شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۰:۱۹
۰ نفر

به‌دنبال انتشار برخی گزارش‌ها مبنی برشلیک برخی نیروهای آمریکایی به سوی یک قایق ایرانی در خلیج‌فارس یک مقام ایرانی، خبر شلیک یک کشتی آمریکایی به یک قایق ایرانی را رد کرد.

خبرگزاری رویترز شامگاه جمعه گزارش داد یک کشتی آمریکایی حداقل یک گلوله به سوی یک قایق ایرانی شلیک کرده است. منابع دفاعی آمریکا که نامی از آنها برده نشده، اشاره‌ای به جزئیات این حمله نکرده‌اند.

تاکنون هیچ‌یک از مقامات یا مراجع رسمی کشور نسبت به این خبر واکنش نشان نداده‌اند؛ فقط شبکه خبری «پرس.تی‌.وی» به نقل از یک مقام رسمی ایرانی گزارش کرد: خبر منتشرشده درباره‌ اینکه یک کشتی آمریکایی به سوی یک قایق گشتی ایرانی در خلیج فارس شلیک کرده است را رد می‌کند.

در پی وقوع این حادثه، قیمت نفت در بازارهای جهانی با افزایش ناگهانی 3 دلار به رکورد 119 دلار و 10 سنت در بازارهای نیویورک رسید.

خبرگزاری رویترز همچنین گزارش کرد:«کشتی آمریکایی که به سوی قایق ایرانی شلیک کرده، یک کشتی باری بوده که توسط واحد نظامی آمریکایی سیلیفت محافظت می‌شده و گلوله شلیک‌شده از سوی این کشتی به سوی قایق ایرانی، یک شلیک هشدار بوده است».

لیدا رابرتسون- سخنگوی نظامیان پایگاه پنجم دریایی آمریکا در بحرین- درباره این حادثه گفت:« این اقدام برای جلوگیری از حوادث وخیم‌تر که ممکن بود صورت گیرد، انجام شد».
براساس گزارش رویتر، کشتی آمریکایی برای دو قایق کوچک ناشناس پیام رادیویی فرستاد اما پاسخی دریافت نکرد و پس از این بود که به سوی آنها یک شلیک هشدار انجام داد.
رابرتسون افزود:« با وجود شلیک هشدار اولیه، دو قایق ناشناس به تعقیب کشتی باری آمریکا ادامه داده و تیم امنیتی کشتی آمریکایی با مسلسل چند شلیک هشدار انجام داده است».

سخنگوی نظامیان آمریکایی افزود:« پس از این اقدام، قایق‌های کوچک منطقه را ترک کردند».  یک مقام دفاعی آمریکا که خواست نامش فاش نشود مدعی شد این قایق‌ها متعلق به ایران بوده‌اند.  سخنگوی نظامیان دریایی آمریکایی در بحرین در این‌باره اظهار داشت:« اندکی پس از این حادثه، کشتی آمریکایی یک پیام از یک کشتی که خود را ایرانی معرفی کرده بود دریافت کرد».  وی ادامه داد:« با این حال هنوز مشخص نیست که این پیام از سوی یکی از این قایق‌های کوچک یا از قایق دیگری بوده است».

با این وجود این مقام ایرانی که نامی از وی برده نشده، تصریح کرده که هیچ مواجهه‌ای بین قایق‌های ایرانی و کشتی‌های نظامی آمریکایی در خلیج فارس صورت نگرفته است.
همچنین یک مقام آگاه در نیروی دریایی سپاه نیز اخبار منتشر‌شده مبنی بر شلیک گلوله از یک کشتی آمریکایی به سوی یک قایق گشتی ایرانی را رد کرد.

به گزارش ایسنا این مقام آگاه نظامی ضمن رد این خبر افزود:« اگر شناوری به طرف شناورهای نظامی نیروی دریایی سپاه تیراندازی کند، پاسخ محکمی خواهد گرفت و احتمالا پس از تیراندازی دیگر روی آب حضور نخواهد داشت».

وی تاکید کرد:« هیچ تیراندازی به هیچ شناور نیروی دریایی سپاه صورت نگرفته است، ولی نیروی دریایی سپاه طبق روال گذشته به‌طور مقتدرانه به وظایف خود در کل آب‌های خلیج فارس و تنگه هرمز جهت گشت و کنترل همه شناورهای حاضر در این منطقه عمل می‌کند و این اقدام جهت تامین امنیت خلیج فارس است که ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس به آن نیاز دارند».

این مقام آگاه نظامی خاطرنشان کرد:«تصمیمات غیرمسئولانه‌ تصمیم‌گیران آمریکایی و اجرای غیرکارشناسانه‌ مجریان نظامی آمریکا در خلیج فارس تاکنون حوادث ناگواری را برای غیرنظامیان و امنیت منطقه به وجود آورده است و می‌تواند به وجود بیاورد».  وی هم‌چنین درباره دلایل انتشار اخبار مربوط به شلیک کشتی آمریکایی به سمت قایق گشتی ایرانی اظهار کرد: «چون هیچ‌گونه درگیری بین شناورهای نظامی ایران و آمریکا نبوده است و حتی تیراندازی به طرف شناورهای غیرنظامی و ماهیگیری ایران هم گزارش نشده، به احتمال زیاد باز هم شناورهای آمریکایی به طرف اهداف غیرنظامی – که احتمالا شناورهای ماهیگیری بوده‌اند و در دست بررسی است که مربوط به کدام کشور بوده‌اند – تیراندازی کرده‌اند».

کد خبر 49975

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز