نایب رئیس انجمن داروسازان ایران به دنبال طرح مباحثی مبنی بر استفاده از تله مدیسین (دورپزشکی) در بحران کرونا با بیان اینکه امکان نسخه‌خوانی الکترونیک در داروخانه‌ها فراهم است اما نسخه‌پیچی الکترونیک برای بیماران در داروخانه‌ها فعلا فراهم نیست، گفت: طبق مقررات کشور دارو باید به صورت حضوری و با توصیه و مشاوره داروساز به بیمار ارائه شود.

داروخانه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر علی فاطمی درباره وضعیت و امکانات داروخانه‌ها در حوزه نسخه‌پیچی الکترونیک، گفت: سازمان غذا و دارو برای فروش و عرضه دارو به صورت اینترنتی و غیرحضوری، ضوابطی را تدوین کرده است.

وی افزود: بر اساس این ضوابط، از پنج گروه کالایی که در داروخانه‌ها وجود دارد که شامل دارو، مکمل‌های غذایی، محصولات آرایشی و بهداشتی و فرآورده‌های طبیعی و ملزومات پزشکی مصرفی است، چهار محصول به جز دارو را می‌توانیم به صورت اینترنتی یا غیرحضوری به فروش رسانیم، اما فعلا نمی‌توان دارو را به صورت غیرحضوری و اینترنتی فروخت.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران اظهار کرد: البته این امکان در برخی کشورهای خارجی وجود دارد. به طوری که مراکزی به صورت خودکار دارو را در اختیار مردم قرار می‌دهند. البته در این شرایط بیمار حتما مشاوره و دستورهای لازم را از پزشک داروساز دریافت می‌کند. در کشورهای دیگر زیرساخت آن وجود دارد، اما به نظر می‌آید که در ایران هنوز زیرساخت فنی نسخه‌پیچی غیرحضوری و الکترونیک فراهم نباشد.

فاطمی تاکید کرد: برای ارائه دارو به بیمار، حضور پزشک داروساز الزامی است. در برخی کشورهای دنیا امکانات تله مدیسین برای نسخه‌پیچی الکترونیک فراهم شده است. به گونه‌ای که هم داروسازها می‌توانند مشاوره لازم را به صورت غیرحضوری به بیماران ارائه کنند و هم دارو به دست بیمار می‌رسد، اما در ایران هم ضوابط فعلی این اجازه را نمی‌دهد و از نظر سخت‌افزاری هم به نظر می‌رسد که هنوز این فرصت ایجاد نشده که امیدواریم در آینده ایجاد شود.

  • نسخه‌خوانی الکترونیک داریم

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه در حال حاضر داروخانه‌ها نسخه‌خوانی الکترونیکی را انجام می‌دهند، گفت: در حال حاضر در قالب پرونده الکترونیک سلامت، امکان اتصال داروخانه‌ها با مراکز درمانی و مطب‌ها ایجاد شده و همه داروخانه‌ها و مطب‌ها امکان اتصال با یکدیگر را دارند.

وی افزود: این اقدام به صورت آزمایشی هم در برخی استان‌ها جواب داد. به طوری که هیچ نسخه کاغذی از دست بیمار به داروخانه نمی‌رود، بلکه از طریق شبکه به دست داروخانه می‌رسد، اما داروخانه در حضور بیمار نسخه را می‌پیچد و توضیحات لازم را می‌نویسد و به بیمار ارائه می‌دهد.

فاطمی تاکید کرد: اگر بخواهیم نسخه‌پیچی را هم به صورت تله فارماسی (کاربرد ابزار ارتباط از راه دور برای ارائه خدمات دارویی توسط متخصصان) انجام دهیم، باید این امکان وجود داشته باشد که گفت‌وگوی تلفنی یا تصویری بین بیمار و پزشک داروساز اتفاق بیفتد و بعد دارو در اختیار بیمار قرار گیرد.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: نکته مهم این است که دستورهای دارویی به بیمار ارائه شود. در دنیا تله فارماسی را به صورت موفق اجرا کرده‌اند، اما نقش داروساز هم در این میان دیده شده است. اینطور نیست که پزشک دارو را نسخه کند و داروخانه هم دارو را برای بیمار ارسال کند. بلکه حتما باید پزشک داروساز مشاوره لازم را تلفنی یا ویدیویی به بیمار ارائه دهد.

وی افزود: در کشور ما از نظر دانش داروسازی و مشاوره دارویی مشکلی وجود ندارد و خوشبختانه در کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات هم خدمات دارویی که به صورت تلفنی یا ویدئویی ارائه شود، ارزش‌گذاری شده‌اند و بستر تعرفه‌ای آن فراهم است، اما باید ضوابط سازمان غذا و دارو هم تغییر کند تا بتوانند تله فارماسی یا تله مدیسین را بین بیمار و پزشک داروساز و داروخانه هم فراهم کنند.

کد خبر 500625

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha