شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: اعلامیه دولت چین مبنی بر اینکه به زودی گفت‌وگو با دالایی لاما، رهبر روحانی تبتی را از سر می‌گیرد، با استقبال بین‌المللی مواجه شد.

شبکه خبری دویچه وله از پکن گزارش داد، با این حال رهبری چین قصد ندارد به صورت مستقیم با دالایی لاما وارد مذاکره شود، بلکه نمایندگانی شخصی با او ملاقات خواهند داشت.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان از این ابتکار استقبال کرد و گفت امیدوار است بدین ترتیب راهی پیشنهاد شود که به برگزاری مسالمت‌آمیز بازی‌های المپیک بینجامد.

خوزه باروسو، رییس کمیسیون اتحادیه اروپا نیز پس از رایزنی با ون جیابائو، نخست‌وزیر چین از برداشته شدن گامی معنادار از سوی طرف چینی سخن گفت.

نیکلا سارکوزی، رییس جمهور فرانسه هم معتقد است این امر مهم است که اکنون با گذشت شش هفته از آغاز تظاهرات ضدچینی در تبت، دیالوگی واقعی برقرار شود.
در همین حال، ماساهیکو کومورا، وزیر امور خارجه ژاپن نیز از پیشنهاد چین برای انجام گفت‌وگو با رهبر تبعیدی بودائیان تبت استقبال کرد.

این در حالی است که چین دیروز جمعه پیشنهاد کرد گفت‌وگو با دالایی لاما را از سر بگیرد، مطبوعات رسمی چین امروز شنبه دالایی لاما را به بی‌ثبات کردن منطقه تبت متهم کردند.

کد خبر 49925

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز