مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹
۰ نفر

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پردیس گفت: تصویربرداری و مستندسازی ۷ اثر تاریخی شاخص در شهرستان پردیس انجام شده است که بعد از طی مراحل اداری ثبت ملی خواهند شد.

پل تاریخی جاجرود

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، لیدا حاتمی افزود:  تصویربرداری و مستندسازی آثار تاریخی شهرستان مانند؛ حمام اصطلک مربوط به اواخر دوره قاجار، مسجد آب انجیرک مربوط به اوایل دوران پهلوی، بنای امامزاده قاسم(ع) مربوط به قرن ۷ و ۸ هجری قمری در روستای گلخندان بومهن، امامزاده طیب بن طاهر(ع) مربوط به قرن ۷ و ۸ هجری قمری در روستای کمرد در دست اقدام است.

وی گفت: ۲۹ اثر تاریخی ارزشمند در شهرستان پردیس در استان تهران شناسایی شده است؛ اصلان تپه مربوط به دوران قبل از اسلام، آسیاب روستای واصفجان و آبشار کمرد که از جاذبه‌های طبیعی وگردشگری مهم به شمار می‌رود نیز در فهرست آثار ملی شهرستان پردیس ثبت می‌شوند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان پردیس افزود: تاکنون ۳ اثر تاریخی نیز ثبت ملی شده است؛ مانند پل تاریخی جاجرود (شاه عباسی) مربوط به دوران سلجوقیان، دژ روستای گلخندان مربوط به قرن ۹ هجری قمری و امامزاده سلطان مطهر(ع) مربوط به قرن ۹ هجری قمری  پیش از این در فهرست ثبت ملی ایران قرار گرفته است.

حاتمی اظهار داشت:  در مجموع ۱۰ اثر تاریخی شهرستان پردیس پس از طی مراحل اداری  شماره ثبت ملی دریافت خواهند کرد.

حاتمی گفت: بناها و آثار تاریخی شهرستان پردیس از جنس ساروج و مقاوم در برابر زمین لرزه هستند و در زلزله‌های اخیر دماوند هیچ‌گونه خسارت یا صدمه‌ای به بناهای تاریخی و ارزشمند شهرستان وارد نشده است.

مرمت و بازسازی  پل شاه عباسی جاجرود

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان پردیس گفت: پل تاریخی شاه عباسی جاجرود، مربوط به دوران صفویه یکی از آثارتاریخی شهرستان پردیس است که در فهرست ثبت آثار ملی قرار گرفته و بر اثر فرسایش عوامل طبیعی به مرمت و بازسازی نیاز دارد.

حاتمی گفت: یکی از دلایل اصلی تخریب پل تاریخی، قرارگرفتن در مسیر مسیل جاجرود و حاشیه سد لتیان است که با گذشت زمان و سرریز شدن آب سد و سایر عوامل طبیعی به مرور زمان تخریب شده است.

وی اظهار داشت: بر اساس نظر کارشناسان میراث فرهنگی استان، هزینه بازسازی این پل تاریخی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برآورد شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان پردیس ضمن تقدیر از همراهی بخشداری جاجرود و دهیاری سعیدآباد اظهار داشت: دستگاه‌های یاد شده برای مستندسازی و نقشه‌کشی پل تاریخی جاجرود ۲۰۰ میلیون تومان تخصیص می‌دهند و بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده بقیه هزینه اعلام شده برای این اثر تاریخی توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، بخش خصوصی و یا در صورت موافقت از شرکت عمران پردیس تامین شود.

حاتمی گفت: طی روزهای آینده، اقدامات اولیه برای مستندسازی و نقشه‌کشی پل تاریخی جاجرود، برای مرمت و بازسازی وارد مرحله عملیاتی می‌شود.

کد خبر 517295

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha