به گزارش همشهریآنلاین به نقل از ایرنا، کشورمان بهعنوان نگینی در قلب خاورمیانه جدا از داشتن ظرفیتهایی از جمله منابع غنی نفت و گاز، از نیروهای انسانی بااستعدادی برخوردار است که این نیروها در تمام رشتهها و بخشها حرفهای زیادی برای گفتن دارند و موفقیتهای بسیاری که ایرانیان در تمام بخشها کسب کردند نشان از ظرفیت بالایی مردمان این دیار دارد که از مهمترین آنها میتوان به ورزش اشاره کرد.
ورزشکاران ما بهخصوص طی سالهای اخیر در تمام رشتهها موفق به کسب افتخارهای بسیاری شده و عرصهای نیست که در آن مدالآوری شود اما نامی از ایران و ایرانی در آن نباشد، یکی از رشتههایی که از زمان ایران باستان مردمان این دیار همواره حریف طلبیده و میدانی نیست که در آن ورزشکارانمان افتخارآفرینی نکرده و سکویی را فتح نکرده باشند، رشته کشتی است.
ورزشی که در دوران معاصر با نام بزرگ مردانی چون جهانپهلوان غلامرضا تختی گرهخورده، امامعلی حبیبی، منصور مهدیزاده، عبدالله موحد و ابراهیم جوادی نیز از جمله کشتیگیران دیگر این دیار بودند که در دوران اوجشان موفق به کسب مدالهای بسیاری در عرصه جهانی و المپیکی شدند.
در روزهای نهچندان دور، این رشته در کشورمان آنچنان رونق داشت که نوجوانی نبود که کشتی و قهرمانان آن را نشناسد، حتی دختران نوجوان و جوانان در آن سالها که هنوز برای کشتی بانوان در کشورمان سرمایهگذاری انجامنشده بود از این قاعده مستثنا نبوده و برادران خادم، علیرضا دبیر، علیرضا حیدری و دیگر کشتیگیرانمان را که مدالآوری و پرچم کشورمان را به اهتزاز درآورده بودند بهخوبی میشناختند.
برچیده شدن کشتی در ایران
سالها گذشت، سلیقهها در بسیاری از مسائل از جمله ورزش عوض شد که کشتی نیز از این قاعده مستثنا نبود، امروز دیگر کشتی مانند گذشته رنگ و بویی ندارد و جای خود را به دیگر رشتهها بهخصوص ورزشهایی که ازنظر مالی بتواند آیندهشان را تأمین کند داده است، آمارها بهخوبی گویای این واقعیت است که تعداد کشتیگیران در کشورمان در حال کاهش بوده و اگر به همین روال ادامه یابد شاید در آیندهای نهچندان دور دیگر از کشتی و کشتیگیر در ایرانزمین خبری نباشد.
علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران در مجمع سالیانه هیات کشتی البرز که اواخر اردیبهشت ۹۹ برگزار شد بر این واقعیت اذعان و عنوان کرد که بررسیها بیانگر کاهش جمعیت کشتیگیران کشور بوده و با این روند ورزش کشتی ایران در سالهای آینده برچیده خواهد شد.
وی اضافه کرد: در دهه ۷۰ و با جمعیت ۶۳ میلیون نفری، شمار کشتیگیران کشورمان یکمیلیون نفر بود، این در حالی است که امروز در کل کشور ۴۵ هزار کشتیگیر بیمهشده داریم که اگر با همین سرعت نزولی پیش برویم، پنج تا ۱۰ سال آینده ورزش کشتی در ایران برچیده خواهد شد.
وی بیان کرد: هیات استانها برای استعدادیابی و افزایش کشتیگیران باید برنامه داشته باشند، نیازمند یک برنامه طلایی هستیم که توافقنامههایی با وزارت آموزشوپرورش داشتهایم که کانون استعدادیابی را در مدارس راه بیندازیم، همچنین دایره طلایی نیز از دیگر برنامههای فدراسیون برای کشف استعدادهای جدید است.
دبیر با اشاره به اینکه ورزش کشتی از شهرها بیرون رفته است، افزود: ۷۳ درصد جمعیت کشورمان را جامعه شهری تشکیل میدهند که جامعه را از دست دادیم، کشتی به سمت جامعه روستایی رفته و به این خاطر است که میگویم در سالهای آینده کشتی در کشور جمع میشود.
وی اظهار کرد: هیاتهای ورزشی باید در این خصوص آسیبشناسی کنند، کرونا بسیاری از کارهای ما را عقب انداخته است، درصورتیکه جامعه کشتی ما یکمیلیون نفر شود میتوانیم تیم قهرمان دنیا باشیم، چراکه اگر ازنظر کمی رشد کنیم به همان اندازه ازنظر کیفی نیز ارتقاء خواهیم داشت.
البرز ظرفیت قوی برای کشتی کشور
البرز استانی است که به دلیل ظرفیتهایی ازجمله مهاجرپذیر بودن، بهعنوان یکی از بالهای مهم کشتی در کشور مطرح است و بنا به آمار مطرحشده ۱۶ تا ۱۷ درصد کشتی در کشورمان از این استان است، حسین نوری و علیرضا حیدری نمونه کوچکی از کشتیگیرانی هستند که از دل این استان برخاسته و مدالآوری کردند، اما واقعیت چیز دیگری است، تمایل نوجوانان این استان این روزها به سمت دیگر ورزشها ازجمله فوتبال و ورزشهای رزمی گرایش پیداکرده و به جرات میتوان گفت که شاید بهمانند گذشته حتی دیگر کشتیگیران قهرمان خود را بهخوبی نشناسند.
امروز نوجوانان این استان شاید بهخوبی علیرضا سلیمانی، ورزشکاری که توانست ۶ بار در کشتی پهلوانی بدرخشد و لقب پهلوان باشی ایران را دریافت کند را نشناسند و نداند که تنها کشتیگیر ایرانی در دسته فوق سنگین است که قهرمانی جهان را به دست آورده و برای این سرزمین افتخارآفرینی کرد، اما از کوچکترین مسائل حتی شخصی فلان فوتبالیست خبر داشته و بهصورت مرتب آن را دنبال میکنند.
با داشتن چنین ظرفیتهایی حال این روزهای کشتی در سرزمین ایران کوچک خوب نیست و آمارها بهخوبی گویای این واقعیت است که درصورتیکه چارهاندیشی نشود نمیتوان برای کشتی این استان آینده خوبی را متصور شد.
کارشناسان دلایل بسیاری را عامل کاهش جمعیت کشتیگیران در استانی مانند البرز و تمایل نداشتن نوجوانان و خانوادههایشان برای گرایش به این رشته ورزشی عنوان که در ادامه این گزارش بنا داریم تا به گوشهای از این عوامل بپردازیم.
کاهش آمار کشتیگیران البرزی
حمید یاری، رئیس هیات کشتی البرز در گفتوگویی با ایرنا با اشاره به کاهش کمی کشتیگیران این استان گفت: آمار کشتیگیران بیمهشده البرز از پنج هزار و ۳۲۶ نفر در سال ۹۵ به چهار هزار و ۴۱۶ نفر در سال گذشته رسید...
وی اضافه کرد: در ورودی کشتیگیران استان با یک سیر نزولی مواجه هستیم که باید در این رابطه چارهاندیشی شود تا از کمیت به کیفیت برسیم.
یاری در پاسخی بر دلایل کاهش جمعیت کشتیگیران البرز گفت: علل مختلفی دارد، تنوع رشتههای ورزشی بهخصوص در دهههای گذشته بیشتر شده که این مهم انتخاب ورزش برای فرزندان و خانوادهها را سخت کرده است، امروز مردم کشتیگیران قهرمان خود را بهمانند گذشته نمیشناسند و قهرمانان نیز بهمانند قبل اقبال زیادی ندارند.
وی پرداخته نشدن این رشته ورزشی از سوی رسانهها را آنچنانکه بتوان حق مطلب را ادا کرد از دیگر دلایل کاهش کمی کشتیگیران عنوان کرد و افزود: در زمانهایی که یک ورزشکار ما در سطح بینالمللی و جهانی افتخارآفرینی و این مهم بهخوبی از سوی رسانهها پرداخته میشد شاهد بودیم که علاقهمندان بسیاری به سمت کشتی گرایش پیدا میکردند که این مسئله امروز خیلی به آن پرداخته نمیشود.
یاری سخت بودن کشتی را از دیگر عوامل کاهش جمعیت کشتیگیران البرز بیان کرد وگفت: کشتی ورزشی سخت و با توجه به اینکه امروز نوجوانان و جوانان ما به سمت فعالیتهای کمتحرک گرایش پیدا کردند، سختی کشتی را به جان نمیخرند و آن را تحمل نمیکنند، این در حالی است که رشته ورزشی ارزان و با کمترین امکانات میتوان مشغول این ورزش شد.
نوه قهرمان کشتی که به فوتبال گرایش دارد
ابراهیم جوادی، کشتیگیری که چهار بار پیاپی قهرمانی جهان، ۲ بار قهرمانی دربازیهای آسیایی، مدال برنز المپیک ۱۹۷۲ مونیخ و قهرمانی در مهمترین تورنمنتهای بینالمللی دوران خود، همچون جام دانکلف بلغارستان، جام تفلیس شوروی و جام تاتراس لهستان را در کارنامه خود به همراه دارد و پرافتخارترین کشتیگیر سبکوزن تاریخ کشتی ایران است نیز در گفتوگویی با ایرنا گفت: کشتی ورزش اول کشور و درگذشته علاقهمندان زیادی داشته اما امروز به این رشته ورزشی آنچنانکه باید توجه نمیشود.
وی عدمحمایت از کشتیگیران را از مهمترین عوامل کاهش جمعیت ورزشکاران این رشته عنوان کرد و افزود: باوجوداینکه قهرمانان زیادی در این رشته ورزشی تربیت و افتخارآفرینی کردند، اما از این ورزشکاران حمایتی صورت نمیگیرد که سبب میشود تا ورزشکاران ما به سمت رشتههای دیگر گرایش پیدا کنند.
جوادی گفت: در کشتی پولی وجود ندارد این در حالی است که فلان ورزشکار در فلان رشته ورزشی برای یک نیمفصل مبلغی دریافت میکند که بههیچوجه قابل قیاس با کشتی نیست.
وی عنوان کرد: نوه خودم نیز به سمت ورزشی ازجمله فوتبال گرایش دارد، کشتیگیری که در عرصه جهانی و بینالمللی افتخارآفرینی و مدال کسب میکند اما میبینیم که بعد از یک سال آنچه برایشان در نظر گرفتهشده به آنها پرداخت و داده شود، پول توی جیبی کشتیگیر ما کجا و آنچه ورزشکاران برخی دیگر از رشتههای ورزشی میگیرند کجا، این مسائل خانوادهها را بیانگیزه و سبب شده تا به ورزشهای رزمی و فوتبال گرایش پیدا کنند.
استعدادیابی نیاز امروز کشتی استان
مونا میرزایی، ورزشکار البرزی و نایبرئیس بانوان هیات کشتی البرز نیز عدم استعدادیابی در سنین پایه و سرمایهگذاری نکردن در این رشته ورزشی را از مهمترین عوامل کاهش جمعیت کشتیگیران در این استان بیان کرد.
وی اضافه کرد: باید مدارس ویژهای برای تربیت کشتیگیران در سنین پایه در استان راهاندازی و سرمایهگذاری برای رشته اول ورزشی بیشتر از همیشه صورت گیرد تا بتوان جان دوبارهای به آن داد.
میرزایی در ادامه به کشتی بانوان اشاره کردو گفت: در این بخش نیاز به تبلیغات و شناساندن هر چه بیشتر آن داریم، برای آشنایی بیشتر بانوانمان به این رشته ورزشی و کشف استعدادها در بخش بانوان باید تبلیغات درست داشته باشیم، چراکه در این صورت است که میتوان علاوه برافزایش جمعیت کشتیگیرانمان، ازنظر کیفی نیز رشد کنیم.
سخن پایانی
آمار و واقعیتها نشان از این مهم دارد که حال کشتی بهعنوان ورزش اول کشورمان بهخصوص در روزهای کرونایی بهعنوان یک ورزش تنبهتن خوب نیست، ورزشی که تختیها در آن درخشیدند و جهان میداند که بر روی تشک از سد حریفان ایرانی بهسادگی نمیتوان گذشت امروز بیشتر از همیشه نیازمند توجه است تا دیر نشده باید به داد آن رسید تا بتوان شاهد فتح سکوهای بیشتری از سوی کشتیگیرانمان مانند گذشته باشیم.
نظر شما