به گزارش همشهریآنلاین به نقل از فارس از مازندران، کرونا با همه بدیمنیهایی که داشت ابتکارها و شیوههایی را به دلیل فشارها و اجبارهایی به وجود آورد تا تلخی آن کمی قابل تحملتر شود.
نقش معلم در شخصیتسازی
معلمها همیشه از اقشار ارزشمند جامعه بودند و هستند که نقش برجستهای در شخصیتسازی کودکان و نوجوانان دارند و نمایش این ارزشمندی در دوران سخت به شکل برجستهتری نمایان میشود.
سمانه اسدیان ۹ سال سابقه تدریس درس ریاضی را در شهرستانهای فریدونکنار و سیمرغ دارد و در ۳ سال اخیر در شهرستان سیمرغ و در پایههای ششم، هفتم و نهم تدریس میکند.
بیماری کرونا باعث تعطیلی مدارس شد و این تعطیلی برای علاقمندان به آموزش و تربیت کودکان، نوجوانان و جوانان نگرانیهایی را به همراه داشت ولی بسیاری از معلمان با تعهد و دلسوز برای عبور از مانع کرونا و آموزش دانشآموزان چارهاندیشی کردند که سمانه اسدیان یکی از آن معلمان متعهد و دلسوز است.
جزوه، عکس، فیلم، صوت
وی با اشاره به اینکه فصلها درس ریاضی را به صورت جزوه مینویسم و از جزوه عکس میگیرم و موضوع هر صفحه را در بالای آن قرار میدهم و در زیر جزوهها هم توضیحات را به صورت صوتی بیان میکنم، گفت: فیلم و صدا را با زبان خودم مثل کلاس درس تهیه میکنم و برای دانشآموزان ارسال میکنم.
اسدیان به شرایط مختلف دانشآموزانی اشاره کرد که دارای نِت نیستند و یا به هر دلیل به فضای اجتماعی دسترسی ندارند و افزود: فیلمها را در فضای اجتماعی «واتس آپ» قرار میدهم و فیلم و فایل صوتی را برای بچههایی که به اینترنت دسترسی ندارند به مسؤولان مدرسه میدهم تا با فلش و لوحفشرده به دانشآموزان منتقل شود.
تدریس تصویری در دوران کرونایی
اسدیان که به صورت تخصصی، ریاضی تدریس میکند به شرایط خاص این درس اشاره میکند و با بیان اینکه برخی درسها را میتوان با فایل صوتی برای دانشآموزان فرستاد ولی برای ریاضی نمیتوان با فایل صوتی اقدام اثرگذاری کرد و ریاضی نسبت به سایر درسها سنگینتر است و و دانشآموزان باید ریاضی را در شکل، پایتخته، مشاهده معلم در هنگام تدریس ببیند و به صورت ارسال فیلم در دوران کرونایی عمل کنیم.
فیلم تدریس از کلاس فیزیکی برای همذاتپنداری اثرگذار
وی با بیان اینکه برای تهیه فیلم به مدرسه میروم تا دانشآموزان با مشاهده فضای کلاس و معلمی که با لباس معلمی در حال تدریس است، همذاتپنداری مناسب برای اثرگذاری تدریس داشته باشند، خاطر نشان کرد: در پای تخته فیلم گرفتم و با توجه به ضعف نِت و اینکه برخی بچهها هم نت در منزل ندارند و برای برخی دانشآموزان هم با تأخیر دانلود مواجه هستند، راههای مختلفی را آزمایش کردیم.
این معلم، افزود: وقتی معلم در فضای کلاس تدریس را انجام بدهد حس و حال خاصی دارد و تدریس را برای معلم دلنشینتر میکند و دانشآموزان هم خود را در کلاس حس میکنند که معلم را با لباس فرم میبینند و با توجه به اینکه چند وقت هم به کلاس نیامدند خودشان را در کلاس حس و همذاتپنداری میکنند و یادگیری درس برای آنها راحتتر انجام میشود.
اسدیان با بیان اینکه پیشنهاد میکنم با مدل دیگری به کرونا نگاه کنیم و البته اختلال کرونا در زندگی و آموزش و مشکلات را داریم ولی کرونا، مدل جدید رفتار و زندگی جدید را به ما یاد داد که خیلی از رفتارها و شیوههای کار ما را تغییر داد و ما اگر در دوران تدریس از فضای اجتماعی بیشتر استفاده میکردیم، کارایی تدریس ما بسیار بالاتر میرفت و من به عنوان معلم حاضرم همه روزهای هفته را در کلاس باشم ولی درگیر تهیه و انتقال فیلم به دلیل مشکلات نِت و وضعیت مقصد کار نباشم که این وضعیت بهینهسازی شود.
این معلم به بیان خاطره یک روز تدریس در کلاس درس بدون دانشآموز اشاره میکند و میگوید؛ یک روز از صبح تا ظهر در کلاس حاضر شدم و برای یک فصل چند قطعه فیلم ۲ تا ۳ دقیقه گرفتم ولی از عصر آن روز تا عصر روز بعد وقتم گرفته شد که فیلمهای ۲ تا ۳ دقیقهای را ارسال کنم و باید با فاصله ارسال میکردم تا دانلود توسط دانشآموزان انجام شود و پس و پیش نشود.
اسدیان، گفت: کرونا به ما یاد داد که به سمت آموزش مجازی برویم و امسال بچهها ضرر میکنند و اگر فعالیت الان را در گذشته برای تدریس داشتیم شاهد نتیجهگیری بهتر دانشآموزان بودیم و چند نفر از همکاران ما با لباس فرم مدرسه برای دانشآموزان فیلم تدریس را ارسال میکنند.
«جور دیگر دیدن» کرونا برای تدریس
تغییر زندگی هر چند با مشکلات و تغییر رفتارهایی همراه است که بسیاری از آن ناخوشایند است ولی در مقابله با کرونا رفتارهایی مشاهده میشود که انگیزه برای کاهش مشکلات و «جور دیگر دیدن» رویدادها را به ما میآموزد.
فعالیت معلمانی مانند سمانه اسدیان نشان داد که آموزش در کرونا تعطیل نیست ولی شیوههای جدید و متفاوتی نسبت به گذشته دارد.
نظر شما