رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود گفت: امسال هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار برای تکمیل و اجرای بند خاکی سوم دهملا از صندوق ملی مصوب شد.

بند خاکی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،  محمدرضا کشاورزیان یک‌شنبه ۲۸ اردیبهشت افزود: ۲ بند خاکی دهملا که پیش از ساخته شده با اعتباری بالغ بر هشت میلیارد و ۳۹۰ میلیون ریال در بهمن ۹۸ افتتاح شد.

وی تصریح کرد: سالانه حجم فراوانی از روان آبها و سیلاب‌ پس از بارش باران وارد دشت‌های حوزه دهملا می‌شد که با اجرای این سه بند خاکی از هدر رفت بخش زیادی جلوگیری می شود.

کشاورزیان ادامه داد: اجرای طرح‌های آبخوانداری و آبخیزداری از راهکارهای موثر مقابله با کم‌آبی در این منطقه و کمک به کنترل و مهار سیلاب‌ها، جلوگیری از خرابی در پایین دست و تقویت سفره‌های آب زیر زمینی است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود با بیان اینکه حجم عملیات خاکی بند سوم ۲۵ هزار متر مکعب  است، اظهار داشت: با تکمیل این بند خاکی ۷۰ هزار متر مکعب آب ذخیره می شود.

به گفته وی ۲ بند خاکی و سرریز ملاتی دیگر حوزه دهملا حدود ۴۰ هزار و ۶۴۰ متر مکعب گنجایش داشته و حجم مخزن آنها بیش از ۱۰۰ هزار متر مکعب است.

 ایجاد بندهای خاکی در مناطق روستایی علاوه بر جلوگیری از سیلاب و خسارت به باغات و مزارع، تاثیر زیادی بر رشد اقتصادی روستا خواهد داشت که این امر لزوم همکاری همه بهره برداران در نگهداری و بهره برداری اصولی از این سازه‌های آبخیزداری را می‌طلبد.

بندهای خاکی می‌تواند حجم وسیعی از رسوبات ناشی از شستن خاک با باران را در خود نگه دارد و منبع خوبی برای تامین خاک مناسب کشاورزی در باغ‌ها، گلخانه‌ها و اراضی کشاورزی است.

شهرستان شاهرود یک میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار مرتع و ۲ میلیون ۳۰۰ هزار هکتار بیابان دارد.

استان سمنان ۹.۷ میلیون هکتار وسعت دارد که از این میزان ۵۵ درصد را نواحی بیابان و خشک، ۳۸.۵ درصد مراتع، ۲ درصد اراضی کشاورزی و ۳.۶ درصد آن را جنگل تشکیل می‌دهد.

کد خبر 512560

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha