جمعه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۴:۳۸
۰ نفر

گروه بورس: فعالان بورس می‌پرسند آیا واقعاً حرکت مثبت شاخص، ناشی از واکنش بازار به ‌تغییرات وزارت اقتصاد بوده است؟

درست یک روز پس از تغییرات در وزارت امور اقتصادی و دارایی شاخص‌های بورس مثبت شدند، فعالان بورس می‌پرسند آیا این حرکت مثبت ناشی از واکنش طبیعی بازار به تغییرات ایجاد شده بود یا ناشی از دستکاری مدیران بازار در شاخص  بورس؟

به گزارش خبرنگار همشهری، شاخص‌های بورس تهران در هفته گذشته و پس از ارائه بسته سیاستی- نظارتی بانک مرکزی درمورد بانک‌ها با روند نزولی مواجه شدند و پس از آنکه شاخص بورس تهران با ۴ روز نزول مواجه شد، در روز چهارشنبه و درست یک روز پس از خداحافظی داود دانش‌جعفری از وزارت اقتصاد و سرپرستی حسین صمصامی در این وزارتخانه شاخص‌های بورس تهران مثبت شدند.

هرچند شنیده‌ها حکایت از رضایت رئیس‌جمهوری از عملکرد مدیر جوان سازمان بورس و اوراق بهادار دارد اما عموما جابه‌جایی در وزارتخانه‌ها، تغییر در زیرمجموعه‌ها را نیز به‌دنبال داشته است.

به این ترتیب در شرایطی که دولت نهم سال آخر تصدی خود را بر قوه‌مجریه می‌گذراند به‌نظر می‌رسد برخی جابه‌جایی‌ها نیز در سازمان بورس به‌عنوان رکن نظارتی بازار سرمایه به‌وقوع بپیوندند، اما از سوی دیگر به‌نظر می‌رسد دیدگاه‌های علی صالح‌آبادی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با حسین صمصامی سرپرست جدید وزارت اقتصاد نزدیک باشد و این موضوع در تثبیت مدیریت سازمان بورس مؤثر است.

به‌ویژه آنکه پرونده خصوصی‌سازی در سال ۸۷ وارد ابعاد گسترده‌تری می‌شود و جابه‌جایی در این سازمان با وجود چنین برنامه‌هایی نامعقول به‌نظر می‌رسد.

در هر صورت با آنکه احتمال بروز هرگونه رخداد ناگهانی در دولت نهم وجود دارد اما واکنش بورس تهران و شاخص‌ها به این تغییر مثبت بود مگر آنکه مدیران بازار در روز چهارشنبه شاخص را کنترل کرده باشند که اساسا فرضیه واکنش مثبت بازار به تغییرات در وزارت اقتصاد زیر سئوال می‌رود.

هرچند شاخص‌های بورس تهران در روز چهارشنبه با روند مثبتی مواجه شدند اما مقایسه آمار عملکرد هفتگی بورس تهران در هفته گذشته نسبت به هفته قبل از آن نشان می‌دهد که ارزش مبادلات ۸۹ درصد کاهش داشته است.

سهامداران بورس تهران در هفته گذشته ۲۵۵ میلیون سهم به ارزش ۷۶۱ میلیارد ریال خریداری کردند که از این میزان، حجم معاملات بورس نیز ۷۹ درصد کاهش داشت.

شاخص بورس تهران (سود نقدی و قیمت) نیز با ۲۲۳ واحد کاهش نسبت به هفته قبل از آن به ۳۶ هزار و ۲۶۹ واحد رسید. شاخص قیمت هم با ۶۸ پله نزول به ۱۰ هزار و ۸۱ رسید.

کد خبر 49846

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز