سارس (SARS) یا نشانگان شدید حاد تنفسی یک بیماری ویروسی است که عامل آن یک نوع ویروس کرونا بود که در سال ۲۰۰۲ در چین ظهور کرد.

SARS

تصور بر این است که منشا این ویروس از حیوانات احتمالا خفاش‌ها بوده است که از طریق یک حیوان واسط به نام سیوت یا گربه زباد به انسان‌ها منتقل شده باشد. نخستین مورد عفونت انسانی با این ویروس کرونا در ایالت گوانگ‌دونگ در جنوب چین در سال ۲۰۰۲ شناسایی شد.

همه‌گیری ویروس کرونای عامل سارس که به دنبال آمد ۲۶ کشور را در برگرفت و باعث مرگ بیش از ۸۰۰ نفر تا سال ۲۰۰۳ شد.

انتقال انسان به انسان این ویروس در هفته دوم بیماری رخ می‌داد که همزمان با اوج‌گیری ریزش ویروس در ترشحات تنفسی و مدفوع و  شدت یافتن علائم در بیماری و بدتر شدن حال بیماران بود.

اغلب موارد عفونت با ویروس سارس در محیط‌های بیمارستانی رخ داد که به علت به کار نبردن احتیاطات کافی برای کنترل عفونت در محل‌های بستری بیماران بود. با اعمال اقدامات کنترل عفونت در بیمارستان‌ها شیوع جهانی سارس به پایان رسید. از سال ۲۰۰۴ به بعد هیچ موردی از عفونت با ویروس کرونای عامل سارس در جهان گزارش نشده است.

علائم بیماران مبتلا به سارس شبیه آنفلوانزا به صورت تب، احساس ناخوشی، درد عضلانی، سردرد، اسهال و لرز بود. هیچ علامت منفرد اختصاصی برای این بیماری وجود نداشت. اما تب شایع‌ترین علامتی بود که در بیماران گزارش شده بود.

در هفته اول و/یا هفته دوم بیماری سرفه (در ابتدا خشک)، تنگ نفس و اسهال در بیماران رخ می‌داد. در موارد شدید بیماری به سرعت پیشرفت می‌کرد و باعث نارسایی تنفسی و نیاز به درمان در بخش مراقبت‌های ویژه می‌شد.

در سال ۲۰۱۹ یک کرونا ویروس شبیه به ویروس سارس در شهر ووهان چین کشف شد. بیماری ناشی از  این ویروس جدید کرونا (با نام رسمی «ویروس سارس-کرونا-۲») کووید-۱۹ خوانده شد و در سال ۲۰۲۰ به پاندمی یا همه‌گیری جهانی پیدا کرد.

کد خبر 495700

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha