یکشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸
۰ نفر

لغو گسترده پروازها، مشکلاتی را برای پایگاه‌ها و اداره‌های هواشناسی در سراسر جهان ایجاد کرده است. دلیل این امر را می‌توان این‌گونه بیان کرد که مدل‌های پیش‌بینی آب و هوا به داده‌های دما و باد که توسط هزاران هواپیما تهیه و ارسال می‌شود، وابسته بوده و نیاز مبرم دارد.

هواپیما

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از سایت خبری NPR، اداره ملی هواشناسی ایالات متحده، همه ساله بیش از ۲۵۰ میلیون اندازه‌گیری را از طریق هواپیماهای مختلف انجام می‌دهد که این داده‌ها در مدل‌های پیچیده رایانه‌ای هواشناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از اواخر ماه مارس، داده‌های هواشناسی ارائه شده توسط هواپیماهای آمریکایی به نصف کاهش یافته است که این موضوع به شیوع بیماری COVID-۱۹ ارتباط پیدا می‌کند.

اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا که عهده‌دار و مجری طرح‌های ملی این کشور در زمینه برنامه‌های جوی و اقیانوسی است، اعلام کرده که تلاش‌ها برای به‌دست آوردن راه‌های دیگر برای جایگزینی این کمبود، می‌تواند مفید باشد، اما قطعا کافی نیست.

سخنگوی این اداره در این خصوص گفت: «درحالی که شاهد کاهش پرواز هواپیماهای مسافربری هستیم، اما هنوز هم می‌توانیم از اطلاعات پروازهای شبانه باربری برای استفاده در پیش‌بینی وضعیت آب ‌و هوا استفاده کنیم. البته در این خصوص از منابع دیگرمان مانند بالون‌ها و هواپیماهای مخصوص هواشناسی نیز همچنان بهره می‌بریم.»

وضعیت پیش‌بینی هواشناسی در اروپا نیز با چنین کاهشی از داده‌ها روبرو است. مرکز پیش‌بینی‌های هواشناسی متوسط در اروپا از کاهش ۸۰ درصدی داده‌های هواشناسی به‌دلیل لغو پروازها به‌خاطر شیوع بیماری COVID-۱۹ خبر داده است. طبق مطالعه آنها، حذف داده‌های هواپیماها از مدل‌های هواشناسی، دقت پیشبینی را ۱۵ درصد کاهش داده است.

سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرده است که کاهش دقت در پیش‌بینی وضعیت جوی به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، می‌تواند جهان را با فاجعه‌ای بزرگ روبرو سازد. پیش‌بینی وقوع سیل، طوفان و ... کمک بسیار زیادی برای مقابله با چنین بلایای طبیعی محسوب می‌شود که درحال حاضر با کاهش داده‌ها، شرایط برای اداره‌های هواشناسی در این راه بسیار سخت شده است.

کد خبر 497917

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha