به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایندیپندنت، این اطلاعات حاوی دادههای تردد مردم ۱۳۱ کشور بعد از اجباری شدن وضعیت قرنطینه است و هدف از انتشار آن مقابله با گسترش بیماری کرونا است.
با این اطلاعات میتوان نحوه برخورد با ویروس جهانگستر کرونا در جاهای مختلف را مقایسه کرد و به میزان فعالیت کسبوکارها و شلوغی مکانها در وضعیت قرنطینه پی برد.
گوگل امیدوار است این اطلاعات در مدیریت وضعیت قرنطینه و حفاظت از شهروندان برای مقامات مفید باشد و اگر مردم به طور مثال همچنان به طور مرتب ترددهای اساسیشان را انجام میدهند مقامات با استفاده از این دادهها ساعت باز شدن اماکن را تغییر دهند و اتوبوس یا قطار به محورهای شلوغ حمل و نقل اضافه کنند تا مردم بهتر بتوانند فاصلهگیری اجتماعی را اجرا کنند.
گوگل میگوید این دادهها را در اختیار عموم مردم هم گذاشتهاند تا از چند و چون گردآوری و به کار گرفتن آنها با خبر باشند.
چنین اطلاعاتی از گوشی افراد در حرکتی گردآوری میشود که بخش «پیشینه مکانی» گوگل را فعال کرده باشند. این قابلیت پیش از این در برنامه نقشه گوگل تعبیه شده است و برای مثال ابزاری که میزان شلوغی فروشگاهی در زمانهای مختلف را به کاربران اطلاع میدهد از این قابلیت استفاده میکند.
اطلاعات مشخصات شخصی در گزارش جدید وجود ندارد و اطلاعات مکان یا تردد افراد در دسترس نیست.
گزارشها بر اساس نام کشورها دستهبندی شده است و همه میتوانند آن را از طریق صفحه اختصاصی گوگل بارگذاری کنند.
در این گزارشها نمودارهای تردد در ایستگاههای مترو، قطار و اتوبوس، خواربارفروشیها و دیگر اماکن عمومی در بازه زمانی ۱۶ فوریه تا ۲۹ مارس با پنج هفته قبلتر از این بازه در سال جاری مقایسه شده است.
در ایتالیا که یکی از «کرونا»زدهترین کشورها است رفتن به فروشگاهها و اماکن تفریحی شامل رستوران و سینما ۹۴ درصد و رفتن به محل کار ۶۳ درصد افت داشت. رفتن ایتالیاییها به خواربارفروشی و داروخانه ۸۵ درصد و رفتن به بوستانها ۹۰ درصد کاهش داشت که نشانگر شدت بحران در این کشور است.
در ایالات متحده، در کالیفرنیا که نخستین ایالت برقرارکننده وضعیت قرنطینه بود رفتن به فروشگاهها و اماکن تفریحی ۵۰ درصد کاهش یافت اما در آرکانزاس که از انگشتشمار ایالتهای بدون قرنطینه سراسری است این شاخص ۲۹ درصد بود که از همه ایالتهای آمریکا کمتر است.
چالشهای فرا روی مقامات برای فاصلهاندازی بین مردم نیز در این دادهها نمایان است. رفتن به خواربارفروشیها در سنگاپور، انگلستان و جاهای دیگر جهش داشت و مقامات ناچار شدند تردد به این مکانها را محدود کنند. در برخی محلههای منطقه خلیج سانفرانسیکو نیز رفتن به بوستانها در ماه مارس جهش داشت که مقامات را واداشت این اماکن را تعطیل کنند.
در ژاپن که مقامات در اعلام مقررات فاصلهگیری اجتماعی نسبتاً آسانگیر بودند اما اعلام حالت اضطراری روزافزون بوده است رفتن به فروشگاهها و اماکن تفریحی ۲۶ درصد کاهش داشت اما رفتن به محل کار فقط ۹ درصد کاهش یافت.
نظر شما