اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در پی انتشار تصاویر غم انگیز کشتار کوسه‌ها در ساحل با بررسی موضوع و تصاویر دریافتی اعلام کرد موضوع مربوط به سواحل استان بوشهر نیست.

صید کوسه سرچکشی

به گزارش همشهری آنلاین، کوسه سرچکشی گونه‌ای از کوسه است که به خاطر ساختار غیرعادی و متفاوت سرش که به دو طرف پهن شده به کوسه سرچکشی معروف است. این کوسه‌ها را می‌توان در سراسر آب‌های گرم جهان و در امتداد خط ساحلی فلات قاره یافت. برخلاف بیشتر کوسه‌ها این گونه در اجتماع و دسته‌ای شنا می‌کنند. به تازگی اثبات شده که شکل چکشی سر این جانور به خاطر بهبود در بینایی او است. موقعیت چشم‌ها به کوسه اجازه می‌دهند به خوبی یک دوربین دوچشمی یک محدوده ۳۶۰ درجه‌ای را ببیند. این به این معنا است که آن‌ها می‌توانند در یک زمان هم بالا هم پایین خود را ببینند.

تصاویر غم انگیری از کشتار این کوسه‌ها در چند روز گذشته در فضای مجازی منتشر شده است که برخی آن را به سواحل بوشهر نسبت داده‌اند اما گزارش‌های ایرنا و ایسنا حاکی از آن است که محل این حادثه تلخ سواحل بوشهر نیست. 

فرهاد قلی‌نژاد مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر ضمن تکذیب کشتن کوسه‌های سرچکشی در سواحل بوشهر گفت: «بنا بر بررسی و بازدید از سواحل استان و بررسی تصاویر مشخص شد که تصاویر مربوط به سواحل یکی از استان‌های جنوبی کشور است که مراتب جهت پیگیری لازم به اطلاع اداره کل حفاظت محیط زیست و یگان حفاظت محیط زیست استان مربوطه رسانیده شده است.»

سید احسان موسوی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان بوشهر نیز در این باره عنوان کرد: «پیرو انتشار تصاویری با موضوع کشتن کوسه های نادر سرچکشی در سواحل استان بوشهر موضوع در دستور کار یگان حفاظت محیط زیست استان بوشهر قرار گرفت که پس از بررسی های صورت گرفته در خصوص انتشار تصاویر کوسه ها در فضای مجازی در قدم اول پیج اینستاگرامی که در استان بوشهر اقدام به انتشار تصاویر نموده بود را شناسایی و سپس با تحقیقات گسترده تر مشخص شد تصاویر انتشار یافته مربوط به سواحل یکی از استان های جنوبی کشور است که این موضوع به همکاران یگان حفاظت محیط زیست آن استان ارجاع شد.»

حبیب مسیحی تازیانی مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان پس از واکنش‌های مدیران محیط زیستی استان بوشهر که کشتار تلخ کوسه‌های سرچکشی را به سواحل جنوبی کشور مربوط دانستند گفت: تصاویری که از صید کوسه های سرچکشی در فضای مجازی منتشر شده قدیمی و مربوط به سال ۲۰۱۸ میلادی است.

وی با بیان اینکه اداره کل حفاظت محیط زیست با هماهنگی پلیس فتا در حال پیگیری موضوع است گفت: بررسی‌ها برای تعیین مکان دقیق تصاویر و شناسایی عوامل صید و کشتن کوسه ها ادامه دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست اضافه کرد: زیستگاه این نوع کوسه در مناطق ساحلی مرکز و شرق هرمزگان است.

مسیحی تازیانی خاطرنشان کرد: ممنوعیت صید این آبزی از طریق تعاونی های صیادی و نمایندگان محیط زیست در شهرستان ها به تمام صیادان اعلام شده  و ظرف یک سال گذشته هیچ گزارشی از صید این نوع کوسه در استان نرسیده است.

کد خبر 506907

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha