دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۶:۲۴
۰ نفر

محمد سرابی: امسال بازی‌های المپیک در کشور چین برگزار می‌شود و از سراسر دنیا ورزشکاران، تماشاچیان و خبرنگاران بسیاری به این کشور می‌روند.

میزبانی المپیک باعث می‌شود تا هم مردم دنیا با کشور میزبان آشنا شوند و هم این کشور بتواند ارتباط بیشتری با نقاط دیگر دنیا پیدا کند. دولت چین هم می‌خواهد از این فرصت استفاده کند و چین را سرزمینی آرام، زیبا، امن و پیشرفته نشان دهد. ولی مدتی است که منطقه تبت دچار آشوب شده و دولت چین نگران است که این آشوب‌ها اعتبار این کشور را کم کند. مخصوصاً که قرار است مشعل المپیک از تبت عبور کند.

تبت منطقه‌ای کوهستانی در بین چین و هند است. قله هیمالیا و قله‌های بلند دیگر که هر سال کوهنوردان زیادی را به سوی خود می‌کشاند، در این منطقه قرار دارد. از دوران قدیم مردم تبت با پرورش دام و کشاورزی در این منطقه زندگی می‌کنند. به دلیل وجود مسیرهای کوهستانی سخت و سرمای هوا، تبت چندان مورد توجه نبود و حکومت مرکزی قوی هم نداشت.

مذهب مردم تبت بودایی است و عقیده‌ها و رسم‌های پیچیده‌ای دارند. از قرن 17 میلادی راهبان بودایی حکومت را به دست گرفتند.

«دالایی لاما» یعنی بالاترین مقام بودایی هم حاکم اصلی محسوب می‌شد. سال‌ها بعد، در سال 1949 و زمانی که جنگ جهانی دوم تمام شده بود، چینی‌ها کم‌کم در تبت نفوذ و ده سال بعد تبت را به وسیله ارتش کاملاً اشغال کردند. دالایی لاما از شهر «لهاسا» پایتخت تبت، خارج شد و به هند فرار کرد.

او که در زمان ترک لهاسا هنوز نوجوان بود، به همراه تعدادی از راهبان در شهر کوهستانی «دارامشالا» در هندوستان اقامت کردند و هنوز هم خود را حاکم تبت می‌دانند. دالایی لاما می‌گوید که چینی‌ها در زمان اشغال نظامی تبت خشونت زیادی نشان داده‌اند و عده زیادی از مردم را کشته‌اند، ولی چینی‌ها ادعا می‌کنند که مردم تبت خودشان از ارتش چین استقبال کردند.

الان حدود 50 سال از اشغال تبت می‌گذرد. در سالگرد اشغال تبت مردم در لهاسا تظاهرات‌ زیادی به راه انداختند. مقام‌های محلی که از طرف چین تعیین شده‌اند، با اعلام حکومت نظامی تظاهرات را سرکوب کردند. ورود خبرنگارها به تبت ممنوع شده است و دولت چین از خارجی‌ها خواست که تبت را ترک کنند. از طرف دیگر بقیه کشورها که از اتفاق‌های تبت با خبر شده‌اند، از دولت چین خواسته اند که اعتراض‌های تبتی‌ها را سرکوب نکند.

ممکن است بعضی از مقام‌های این کشورها در مراسم افتتاحیه المپیک شرکت نکنند. البته همه این واکنش‌ها   فقط به خاطر دفاع از دموکراسی نیست، بلکه مسائل اقتصادی، حضور گسترده چین در بازارهای جهانی و... نیز می‌تواند دلیل واکنش‌های بعضی از کشورها باشد.
دالایی‌ لاما هم که حالا پیر شده است، به کشورهای مختلف جهان سفر می‌کند و با سران آن کشورها دیدار می‌کند.

نخست‌وزیر چین دالایی ‌لاما را متهم کرده است که باعث تحریک تظاهرکنندگان تبتی به خشونت می‌شود؛ ولی او می‌گوید که فقط می‌خواهد مردم جهان را از وضعیت درون تبت باخبر کند.

خبرها و تصویرهایی که از تبت می‌رسد نشان می‌دهد در منطقه‌های مختلف، درگیری‌های خیابانی بین مردم و ارتش چین اتفاق افتاده که تعدادی از مردم نیز کشته شده‌اند. دولت چین می‌خواهد هرچه سریع‌تر وضعیت تبت را آرام کند تا بازی‌های المپیک بدون این حاشیه برگزار شوند و مشعل المپیک طبق برنامه‌ریزی از کوه‌های بلند و پربرف تبت عبور کند!

این موضوع می‌تواند برای مردم تبت فرصت خوبی باشد تا شاید به برخی از آزادی‌هایی که می‌خواهند دست پیدا کنند و از فشارهای دولت چین کم شود؛ فشارها و سخت گیری‌هایی که برخی از مردم  چین هم گاهی با آن مواجه هستند.

کد خبر 49293

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز