نتایج اولیه کارآزمایی بالینی توسیلیزوماب، یک داروی ضد التهاب مفاصل، در درمان واکنش شدید ایمنی در بیماران حاد کووید-۱۹ در فرانسه امیدبخش بوده است.

tocilizomab

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه پژوهشگران می‌گویند این دارو که پادتن تک‌دودمانی (آنتی‌بادی مونوکلونال) است و پاسخ ایمنی طبیعی بدن را مهار می‌کند، توانسته است «به طور قابل‌توجهی» شمار مرگ‌ها یا نیاز مداخله برای حمایت حیات را نسبت به یک گروه شاهد بیماران کاهش دهد.

این بررسی بوسیله «بنیاد بیمارستان دانشگاهی پاریس» (AP-HP) تاثیر توسیلیزوماب را بر روی ۱۲۹ بیمار کووید-۱۹ دچار ذات‌الریه متوسط تا شدید ویروسی کووید-۱۹ ارزیابی کرده بود.

نیمی از بیماران دو تزریق توسیلیزوماب به همراه درمان استاندارد با آنتی‌بیوتیک و و نیم دیگر بیماران به عنوان گروه شاهد فقط درمان استاندارد را دریافت کردند.

گرچه نتایج این کارآزمایی بالینی هنوز منتشر نشده است، اما پژوهشگران دخیل در آن می‌گویند درمان با توسیلیزوماب «سودمندی بالینی» آشکاری داشته است.

البته AP-HP می‌گوید هنوز پژوهش بیشتری درباره تاثیربخشی و عوارض جانبی بالقوه این شیوه درمانی باید انجام شود.

داروی توسیلزوماب با نام تجاری Actrema و RoAcemtra که یک آنتی‌بادی مونوکلونال یا پادتن تک‌دودمانی است که برای درمان آرتریت روماتوئید (التهاب روماتیسمی مفاصل) به کار می‌رود. این آنتی‌بای ساخته‌شده در آزمایش یک گیرنده خاص پروتئینی را مهار می‌کند که در پاسخ ایمنی بدن دخیل است.

پژوهشگران معتقدند این دارو ممکن است بتواند برای برای مهار «توفان سایتوکاینی» در بیماران کووید-۱۹ موثر باشد.

توفان سایتوکاینی یک واکنش شدید ایمنی بدن در برابر عوامل بیماری‌زا است که به واسطه یک پیام‌رسان التهابی در بدن به نام سایتوکاین ایجاد می‌شود و به آسیب سلول‌های بدن می‌انجامد. تصور می‌شود این پدیده در گروهی از بیماران کووید-۱۹ عامل آسیب رساندن به اعضای بدن از جمله ریه‌ها است.

توسیلیزوماب در حال حاضر قیمتی حدود ۸۰۰ یورو به ازای هر تزریق دارد.

کد خبر 506230

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha