شنبه ۸ مهر ۱۳۸۵ - ۱۰:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در گفتگو با مجله خبری فوکاس، احتمال انجام غنی‌سازی اورانیوم را در ایران به صورت صنعتی و در سطحی بالاتر رد نکرد.

دکتر علی لاریجانی در پاسخ به این پرسش که آیا ایران که اکنون در چند سانتریفیوژ برای مقاصد تحقیقاتی به غنی‌سازی اورانیوم می‌پردازد، قصد دارد این امر را در آینده در مقیاسی بزرگ‌تر نیز انجام دهد؟ گفت: در حالی ایده‌آل البته.

به گفته وی، حتی ممکن است، "برخی راکتورهای برق هسته‌ای معین" در ایران برای کار کردن، "به سوخت غنی شده بالاتری" نسبت به 3.5 درصد نیاز داشته باشند.

لاریجانی گفت: "برای همین است که من در این باره تعهدی نمی‌دهم."

شراکت راهبردی با اروپا

مسئول پرونده هسته‌ای ایران همچنین در مصاحبه با این مجله خبری از "شراکت راهبردی" میان ایران و اروپا سخن گفت.

وی گفت: "در حال حاضر فرصتی وجود دارد که می‌توان چنین شراکتی را ایجاد کرد، چرا که هر دو طرف منافع مشترکی دارند. ایران دارای دومین ذخایر بزرگ گاز طبیعی در جهان است. ما می‌توانیم این گاز را به اروپا تحویل دهیم."

غنی‌سازی اورانیوم متوقف نمی‌شود

بر اساس این گزارش،‌ لاریجانی رویکردی منفی به مذاکرات چند روز اخیرش با خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نداشت.

وی گفت: علاقه ابتدایی ما این است که با طرف اروپایی راه پیشنهاد شده را ادامه دهیم.

این گزارش حاکی است، وی در مذاکرات اخیر بار دیگر درخواست توقف غنی‌سازی اورانیوم را به عنوان پیش‌شرط آغاز گفت‌وگوها میان دو طرف رد کرده‌است.

این مجله خبری افزود: آمریکا بر خلاف سایر قدرت‌های دارای حق وتو یعنی روسیه، چین، انگلیس و فرانسه قصد دارد به دلیل تعلیق نشدن فعالیت‌های غنی‌سازی در ایران، تحریم‌هایی را بر این کشور اعمال کند.

کد خبر 5056

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز