یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۳
۰ نفر

گروه حوادث - جواد عزیزی: "3 سال بعد در چنین روزی در حالی که ویلای بزرگی در ایتالیا خرید‌ه و یک شرکت بزرگ را اداره می‌کنم،

همراه همسر و فرزندم سوار بر قایق تفریحی خانوادگی‌مان به گشت‌وگذار در این کشور پرداخته و از مابقی پولم برای ساخت یک درمانگاه خیریه در زادگاهم استفاده خواهم کرد."
اینها بخشی از جملاتی است که مرد جوان پس از عضو شدن در یک شرکت هرمی در دفترچه خاطراتش نوشت و 33 میلیون تومان پول نقد را که همه سرمایه‌اش بود، به یکی از سرشاخه‌های این شرکت هرمی پرداخت کرد. 

او تصور می‌کرد 3 سال بعد به سرمایه‌ای دست پیدا خواهد کرد که او را به همه آرزوهایش می‌رساند اما پس از گذشت 3 ماه فهمید فریب وسوسه‌های دروغین سرشاخه‌ها را خورده و همه این آرزوها چیزی جز سراب نبوده است.

ماجرای فعالیت این شرکت هرمی که امپریال انوستمنت نام دارد و نحوه کار آن درست مانند شرکت‌های گلدکوئیست، سوییس کش، کمیبرلی و... است 2 ماه پیش و زمانی فاش شد که یکی از مالباختگان به دادسرای ویژه قاچاق کالا و ارز تهران رفت و مدعی شد فریب سرشاخه‌های یک شرکت هرمی را خورده است.

در حالی که این مرد مدعی بود شرکت امپریال انوستمنت، بر خلاف دیگر شرکت‌های هرمی، از هر کدام از اعضای خود حداقل 33 میلیون تومان برای عضویت در این شرکت دریافت می‌کند و افراد زیادی در دام آن گرفتار شده‌اند، به دستور قاضی حیدر محمد‌زاده- بازپرس شعبه اول دادسرای ویژه قاچاق کالا و ارز- گروهی از ماموران پلیس امنیت جست‌وجو برای شناسایی و دستگیری سرشاخه‌های این شرکت را آغاز کردند.

در نخستین اقدام پلیسی، یکی از ماموران با کمک شاکی پرونده در نقش یک عضو جدید وارد شبکه شد و پس از ورود به جلسات مخفی که سرشاخه‌های این شرکت برگزار می‌کردند، توانست به شواهد مهمی از فعالیت متهمان دست پیدا کند. با شناسایی 2 نفر از سرشاخه‌ها و به دست آمدن شواهد و مدارک پلیسی، دستور بازداشت این 2 مرد جوان صادر شد و ماموران موفق شدند آنها را در یک عملیات ضربتی دستگیر کنند.

با انتقال متهمان به دادسرای ویژه قاچاق کالا و ارز تهران، آنها صبح دیروز مقابل بازپرس محمدزاده قرار گرفتند و در حالی که 6 نفر از شاکیان با حضور در دادسرا مدعی بودند فریب این 2 مرد را خورده‌ و بیش از 250 میلیون تومان از آنها کلاهبرداری شده است، متهمان تمامی اتهامات خود را انکار کردند.

به این ترتیب بازپرس پرونده، پس از بازجویی از متهمان برای آنها قرار وثیقه صادر و آنان را راهی زندان کرد تا بررسی‌های تکمیلی درخصوص این پرونده انجام شود.

وسوسه‌ای که 140 میلیون تومانم را بر باد داد
س-الف، یکی از شاکیان این پرونده است که وسوسه پول‌های بادآورده 140 میلیون تومان از سرمایه او و اعضای خانواده‌اش را به باد داده است.

  • چطور با فعالیت این شرکت آشنا شدی؟

یکی از همسایه‌های ما عضو این شرکت بود، وقتی فهمید که من در کار ساخت و ساز خانه هستم و سرمایه خوبی دارم، با حیله و نیرنگ پای سرشاخه‌های شرکت را به خانه ما باز کرد و به این ترتیب بود که من و اعضای خانواده‌ام با پرداخت حدود 200 میلیون تومان عضو شرکت شدیم.

  • مگر عضویت در این شرکت چه مزیتی داشت که فکر می‌کردی از ساختمان‌سازی‌ هم بهتر است؟

بدجوری فریب سرشاخه‌ها را خورده بودم. آنها می‌گفتند این شرکت به یکی از بانک‌های معتبر اتریش تعلق دارد و خود آنها تا کنون میلیاردها تومان سود دریافت کرده‌اند. یکی از سرشاخه‌ها می‌گفت هر چقدر پول بیشتری در شرکت سرمایه‌گذاری کنی سود بیشتری می‌بری، قرار بود در ازای پولی که به سرشاخه‌ها پرداخت کرده بودم به‌مدت 2 ماه، ماهانه 33 درصد کل پولم را دریافت کنم و پس از آن ماهی 15 درصد کل پولم سود بگیرم.
وقتی با خودم حساب کردم دیدم از این طریق سود زیادی نصیبم می‌شود، این بود که علاوه بر من، پسرم نیز با فروش قطعه زمینی که داشت به همراه دیگر اعضای خانواده‌ام، 200 میلیون تومان تهیه کرده و به سرشاخه‌ها پرداخت کردیم.

  • فکر نکردی که این مقدار سودی که سرشاخه‌ها وعده داده بودند عاقلانه و قابل پرداخت نیست؟

ابتدا شک کردم، اما باور کنید سرشاخه‌ها مثل جادوگرها عمل می‌کردند. حرف‌های آنها آنقدر فریبنده بود که به چیزی جز سرمایه‌گذاری در این شرکت فکر نمی‌کردم. مخصوصا وقتی یکی از آنها سایت اینترنتی شرکت را به من نشان داد و گفت که تا کنون میلیاردها تومان سود دریافت کرده است، تصمیم گرفتم عضو این شرکت شوم.

  • عضو گیری این شرکت به چه صورت بود؟

چون برای عضویت در این شرکت حداقل 33‌میلیون تومان پول نقد لازم بود، بنابراین سرشاخه‌ها به‌دنبال افرادی بودند که سرمایه زیادی داشتند. آنها برای جلب اعتماد اعضا، سالن‌های مجلل و گرانقیمتی را برای برگزاری همایش‌ها اجاره می‌کردند تا نشان دهند سرمایه‌گذاری در شرکت سود زیادی دارد.

حتی افرادی بودند که ماهانه تا 16 میلیون تومان درآمد داشتند اما به خاطر تبلیغات فریبنده سرشاخه‌ها عضو شرکت می‌شدند و پس از پرداخت حداقل 33 میلیون تومان عضو شرکت می‌شدند.

چطور شد متوجه شدی فریب سرشاخه‌ها را خورده‌ای؟

پس از پرداخت 200 میلیون تومان، در حالی که قرار بود تا 2 ماه اول ماهانه 33 درصد سود دریافت کنم اما با گذشت 2 ماه از سود خبری نشد و وقتی به سراغ سرشاخه‌ها رفتم آنها مدعی شدند برای دریافت سود باید چند نفر به‌عنوان زیرمجموعه به این شرکت معرفی کنم تا آنها نیز عضو شرکت شوند.

آنجا بود که فهمیدم این شرکت هرمی است و وقتی خواستم شکایت کنم، یکی از سرشاخه‌ها با پس دادن 60 میلیون از سرمایه‌ام خواست منصرفم کند اما سرانجام تصمیم گرفتم شکایت کنم.

کد خبر 50139

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز