ماموران شهرداری ایلام در روزهای اخیر، ضمن تذکر به برخی از دستفروشان، با آنان به طرز نامناسبی برخورد کرده‌اند.

دستفروشی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، چندین سال است که دستفروشان در معابر و پیاده‌روهای اکثر مناطق کشور و از جمله شهر ایلام حضور دارند، اما متولیان شهری تاکنون نتوانسته‌اند راه‌حلی برای مقابله با این پدیده اجتماعی بیابند. از طرفی نیز، جمع‌آوری این قشر ممکن است آسیبی جدی به وضعیت زندگی و معیشت آنان وارد کند.

طی روزهای اخیر شاهد جمع‌آوری دستفروشان توسط شهرداری ایلام بودیم که این امر با توجه به نحوه برخورد ماموران شهرداری که به درگیری ختم شده، انتقادهایی در پی داشته است.

با توجه به اینکه سد معبر دستفروشان مشکلی است که همواره شهروندان با آن مواجه بوده‌اند، جمع‌آوری و انتقال آنها به مناطق دیگر، از جمله غرفه‌هایی که توسط شهرداری ساخته شده، یکی از راهکارهایی است که می‌تواند علاوه بر جمع‌آوری دستفروشان مانعی برای درآمدزایی آنها ایجاد نکند.

لزوم نظارت بیشتر شهرداری

سعید قربانی، یکی از شهروندان ایلامی می‌گوید: فعالیت دستفروشان چهره نازیبایی به شهر داده و سال‌هاست شاهد پهن کردن بساط دستفروشی در مناطق مختلف به ویژه مرکز شهر هستیم.

وی افزود: بیکاری و تلاش برای تامین نیازهای خانواده از دلایل اصلی فعالیت این دستفروشان است، اما نباید این فعالیت به حقوق شهروندی دیگران لطمه وارد کند و موجب تضییع حقوق دیگران شود.

این شهروند ایلامی اظهار کرد: این دستفروشان چاره‌ای جز این کار ندارند و برخورد ماموران شهرداری با آنان مناسب نیست.

برخورد نامطلوب ماموران شهرداری با دستفروشان

احمدیان، یکی از دستفروشان ایلامی گفت: برخورد برخی از ماموران شهرداری با دستفروشان بسیار زشت و غیرقابل تحمل است و همین امر سبب شده شاهد درگیری‌هایی بین ماموران شهرداری و دستفروشان طی روزهای اخیر باشیم.

وی ادامه داد: غرفه‌های ساخته‌شده در مناطق پرت و کم‌تردد شهر قرار گرفته‌اند، فعالیت در این غرفه‌ها برای دستفروشان سودآوری ندارد و همین امر سبب کم‌رغبتی دستفروشان به اجاره این غرفه‌ها شده است. در صورتی که این غرفه‌ها در مناطق مناسب‌تری ساخته شود دستفروشان در آنها فعالیت می‌کنند.

برخورد شهرداری با متجاوزان به حقوق شهروندان

مسئول روابط عمومی شهرداری ایلام در این باره گفت: دستفروشانی که هر روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود به حقوق شهروندان و عابرین پیاده تجاوز می‌کنند. به همین دلیل، طی روزهای اخیر، شهرداری ایلام اقدام به جمع‌آوری دستفروشان کرده است.

محمد سلطانیافزود: چندین بار به دستفروشان اخطار داده شده اما به این اخطارها توجه نکرده‌اند، به منظور جلوگیری از تضییع حقوق شهروندی توسط این افراد، با آنها برخورد می‌شود و مراجع قضایی نیز به این موضوع ورود می‌کنند.

وی با رد ادعای برخی از دستفروشان مبنی بر کمبود غرفه‌های شهرداری برای ادامه فعالیت تصریح کرد: برای تمام افرادی که سابقه دستفروشی دارند غرفه برای فعالیت وجود دارد، اما دستفروشان این غرفه‌ها را به انبار تبدیل کرده‌اند.

سلطانی ادامه داد: برخی از دستفروشانی که طی روزهای اخیر جمع‌آوری شده‌اند غرفه‌های شهرداری را با مبالغ بسیار پایین اجاره کرده‌اند، اما همچنان به سد معبر ادامه می‌دهند.

لیسانسه بیکاری که مورد برخورد قهری ماموران شهرداری قرار گرفت

بی‌شک دستفروشان قربانیان شرایط نابسامان اقتصادی و اجتماعی هستند و بر اساس گفته جامعه‌شناسان، دستفروشی پیامد نابسامانی‌های اقتصادی و بیکاری گسترده در جامعه است و زمانی جامعه می‌تواند از این وضع رهایی یابد که نهادهای متولی به وظیفه ذاتی خود شایسته عمل کنند.

یکی از دستفروشانی که طی روزهای اخیر تمام اجناسش توسط ماموران شهرداری توقیف شده گفت: با وجود داشتن مدرک لیسانس، به دلیل بیکاری مجبور به فروشندگی هستم که این شغل هم توسط ماموران شهرداری از من گرفته شد.

وی افزود: طی ماه‌های اخیر با دریافت تسهیلات توانستم خودرو وانت بخرم و تره‌بار بفروشم که روز گذشته ماموران شهرداری تمام بار را توقیف کردند.

این فروشنده افزود: هم‌اکنون بیکار شده‌ام. چه کسی مخارج زندگی من، همسر و فرزندم را پرداخت می‌کند؟ اجاره‌بها، وام، مخارج زندگی، هزینه آب، برق و گاز را چگونه بدون درآمد پرداخت کنم؟

مسلما جلوگیری از فعالیت دستفروشان مشکلات معیشتی بسیاری برای خانواده‌های آنان در پی دارد و این امر می‌تواند زمینه‌ساز ارتکاب جرائم دیگر باشد. پس ضروری است مسئولان برخوردهای کارشناسانه‌ای با این مشکل داشته باشند تا ضمن جلوگیری از سد معبر و تجاوز به حقوق شهروندان، از بیکاری و بروز مشکلات معیشتی برای خانواده‌های این دستفروشان جلوگیری شود.

اجاره پیاده‌رو توسط سودجویان

این در حالی است که در برخی از مناطق مرکزی شهر شاهد اجاره پیاده‌روها توسط برخی افراد به دستفروشان هستیم که این امر از موارد آشکار تضییع حقوق شهروندی است و ضروری است با چنین افراد قانون شکن و منفعت‌طلب برخورد قانونی شود.

کد خبر 511192

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha