یک بررسی جدید درباره میزان شمارش سلول‌های سفید خون از نوع لنفوسیت T و کارکردشان می‌تواند اطلاعاتی درباره چگونگی درمان کووید-۱۹ به دست دهد.

coronavirus

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هلث‌دی نیوز شدت بیماری کووید-۱۹ ممکن است تحت تأثیر پدیده‌ای باشد که پژوهشگران «توفان سایتوکاینی» می‌نامند.

پژوهشگران در یک بررسی جدید ۵۲۲ بیماران کووید-۱۹ را در سنین ۵ روزگی تا ۹۷ سالگی که در دو بیمارستان جدید در ووهان چین در ماه دسامبر و ژانویه بستری شده بودند، ارزیابی کردند. این بررسی همچنین شامل یک «گروه شاهد» در ۴۰ فرد سالم بود.

۷۶ درصد بیماران کووید-۱۹ در مقایسه با گروه شاهد به‌طور قابل‌توجهی میزان‌های پایین‌تر لنفوسیت‌های T - نوعی سلول‌های سفید خون که نقش مهمی در پاسخ‌های ایمنی بر ضد عفونت‌های ویروسی دارند- داشتند.

بیمارانی که در بخش مراقبت‌های ویژه (آی سی یو) بستری شده بودند، شمارش‌های بسیار پایین‌تر سلول T نسبت به بیمارانی که نیاز به بستری شدن در این بخش پیدا نکرده بودند، داشتند. این بررسی نشان داد که بیماران بالای ۶۰ سال پایین‌ترین شمارش سلول‌های T را دارند.

و سلول‌های T در بیماران کووید-۱۹ که زنده مانده بودند، فرسوده شده بودند و نمی‌توانستند با توانایی کامل عمل کنند.

همچنین بیماران کووید-۱۹ میزان‌های بالای سایتوکاین- پروتئینی که به‌طور طبیعی به مبارزه با عفونت کمک می‌کند- داشتند. مقدار بیش‌ازحد سایتوکاین‌ها می‌تواند باعث پاسخ شدید التهابی شود که «توفان سایتوکاینی» نام دارد و باعث می‌شود این پروتئین‌ها به سلول‌های سالم حمله کنند.

این یافته‌ها نشان می‌دهند که ویروس جدید کرونا به‌طور مستقیم به سلول‌های T حمله نمی‌کند. در عوض، عفونت ویروس کرونا باعث آزادی سایتوکاین‌ها می‌شود و این مواد باعث از دست رفتن و فرسودگی سلول‌های T می‌شوند.

نتایج کار این پژوهشگران در اول ماه مه در ژورنال «مرزهای ایمنی‌شناسی» منتشر شده است.

به گفته این پژوهشگران، نتایج این بررسی شواهد جدیدی درباره چگونگی درمان کووید-۱۹ به دست می‌دهد.

دکتر یانگ‌ون چن از دانشگاه پزشکی نظامی سوم در چانگ‌کینگ در چین و سرپرست این پژوهش گفت: «ما علاوه بر کارکرد تنفسی بیماران باید توجه بیشتری به شماره سلول‌های T و کارکردشان داشته باشیم.»

به گفته چن، اقدام فوری‌تر و زودرس ممکن است در بیماران با شماره پایین لنفوسیت‌های T لازم باشد.

او به‌علاوه یادآور شد که پژوهش‌های آینده باید بر زیرگروه‌هایی از سلول‌های T که ممکن است مهم‌ترین نقش را در مبارزه با کووید-۱۹ داشته باشند و همچنین شناسایی داروهایی که شمارش و کارکرد سلول‌های T را تقویت کنند، متمرکز باشند.

کد خبر 507770

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha