تمامی نیروهای خدمات شهری و مدیران ارشد مناطق ٢٢گانه شهرداری تهران در پی بارش گسترده باران در آماده‌باش کامل هستند و و روددره‌ها و مسیل‌های شهر رصد می‌شوند.

مسیل منطقه یک

به گزارش همشهری آنلاین، اصغر عطایی، مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران به آخرین وضعیت معابر تهران در پی بارش گسترده باران اشاره کرد و گفت: بارش باران با این حجم از قبل پیش‌بینی شده بود؛ بر همین اساس آمادگی لازم در بین نیروهای خدمات شهری مناطق ۲۲ گانه تهران ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه تمامی مسیل‌ها و کانال‌های سطح شهر به صورت مستمر پاکسازی می‌شود، عنوان کرد: هم اکنون تمامی نیروهای خدمات شهری مناطق و مدیران ارشد شهرداری تهران در آماده‌باش کامل هستند و روددره‌ها و مسیل‌های شهر رصد می‌شوند.

مهمترین رود دره‌های شهر تهران از شرق بـه غـرب به ترتیـب شامل لارک، دارآباد، جمشیدیه، گلابدره، دربند، ولنجک، درکه، فرحزاد و کـن هستند که احتمال آبگرفتگی و سیلاب در پی بارش‌های تند از جمله تهدیدها در رود دره‌ها است. 

شبکه زهکش تهران نیز در سه بخش عمده شمال غرب و غرب تهران؛ شمال، شمال شرق و شرق و محدوده مرکزی شهر تهران قرار دارند که در صورت وقوع رگبارهای شدید ممکن است باعث وقوع سیلاب شوند.

 زهکش‌های شمال غرب و غرب تهران، رودخانه‌های کن، وسک، فرحزاد و درکه و کانال‌های شاهین و تپه نیزار را در بر می‌گیرد. آب این زهکش‌ها پس از خروج از حوضه کوهستانی و قسمتی از محدوده شهری توسط سیل‌برگردان غرب به رودخانه کن منتقل می‌شود که در حاشیه غربی تهران قرار دارد. مساحت حوضه آبریز محدوده این زهکش‌ها حدود ۴۱۵ کیلومتر مربع است.

زهکش‌های شمال، شمال شرق و شرق تهران نیز از ولنجک در شمال تا سرخه حصار در شرق را در بر می‌گیرد. این محدوده شامل رودخانه‌های ولنجک، دربند و گلابدره، کاشانک و جمشیدیه، دارآباد، سوهانک و کانال ها و مسیل‌های منطقه تهرانپارس است. در این محدوده، کانال اصلی امتداد مسیل باختر، منوچهری و کانال ابوذر قرار دارد که پس از پیوستن کانال سرخه‌حصار به آن، در نهایت در جنوب شرق تهران به مسیل باروت‌کوبی منتهی می‌شوند. تونل ۱۷ شهریور و سرشاخه‌های آن و نیز کانال شهرداری و شهرزاد نیز جزئی از این سیستم به شمار می‌آیند و محدوده شهری شرق تهران را تحت پوشش خود دارند. این زهکش‌ها محدوده‌ای به مساحت ۵۲۰ کیلومتر مربع را زهکشی می‌کنند.

زهکش‌های محدوده مرکزی شهر تهران نیز عمدتاً به صورت تونل هستند. این قسمت از سیستم جمع‌آوری آب‌های سطحی، زهکشی قسمت عمده محدوده شهری تهران را بر عهده دارد. تونل‌های خیام و نواب و سرشاخه‌های مختلف آن‌ها و نیز کانال فیروزآباد، مهمترین زهکش‌های محدوده مرکزی شهر هستند. این مسیرها زهکش آب تهران را بر عهده دارند.

عطایی با اشاره به آماده‌باش تمامی مناطق ٢٢گانه شهرداری تهران و استفاده از تجهیزات و ماشین‌آلات مناسب، اضافه کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی بارش‌ها تا ٢۴ ساعته آینده به صورت مستمر ادامه خواهد داشت، بنابراین همه عوامل در آمادگی بالایی قرار دارند و رصد مستمر هم در دستور کار خواهد بود.

مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران تاکید کرد که تا کنون در هیچ یک از معابر اصلی شهر تهران مشکلی ناشی از آبگرفتگی گزارش نشده است.

کد خبر 499889
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha