گرم شدن هوا در از بین بردن ویروس کرونا تاثیر چندانی ندارد، چراکه در کشورهایی نظیر برزیل و همچنین در برخی استان‌های کشور مانند خوزستان که هوا رو به گرم‌تر شدن می‌رود، شاهد افزایش مبتلایان هستیم.

کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ‌ایسنا، امیر قائمی دبیر انجمن ویروس‌شناسی درباره تنوع محیطی و پایداری ویروس‌ها گفت: در خصوص پایداری ویروس‌ها صرف این‌که بگوییم یک ویروس در زمان مشخصی روی سطحی باقی می‌ماند، نمی‌تواند معنای لازم را برای ما داشته باشد چون مولفه‌های زیادی در پایداری ویروس تاثیرگذارند.

وی با بیان این‌که برای فرد آلوده به ویروس کرونا چند مسئله حائز اهمیت است، بیان کرد: نکته اول این است که چه میزان ویروس از فرد آلوده به سطح انتقال پیدا می‌کند. این موارد تابعی از فاز عفونتی است که فرد دارد؛ یعنی فرد در چه فازی از عفونت است و چه میزانی از ویروس را می‌تواند از خود انتشار دهد.

قائمی ادامه داد: نکته دوم نحوه انتشار است. این‌که فقط دست فرد بیمار با سطح تماس پیدا کرده یا از طریق عطسه و سرفه حجمی از ویروس منتقل شده است. حجم ویروسی که بر اثر این روش‌های مختلف می‌تواند به سطوح انتقال پیدا کند متفاوت خواهد بود.

دبیر انجمن ویروس‌شناسی با بیان این‌که میزان رطوبت و خشکی و دمای سطوح نیز در انتشار ویروس اهمیت دارد، افزود: همه این موارد متغیرهایی است که می‌تواند در میزان پایداری ویروس اثرگذار باشد.

وی همچنین در خصوص تاثیر دما روی ویروس‌ها تصریح کرد: سرد شدن و کاهش دما در از بین رفتن ویروس‌ها تاثیر ندارد حتی ویروس‌هایی داریم که در دماهای منفی می‌توانند چندین سال زنده بمانند از این رو سرد شدن و دمای پایین یک عامل مثبت برای نگهداری ویروس‌هاست.

دانشیار انستیتو پاستور ایران با تاکید بر این‌که انتظار ما این است که افزایش دما از میزان قابلیت عفونت‌پذیری ویروس‌ها بکاهد، کما این‌که در مورد ویروس آنفلوآنزا این‌گونه است، گفت: در ابتدای شیوع ویروس کرونا مطرح شد که به نظر می‌رسد این ویروس ارتباط مستقیمی با دما نداشته باشد، یعنی افزایش دما خیلی نتواند از میزان شدت ویروس بکاهد که دقیقا امروز این مورد را می‌بینیم.

وی توضیح داد: علاوه بر آن در نیمکره جنوبی و در کشورهایی مثل برزیل یا حتی بعضی از ایالت‌های چین که دما بالاتر بود، افزایش شیوع را شاهدیم. امروز نیز در استان خوزستان شاهدیم که با افزایش دما به سمت افزایش مبتلایان میل پیدا می‌کنیم.

به گفته این محقق، انتشار این ویروس در فصول گرم نسبت به زمستان و فصل‌های سرد کاهش را شاهد خواهیم بود، ولی این‌که از بین برود چنین چیزی مطرح نیست.

کد خبر 511377

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha