به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بوکسلر، در شرایطی که بسیاری از کسب و کارهای صنعتی و غیرصنعتی در بسیاری از کشورهای جهان به حالت نیمه تعطیل درآمدهاند، کتاب فروشیها نیز به عنوان کوچکترین بخش صنعت چاپ و نشر به خاطر پیشگیری از ویروس کرونا تعطیل شدهاند. دولتها با توجه به بودجه خود از صنایع مختلف حمایت میکنند ولی کمتر این حمایت شامل کتابفروشیها میشود و به خاطر همین در کشورهای اروپایی و آمریکایی کمپینهای اجتماعی برای حفظ حیات این کتابفروشیها در جایگاه خرده فرهنگها ایجاد شده است.
کتابفروشیهای بزرگ و کوچک در کشورهای مختلف روشهای بسیاری برای رساندن کتاب به دست مشتریها ابداء کردند که تا حدودی راهگشا بوده است ولی هنوز کافی نیست. در بریتانیا کمپینی برای نجات کتابفروشیها راه افتاده و در شبکههای اجتماعی راهکارهای خوبی هم برای این مهم ارائه شده است که سایت بوکسلر بعضی از آنها را معرفی میکند.
- پیشپرداخت و تعهد
سایتهای کوچک و بزرگی برای جمعآوری سفارشهای کتاب در زمان بحران کرونا راهاندازی شده است که ایده خوبی برای تضمین کار کتابفروشیهای کوچکتر بعد از زمان بحران است. کسانی که میخواهند کتابی تهیه کنند از هم اکنون سفارشهای خود را در این سایتها انجام میدهند.
- سفارش کتاب از طریق پست الکترونیک
این روش در بسیاری از کشورهای جهان بهترین راهکار برای کسب و کارهایی مثل کتابفروشی دیده شده است. مشتریها از طریق فضای مجازی سفارش خود را به کتابفروشها ارائه میکنند و آنها هم با پست یا هر وسیله دیگر کتاب مورد نظر ضدعفونی شده را به دست مشتری میرسانند.
- اشتراک موقت
بسیاری از کتابفروشان دارای مشتریهای ثابتی هستند که میتوانند برای آنها حساب ثابت ایجاد کنند. بسیاری از ناشران بزرگ میتوانند سفارش مشتریهای کتابفروشیها را بر اساس حسابهای کاربری خود برآورده کنند. به عبارتی این روزها در بریتانیا بسیاری از کتابفروشیها از طریق سایتهای مختلف سعی در ایجاد حساب کاربری برای مشتریهای خود هستند.
- کوپنهای هدیه
بسیاری از علاقمندان به کتابخوانی و فرهنگ در حال حاضر هیچ کتابی مدنظر ندارند ولی سعی میکنند از کتابفروشیها حمایت کنند. در بریتانیا و شهرهایی مثل لیورپول و لندن، کتابفروشان کوپنهای هدیهای ایجاد کردهاند که افراد با خرید آنها میتوانند بعد از گذشت بحران در خریدهای خود از تخفیف خوبی برخوردار شوند.
- پیشپرداخت خیریه
کتابفروشی لایتهاوس ادینبورگ روشی عالی برای جمعآوری کمکهای خیریه کتابدوستان ایجاد کرده است که افراد میتوانند از پیش مبالغی برای حمایت از دانشجویان و افراد کم بضاعت برای خرید کتاب بپردازند.
- گروههای مجازی
در شبکههای اجتماعی به خصوص توئیتر کاربران بریتانیایی گروههای کتابی تشکیل دادند که بسیاری از کاربران میتوانند کتابهای خریداری شده از کتابفروشیها را معرفی کنند و این نوعی تبلیغ برای خرید مجازی خواهد بود. نویسندهها و دوستداران کتاب این روزها بیشتر از گذشته صفحات اینستاگرامی کتابفروشیها را دنبال میکنند تا این صنعت نیز بتواند حیات خود را در آینده تضمین کند.
نظر شما