یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۰
۰ نفر

گروه بین الملل: 80 نفر از اعضای مجلس عراق در اعتراض به محاصره شهرک صدر در این شهرک دست به تجمع زدند.

این نمایندگان که بیشتر وابسته به جناح صدر در پارلمان عراق بودند با تجمع خود خواستار متوقف شدن عملیات نظامی نیروهای دولتی و آمریکایی در شهرک صدر و شکسته شدن محاصره آن شدند.

شهرک صدر بیش از یک ماه است که در محاصره نظامی و تحت حملات هوایی آمریکا قرار دارد. به‌طور متوسط روزانه 10نفر از اهالی این شهرک بر‌اثر این حملات کشته و ده‌ها نفر هم زخمی می‌شوند که بسیاری از قربانیان و مصدومان از زنان و کودکان هستند. در درگیری‌های اخیر این شهرک تاکنون بیش از 400 نفر کشته و 1800نفر زخمی شده‌اند.
این دومین اقدام جمعی اعضای مجلس نمایندگان عراق برای رفع محاصره نظامی از این شهرک 2میلیون نفری است.

فلاح شنشل، عضو جریان صدر در مجلس عراق پیش از این تجمع به رادیو العهد ارگان خبری جریان صدر گفت: تعدادی از اعضای مجلس از فراکسیون‌های مختلف در اعتراض به محاصره یک ماهه شهرک صدر در این شهرک دست به تجمع می‌زنند. وی مطالبات این تجمع را پایان بخشیدن به محاصره شهرک صدر، ارائه خدمات به شهروندان و متوقف کردن عملیات نظامی و حملات هوایی آمریکا علیه این شهرک ذکر کرد.

اما در مقابل چشمان نمایندگان تجمع کننده پارلمان عراق و دوربین‌های شبکه‌های تلویزیونی، بالگردهای آمریکایی مناطق مختلف شهرک صدر بغداد را با موشک هدف قرار دادند. این بالگردها با پرواز بر فراز دفتر شهید صدر واقع در مرکز شهرک چند نقطه از این شهرک را هدف قرار دادند.

نمایندگان شرکت کننده در این تجمع که از نزدیک شاهد موشک باران بالگردهای آمریکایی بودند با محکوم کردن جنایات اشغالگران در شهرک صدر تصریح کردند: این جنایت‌ها در حالی ادامه دارد که امروز هیچ شبه نظامی مسلحی را در این شهرک ندیده بودیم.
بالگردها و هواپیماهای آمریکایی شنبه شب نیز شهرک صدر را به شدت موشک باران کرده بودند. این حملات  10 کشته و 27 مجروح بر جای گذاشت.استفاده از بمب‌  خوشه‌ای
آل یاسین، عضو کمیته بهداشت پارلمان عراق گفت: نیروهای آمریکایی در حملات خود علیه شهرک صدر از سلاح‌های ممنوعه‌ جهانی استفاده می‌کنند.

لقاء آل یاسین اظهار داشت: با دلایل قاطعی می‌توان ثابت کرد که آمریکایی‌ها در بمباران شهرک صدر از بمب‌های خوشه‌ای استفاده می‌کنند. مستندات جنایی و تحقیقات پزشکی قانونی نیز این موضوع را تایید می‌کند.  این در حالی است که عبداللطیف ریان، مشاور اطلاع رسانی ارتش آمریکا، این اظهارات را بی‌اساس خواند. براساس قوانین بین‌المللی استفاده از بمب‌های خوشه‌ای علیه شهروندان غیرقانونی است.

کد خبر 50142

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز