چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۶:۰۴
۰ نفر

سینا قنبرپور: اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی،صنایع‌دستی و گردشگری در حالی بر آمار 71 میلیون سفر انجام‌شده در نوروز 87 که معاون گردشگری‌اش مدعی آن شده بود تاکید کرد که به نظر می‌رسد وقوع چنین آماری در وضعیت کنونی غیرممکن می‌نماید.

رحیم‌مشایی در آیین تجلیل از خادمان ستاد تسهیلات سفرهای کشور ضمن بیان این مطلب که در نوروز حجم زیادی از سفر در کشور انجام شد و اعلام آماری بیش از 71 میلیون‌نفر- سفر در دنیا بی‌نظیر است تاکید کرد:

«‌شاید روش آمارگیری سفرهای نوروزی با استانداردهای جهانی مطابقت نداشته باشد ولی نوروز امسال حجم زیادی سفر انجام شد و دستگاه‌های مختلف کشور را متوجه خود کرد.»در حالی که خود رئیس سازمان میراث‌فرهنگی،صنایع‌دستی و گردشگری بر مطابق نبودن روش آمارگیری زیر‌مجموعه‌هایش با روش‌های استاندارد تاکید دارد با نگاهی گذرا به برخی آمارها می‌توان پرسید چگونه در فاصله یک نوروز تا نوروز بعدی چیزی در حدود جمعیت کشور سفر اتفاق می‌افتد؟

افزایش دو درصدی مسافرت با قطار در نوروز

اگر بپذیریم که عمده سفرها در کشور ما پس از خودروی شخصی و اتوبوس با قطار انجام می‌شود آمار جابه‌جایی مسافر در نوروز امسال به وسیله قطار می‌تواند در تعیین آمار سفر قابل تامل شود. بر اساس اعلام روابط‌عمومی شرکت قطارهای مسافری رجا در تعطیلات نوروزی امسال که از 25 اسفندماه 1386 شروع و تا 15 فروردین‌ماه 1387 خاتمه یافته است این شرکت ظرفیتی معادل یک میلیون و 768 هزار و 200 صندلی- تخت برای جابه‌جایی مسافر تدارک دیده است.

در این مدت 90 درصد از ظرفیت ایجاد شده به وسیله مسافران اشغال شده است که رقمی معادل یک میلیون و 600 هزار نفر شده است.

گزارش رجا از فروش نوروزی خود حاکی از آن است که با به کارگیری 3 هزار و 412 قطار، افزایشی 2 درصدی در مسافرت با قطار در این مدت به وقوع پیوسته است. در واقع 171 قطار به طور روزانه 88 هزار و 420 مسافر را در مسیرهای ریلی جابه‌جا کرده‌اند.اگر تعداد و آمار اتوبوس‌های مسافری را در نوروز محاسبه کنیم و تعداد بلیت فروخته شده، با توجه به اینکه رشد قابل توجهی در به کارگیری اتوبوس مسافربری در کشور نداشته‌ایم نمی‌توانیم شاهد افزایش مسافرت با عددی دو رقمی در این بخش باشیم.

 کاهش مصرف بنزین در تعطیلات نوروزی

بر اساس آمارهایی که شرکت پخش مواد نفتی روی خروجی پایگاه اینترنتی خود منتشر کرده است در نوروز امسال یعنی از اول فروردین تا پایان روز هفدهم به طور میانگین روزانه 9/70 میلیون لیتر بنزین مصرف شده است. در مدت مشابه سال قبل به طور میانگین روزانه 9/77 میلیون لیتر در کشور مصرف شده است.

اگر به آمار روزانه اول تا هفدهم فروردین سال جاری توجه کنیم خواهیم دید در این مدت 11/1206 میلیون لیتر بنزین مصرف شده که این آمار برای مدت مشابه سال قبل 4/1324 میلیون لیتر بوده است. در واقع در هفده روز نخست فروردین ماه امسال 29/118 میلیون لیتر کاهش مصرف داشته‌ایم. در واقع باید گفت در سال 86 ما هنوز با پدیده سهمیه‌بندی مواجه نبوده‌ایم ولی امسال هم بنزین سهمیه‌بندی شده و هم بنزین آزاد به فروش رسیده است.

با این حال کاهش مصرف بنزین به معنای کاهش استفاده از خودروی شخصی بوده است. حال با این وضع باید دید آیا ناوگان حمل و نقل گازوئیلی کشور توان به وجود آوردن رشد در نفر – سفر را داشته که امسال معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی،صنایع‌دستی و گردشگری نوید افزایش 29 درصدی را در میزان وقوع سفر ارائه کند؟

کد خبر 50404

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز