به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، سرگرد حامد محمدی سپاسی با اشاره به تعطیلی مدارس در ایام شیوع کرونا و حضور بیشتر دانشآموزان در فضای مجازی، گفت: در پی تعطیلی مدارس و در خانه ماندن دانشآموزان و آموزش از راه دور و آنلاین، شاهد افزایش استفاده از اینترنت و فضای مجازی از سوی دانشآموزان هستیم که این امر علاوه بر آسیبهای جسمانی میتواند آسیبهای روانی نیز در پی داشته باشد که اعتیاد اینترنتی یکی از آسیبهای روانی این امر است.
وی افزود: عدم کنترل زمان، تأثیر منفی بر دیگر بخشهای زندگی، بیاهمیتی به گذر زمان، تمایل و علاقه شدید به چت و بازیهای آنلاین، پناه بردن به اینترنت در هنگام بروز مشکلات، احساسات چندگانه، استرس و اضطراب و ... از نشانههای اعتیاد اینترنتی است.
سپاسی ادامه داد: زمانی که کودکان ما دو یا سه مورد از این علائم را از خود بروز دهند، باید گفت در آستانه اعتیاد اینترنتی قرار گرفتهاند. بنابراین داشتن برنامه برای محدودسازی استفاده آنها از اینترنت یک ضرورت است.
به گفته سرپرست اداره پیشگیری از جرایم سایبری مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ناجا، آموزش از راه دور و آنلاین نباید بهگونهای باشد که تمام وقت دانشآموزان در فضای مجازی بگذرد. هم معلمان و هم خانوادهها باید به این موضوع توجه داشته باشند که آموزش باید محدود به زمان مشخصی باشد تا دانشآموزان باقی وقت خود را در فضای حقیقی بگذرانند و به اموری بپردازند که ارتباطی با فضای مجازی نداشته باشد.
سپاسی یادآور شد: مثلاً ارسال سؤالات و پاسخ آنها نباید کاملاً آنلاین باشد. بلکه میتوان سؤالات را برای آنها ارسال کرد و جواب را در قالب تصویر پاسخ داده شده بر روی برگه با خط خود دانشآموز درخواست کرد. این امر میتواند زمان استفاده کودکان از اینترنت را کاهش دهد.
وی تأکید کرد: در این دوران نباید با توجه به کرونا اعتیاد اینترنتی در دانشآموزان را نادیده گرفت، چراکه گرفتاری دانشآموزان به اعیتاد اینترنتی میتواند در آینده مشکلات جدی را برای والدین، سیستم آموزش و جامعه به باور آورد.
سرپرست اداره پیشگیری از جرایم سایبری مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ناجا همچنین از رسانه ملی درخواست کرد در خصوص اعتیاد اینترنتی دانشآموزان ورود جدی و خانوادهها را با این تهدید پنهان آشنا کند.
نظر شما