کارشناس بانک ژن و مسئول درمان حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر گفت: یک‌گونه خزنده جدید بنام افعی پلنگی در استان بوشهر شناسایی و ثبت شد.

افعی خالدار

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما، محمد پاپری زارعی بیان کرد: در پی تحویل یک حلقه مار از سوی عوامل انتظامی شهر کلمه به پاسگاه محیط‌بانی شهید محمدی بخش بوشکان (منطقه شکارممنوع شاه‌زاده ابراهیم تنگ باهوش)، پس از بررسی تیم اعزامی بانک ژن برای شناسایی و نمونه‌برداری گونه، گونه فوق افعی پلنگی شناسایی شد.

کارشناس بانک ژن و مسئول درمان حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر افزود: پس از بررسی‌های به‌عمل‌آمده مشخص شد این‌گونه، افعی پلنگی (Desert Tigersnake) است که برای اولین بار در استان بوشهر مشاهده‌شده و به‌عنوان یک‌گونه جدید به فهرست خزندگان استان اضافه شد.

وی با اشاره به ویژگی‌های ظاهری این مار گفت: افعی پلنگی ماری سمی به رنگ خاکستری متمایل به زیتونی روشن به همراه لکه‌های قهوه‌ای چهارگوش است که پهنای آن‌ها بیش از فواصل میان آن‌ها است.

کارشناس بانک ژن و مسئول درمان حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر ادامه داد: خال‌ها و لکه‌های تیره‌رنگ بر روی سر این مار دیده می‌شود، مردمک چشم عمودی، لب‌ها تیره و سطح شکم به رنگ قهوه‌ای تیره است و در ناحیه گلو و چانه پولک‌های روشن رنگ‌تر دیده می‌شوند.

پاپری زارعی اضافه کرد: طول کلی مار ۱۳۹ سانتی‌متر و دم ۱۸ سانتیمتر دیده می‌شود و عادات و رفتار آن به‌گونه‌ای است که شب فعال است و روزها در زیر سنگ‌ها به سر می‌برد.

کد خبر 508018

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha