به گزارش همشهریآنلاین به نقل از فارس، همواره شاهد لغزش و رانش زمین در مازندران هستیم اما امسال بارندگیها نگرانیها را در این زمینه بیشتر کرد.
دقایقی پس از آغاز سال جدید رانش در شهرستان سوادکوه زنگ خطری جدی بود و ادامه این لغزشها و رانشها این هشدار را برای ما به همراه دارد که بیشتر باید به توصیهها توجه کرد.
- خسارت ریزش سنگ در جاده سوادکوه ۱۱۰ میلیون تومان برآورد شد
- قطع راه ارتباطی ۲۰ روستای محور دراسله سوادکوه به دلیل رانش جاده
اما نکته مهم در این زمینه این است که باتوجه به شرایط اقلیمی مازندران با هر بار بارندگی، نگرانی از رانشها بیشتر میشود به طوریکه در جنگلها نیز شاهد رانشهای گسترده بودیم.
به عنوان نمونه عصر روز یکشنبه ۲۱ اردیبهشت نیز شاهد کوهتراشی در منطقهای از مرزنآباد بودیم که رانش جاده را از بین برد و چهار نفر به مدت دو روز در منطقه گرفتار بودند.
همانطوریکه بارشهای مستمر موجب سرسبزی این دیار شده اما مشکلاتی نیز برای این استان به همراه داشته که از جمله آن میتوان لغزش و رانشهای مستمر اشاره کرد.
طی ماههای گذشته لغزش و رانش مشکلاتی را برای مردم این استان ایجاد کرده از تخریب واحدهای مسکونی گرفته تا تصمیم برای جابهجایی روستا که باید در این زمینه تدبیری جدی اندیشیده شود.
به هر گوشه از طبیعت استان که سری میزنیم شاهد مسائل و مشکلاتی هستیم که تیغ تیزی بر پیکر این طبیعت سبز است و در کنار مشکلات سیل، زلزله، طوفان و مشکلات زیست محیطی و خوشنشینی؛ رانشها و لغزشها از مسائلی است که زخم دیگری بر پیکر طبیعت استان است که نگرانیها را بیشتر کرده است.
راندگی؛ از مخاطرات جدی مازندران
همایون خوشروان، کارشناس زمینشناسی در این زمینه اظهار کرد: مخاطرات زمین اعم از زلزله، راندگیکوهها، لغزش و ریزش سنگ، سیلاب، تندبادها، سونامی و امواج سهمگین مخاطراتی است که تحت تاثیر مسائل زمینشناسی سالانه مرگومیر گستردهای در جهان به همراه دارد.
وی افزود: کشور ما هم با توجه به قرارگیری در موقعیت جغرافیایی و زمینشناسی از این مخاطرات مستثنی نیست، در گذشته آخرین زمینلرزه خطرناک مهیب سال ۱۳۶۹ در منجیل و بعد در بم رخ داد.
مجری طرح بین المللی نوسانات دریای خزر بیان کرد: مازندران بهعنوان بخش جنوبی دریای خزر بوده دارای دوگسل مهم است که گسل مازندران در پای دامنه البرز شمالی قرار گرفته و گسل دوم البرز بهموازات گسل مازندران امتداد از غرب به شرق دارد که در طول زمان موجب بروز زمینلرزه شدیدی شدند که آخرین در سنگچال هراز در گسل البرز اتفاق افتاده است.
خوشروان تصریح کرد: زمینلرزه در استان ما مخاطرهای جدی است که میتواند باعث وقایع دیگری هم شود، یکی از این موارد لغزش یا راندگی است که در سطح دامنه شمالی البرز از رامسر تا بهشهر در سطح وسیعی اتفاق میافتد.
وی با طرح این سؤال که عوامل موثر در بروز راندگی چیست، تصریح کرد: شیب تند، جنس سنگشناسی و تفاوت در میزان بارندگی از عوامل موثر در راندگی است که هرچه بیشتر آب باران در ارتفاعات نفوذ پیدا کند میتواند موجب بروز راندگی شوند.
این کارشناس مسائل زمینشناسی با اشاره به وجود واحدهای سنگچینهای مختلف رسی و آهکی در البرز شمالی، اظهار کرد: این واحدها آب را درون خودشان دارند بهویژه دامنههایی که جادهها از ارتفاعات میگذرند و شیب تند و دامنه فرسایشی دارند و فرسایشپذیر و ناپایدار هستند.
مجری طرح بینالمللی نوسانات دریای خزر بیان کرد: راندگی از مخاطرات جدی مازندران است، در مسیر رویان به بلده و رودخانه گلندرود، درههای هراز، بابلرود تلار و بهشهر احتمال بروز رانندگی وجود دارد که باز هم است قبل از اقدام برای ساخت جادهها از نظر مخاطرات زمینشناسی بررسی شود.
افزایش چندین برابری رانشها طی ۲ ماهه گذشته در مازندران
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای مازندران نیز رانش زمین را از چالشهای اصلی پیشروی ایمنسازی راههای این استان دانست و افزود: در دو ماهه اخیر به دلیل شدت بارش باران زمستانی و بهاری، حجم رانش زمین نسبت به مدت مشابه سنوات گذشته چندین برابر افزایش یافت.
عباسعلی نجفی گفت: دلیل اصلی ازدیاد رانش زمین در محورهای اصلی استان عدم اجرای طرح لقگیری کوههای اطراف محورها ناشی از عدم صدور مجوز از سوی منابع طبیعی بوده و در دو سال گذشته به دلیل عدم صدور مجوز از سوی منابع طبیعی استان کار لقگیری کوهها و دیوارهای خاکی حاشیه جادههای اصلی و روستایی متوقف شد.
وی اظهار کرد: در دو ماهه اخیر بهدلیل شدت بارش باران زمستانی و بهاری، حجم رانش زمین نسبت به مدت مشابه سنوات گذشته چندین برابر افزایش یافت، به طوریکه بیش از ۳۰۰ نقطه از جادههای کوهستانی مازندران از ابتدای سال تاکنون دچار رانش و سیل بردگی شد و خسارتهای وسیعی بیش از ۸۰۰ میلیارد ریال بر جادههای این استان ایجاد کرد.
این مسئول خاطرنشان کرد: محورهای شریانی کندوان، هراز، سوادکوه و همچنین محورهای اصلی گلوگاه ـ دامغان، ساری ـ کیاسر، بلده ـ هراز و راههای روستایی شهرستانهای ساری، بابل، نوشهر، نور، تنکابن، بهشهر و آمل از نقاط رانشی و خسارتی استان از ابتدای سال تاکنون بوده است.
انجام مطالعات در پهنههای لغزشی شهرهای مازندران
مدیرکل مدیریت بحران مازندران نیز گفت: بحث مطالعات در پهنههای لغزشی شهرهای سوادکوه، تنکابن، نکا و ساری نیز در دستور کار قرار دارد.
علیاصغر احمدی افزود: باتوجه به علاقه روستاییان معمولا برای جابهجایی رغبت کمتری وجود دارد و تلاش بر تثبیت و ماندگاری است.
وی گفت: انتخاب مشاور برای تدوین مدل تثبیتی و اقدامات لازم برای تخلیه آب زیرسطحی در پهنه رانشی در دستور کار بنیاد مسکن قرار گرفت.
بر اساس این گزارش، بعد از سیل روزهای پایانی سال ۹۷ لغزشها و رانشها شتاب بیشتری نسبت به گذشته گرفته و این سرعت در رانشها نگرانیهای بسیاری به دنبال داشته در برخی نقاط حتی احتمال اینکه دچار رانش شد وجود نداشت.
نظر شما