‌ بر موضوع حق پخش تلویزیونی بازی‌ها مشکلات زیادی را به همراه داشته است. در فوتبال ایران هنوز پولی از حق پخش مسابقات فوتبال به تیم‌ها پرداخت نمی‌شود که این موضوع اصلی‌ترین شرط برای کنفدراسیون محسوب می‌شود.

تلاش‌هایی از سوی سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال صورت گرفته اما صدا و سیما حاضر به پذیرفتن این شرط نیست. با توجه به اینکه اکثر تیم‌های لیگ برتر دولتی هستند، گفته می‌شود صدا و سیمای دولتی وظیفه ندارد در این زمینه هم باشگاه‌ها را تغذیه کند. طرح پیشنهادی سازمان لیگ این که است که با در نظر گرفتن پخش تلویزیونی در راستای استقلال باشگاه‌ها و کاهش کمک‌های دولتی به تیم‌های لیگ‌برتری اقدام شود اما تاکنون توفیقی در این زمینه حاصل نشده است.

ایران تاکنون در این قسمت به 50‌ درصد امتیازات رسیده که شامل استفاده از تبلیغات و حمایت‌های مالی است اما با حل مشکل حق پخش تلویزیونی امکان کسب همه امتیازات این بخش هم وجود دارد. کفاشیان چندی پیش از مذاکره با تلویزیون‌های خارجی برای دریافت حق پخش بازی‌های لیگ خبر داده بود اما به نظر نمی‌رسد این امکان وجود داشته باشد. در نهایت تنها راه حل باقیمانده توافق با صدا و سیما است.

بخش ششم، شرایط مالی باشگاه‌ها و همین‌طور سازمان لیگ‌برتر است. بر این اساس سازمان لیگ و باشگاه‌ها باید درآمدزایی لازم را در طول هر فصل داشته باشند. با توجه به تراز مالی باشگاه‌ها و لیگ برتر، ایران در این قسمت به 50 درصد‌ امتیازات دست یافته و احتمالاً پیشرفتی هم در این خصوص حاصل نخواهد شد.

بخش هفتم، برگزاری مسابقات با شرایط و استانداردهای لازم است که در این قسمت هم فوتبال ایران به همه امتیازات لازم دست یافته است.در بخش هشتم به شرایط و امکانات رسانه‌ای فوتبال در کشورهای آسیایی اشاره شده که فوتبال ایران با مشکلاتی در این قسمت مواجه است.

وجود جایگاه ویژه خبرنگاران در همه ورزشگاه‌های کشور، انتشار اطلاعات دقیق رقابت‌ها بر روی وب‌سایت مسابقات لیگ برتر و همچنین در رسانه‌های مکتوب، ‌صوتی و تصویری از جمله شروط اعلام شده از سوی کنفدراسیون است. فوتبال ایران در این زمینه هم با مشکلاتی مواجه است و تنها به 60 درصد از امتیازات این بخش دست پیدا کرده است.
یکی از جدی‌ترین مشکلات و نواقص موجود در بخش نهم، انتظارات کنفدراسیون است.

وضعیت ورزشگاه‌ها و استادیوم‌های ایران به هیچ‌وجه با شرایط مطلوب کنفدراسیون مطابقت ندارد. از نظر AFC هر کشور آسیایی باید حداقل دارای یک ورزشگاه درجه یک با امکانات کامل باشد. از جمله امکانات اعلام شده مسقف بودن این ورزشگاه است اما حتی استادیوم آزادی هم یک ورزشگاه کامل درجه یک به حساب نمی‌آید. همین‌طور دیگر ورزشگاه‌های کشور نیز باید حداقل 2 تا 3000 صندلی برای تماشاگران داشته باشند که چنین شرایطی هنوز وجود ندارد و فوتبال ایران تنها به 50 درصد از امتیازات این بخش دست یافته است.

آخرین شرط، حضور باشگاه‌های حرفه‌ای در لیگ برتر است که فوتبال ایران با وجود نواقصی، درصدد حل مشکلات موجود و کسب امتیازات کامل است. با ثبت اساس‌نامه همه باشگاه‌های لیگ‌برتر و همین‌طور ثبت قرارداد 16 بازیکن در هر تیم به شکل قرارداد حرفه‌ای خواسته‌های  AFC  در ماده دهم نیز برآورده خواهد شد.

کد خبر 49130

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز