جمعه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۵:۰۰
۰ نفر

گروه ورزشی: کاروان کوچک تیم‌ملی بوکس ایران اعزامی به بازی‌های المپیک پکن صاحب 3 سهمیه است، 3 سهمیه‌ای که در سفرهایی پرمشقت و در 3 میدان مختلف به دست آمد

در این بین  کسب سهمیه المپیک در مسابقات قهرمانی جهان در شیکاگوی آمریکا توسط مرتضی سپهوند سهمیه‌ای تاریخی بود که در طول تاریخ 60 ساله بوکس ایران برای اولین بار به‌دست آمد.

علی مظاهری قهرمان بازی‌های آسیایی دوحه نیز در کوران رقابت‌های بین‌المللی تایلند توانست سهمیه دوم را کسب کند و مهدی قربانی در آخرین میدان در قزاقستان، این مثلث را با  درخششی دور از انتظار کامل کرد.

وعده مدال بدون مشخص بودن رنگ
این بار نیز پس از مشخص شدن سهمیه بوکس، مسئولان آن از رئیس فدراسیون گرفته تا نایب‌رئیس، مدیر تیم ملی و مربی هر کدام به تناوب در رسانه‌ها از تصاحب مدال در رشته‌ای خبر می‌دهند که در طول تاریخ المپیک به جز یک دوره پای هیچ یک از نمایندگانش به دور سوم نرسیده است.

منوچهر مقصودی در دو دهه اخیر همواره
به عنوان مدیر تیم‌های ملی بوکس و نایب‌رئیس فدراسیون از واقعیت و پتانسیل این رشته بیش از دیگران باخبر است. او با اعلام اینکه این بار وعده‌ها به واقعیت نزدیک‌تر است، می‌گوید: «طی دو سال اخیر قهرمانان ما درخششی چشمگیر در رویدادهای آسیایی داشته‌اند و در مسابقات جهانی نیز ثابت کردند که در بالاترین سطح آن هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.»

وی کسب نخستین مدال المپیک را با حمایت‌های کمیته ملی المپیک و سازمان
 تربیت بدنی در دسترس می‌بینید: «هیچگاه سابقه نداشته که کمیته ملی المپیک از نظر برپایی اردو و پیکارهای تدارکاتی و سازمان تربیت‌بدنی به لحاظ افزایش بودجه، این چنین به بوکس روی خوش نشان‌دهند و همین حمایت‌ها آنچنان انگیزه ورزشکاران و مربیان را بالا برده است که آنها می‌خواهند پاسخی شایسته به این همه محبت بدهند.»مقصودی نیز مثل ناطق‌نوری و اکبر احدی رنگ مدال را تعیین نمی‌کند ولی با اطمینان از کسب مدال در رینگ پکن می‌گوید: «هر 3 قهرمان برگزیده  ما توانایی فنی بالایی دارند و مطمئنم که یکی  از این 3 تن روی سکو خواهند ایستاد.»

مقیمی، برترین بوکسور ایران در تاریخ المپیک
از بازی‌های المپیک 1948 لندن که پای بوکسورهای ایران به این رویداد تاریخی باز شد، با احتساب سهمیه‌های این دوره 53 نفر توانستند مجوز حضور در المپیک را کسب کنند.  از
50 بوکسور قبلی که راهی المپیک شدند تنها بابک مقیمی بود که در بازی‌های المپیک 1996 آتلانتا  توانست با 3 برد تاریخی به مرحله یک چهارم  نهایی برسد. به جز مقیمی اکثر بوکسورهای ایران در همان دور اول از گردونه مسابقات یا حذف شدند یا به لطف برخورد با قرعه در نهایت در دور دوم به صف حاشیه‌نشینان پیوستند، اما در مسابقات جهانی 2007 شیکاگو بود که مرتضی سپهوند با 3 برد توانست نخستین سهمیه المپیک پکن را دریافت کند.

البته پیرامون حضور بوکسورهای ایران در مسابقات جهانی حرف و حدیث بسیاری مطرح است و در بعضی از اوزان نیز ناداوری مانع از راهیابی و صعود  قهرمانان ما به مراحل بالاتر شد. نایب‌رئیس فدراسیون بوکس اعتقاد دارد که در همین مسابقات نیز تیم ایران در صورت تلاش بیشتر بعضی از قهرمانانش، قادر به کسب 2 تا 3 سهمیه دیگر المپیک بود.ستارپور، عمران اکبری و امیری هم  بخت زیادی برای راهیابی به المپیک داشتند که متأسفانه تنها سپهوند موفق به کسب سهمیه شد.

بحث قدیمی  حضور سرمربی خارجی
یکی از بحث‌های قدیمی پیرامون بوکس، استخدام سرمربی خارجی است که  هر چند وقت یک بار از سوی مسئولان این رشته مطرح می‌شود. این روزها نیز در آستانه المپیک شایعه  سرمربیگری محرابیان قهرمان پرآوازه ارمنستانی، سرمربی شوروی  سابق و فعلی تیم ملی ارمنستان بر سر زبان‌هاست. 

مقصودی بدون رد این شایعه می‌گوید:  «محرابیان کارنامه و سوابق بسیار روشنی دارد، اما در این مقطع نه ما قصد تغییر مربیان فعلی را داریم و نه او قادر است قراردادش را با تیم  ملی ارمنستان فسخ کند. در اردوی مشترکی که با تیم ارمنستان در ایروان خواهیم داشت، کارش را می‌بینیم و در صورت تأیید، این موضوع را به بعد از بازی‌های المپیک پکن موکول می‌کنیم.»

سفر بوکسورها به ارمنستان
مرتضی سپهوند، مهدی قربانی و علی مظاهری 3 تن از ملی‌پوشان بوکس ایران که صاحب سهمیه حضور در المپیک شده‌اند برای انجام تمرینات و برگزاری چند مسابقه دوستانه امروز عازم ارمنستان می‌شوند. جاسم دلاوری دیگر بوکسور کشورمان است که به همراه این گروه به ارمنستان می‌رود. بوکسورهای کشورمان پس از بازگشت از این کشور عازم کشور تایوان محل برگزاری مسابقات بوکس ستارگان آسیا خواهند شد. مسابقات بوکس ستارگان آسیا بین بوکسورهای آسیایی که جواز حضور در بازی‌های المپیک پکن را به دست آورده‌اند، برگزار می‌شود.

کد خبر 49853

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز