همشهری آنلاین: توفان زانگ‌سین، پس از اینکه دست‌کم باعث مرگ 61 نفر و مفقود‌الاثر شدن 69 نفر در فیلیپین شد، امروز شنبه(8 مهر) به سوی ویتنام در حال حرکت است.

به گزارش بلومبرگ مرکز این توفان که حداکثر سرعت باد‌های آن به 213 کیلومتر در ساعت می‌رسد، در ساعت 4 بعداز‌ظهر امروز در 380 کیلومتری شرق شهر مرکزی ویتنام، هیو، قرار داشت.

مرکز توفان با سرعت 15 کیلومتر در ساعت به سمت غرب حرکت می‌کند و امواجی را به بلندی 11 متر در دریا ایجاد کرده است.

کارشناسان هواشناسی دیروز گفتند زانگ‌سین بر مبنای مقیاس 5 درجه‌ای سافیر-سیمپسون از یک توفان رده 3 به یک توفان رده 4 ارتقا پیدا کرده‌است.

به گزارش شورای هماهنگی فجایع ملی فیلیپین زانگ‌سین که در 28 سپتامبر(6 مهر) به مانیل پایتخت ویتنام رسید باعث تخریب بیش از 9000 خانه، فروافتادن خطوط انتقال برق در سراسر جزیره اصلی لوزون و واردآمدن حدود 27 میلیون دلار خسارت به زیر‌ساخت‌ها و کشاورزی شده است.

ساکنان مانیل خرابه‌های ناشی از توفان را پاک می‌کنند

 از سال 1995 تا به حال این قوی‌ترین توفانی بوده که به مانیل رسیده است.توفان‌‌های حاره‌ای به طور مرتب در فیلیپین می‌وزند و باعث تلفات، طغیان رودخانه‌ها، و تخریب گسترده می‌شود.

درختی ریشه‌کن شده در بیرون کاخ ریاست‌جمهوری فیلی‌پین در مانیل یک روز پس از توفان

انتظار می‌رود زانگ‌سین- که کلمه‌ای لائوسی به معنای فیل است – فردا نزدیک شهر هیو به خشکی برسد. مقامات ویتنام آمادگی‌های لازم برای تخلیه خانه‌ها در ایالت‌های توآ تین- هو و بین دین را که در مسیر توفان هستند، آغاز کرده‌اند.

زانگ‌‌سین هجدهمین توفانی است که امسال در فصل توفان‌های اقیانوس آرام روی داده است.

کد خبر 5071

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز