همشهری آنلاین: طی چند روز گذشته دو اتفاق مهم در بازار سهام موجب شتاب شاخص‌ها شد.

به گزارش اطلاع‌رسانی بورس تهران، مدیر عامل کارگزاری امین سهم با بیان این مطلب که طی چند روز اخیر بحث احتمال آزادسازی قیمت سیمان و افزایش دامنه نوسان قیمت‌ها از مهم‌ترین مباحث مطرح در بازار سهام بوده، گفت: به نظر من اثر و قوت خبر اول بسیار بیشتر از خبر افزایش دامنه نوسان بود؛ زیرا بخش عمده‌ای از حجم معاملات و ارزش بازار تا پیش از رکود بازار به شرکت‌های سیمانی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری که بر روی سهام شرکت‌های سیمانی متمرکز بودند، اختصاص داشت. به همین دلیل تغییرات این بخش موجب تقویت روحیه کل بازار و رونق بازار سهام می‌شود.

اکبر زرگانی‌نژاد افزود: جهت جدید بورس هم به تبع همین اتفاق شکل گرفته است. البته طبیعی است که سازوکار از بین بردن صف‌های معاملاتی، چه صف خرید و چه فروش از بدیهی‌ترین نیازهای بازار است تا سهام داران بتوانند با قیمت‌های واقعی خرید و فروش را انجام دهند.

وی ادامه داد: این در حالی است که بازار نسبت به سال‌های پیش از 87 دارای یک تفاوت سازمان یافته به نام نظارت است. به طوری که این روزها سیستم‌های نظارتی بر فعالیت خریداران و فروشندگان، شرکت‌ها و غیره نظارت دقیقی دارد.


زرگانی نژاد افزود: اما مشکل در کلیت بازار است، چراکه از عمق لازم برخوردار نیست. اما به هر حال دارای نقاط مثبت و منفی است. بنابراین اهرم‌هایی مانند افزایش دامنه نوسان قیمت از 2 به 3 درصد با این توجیه که مشی شرکت بورس در ایجاد نقدشوندگی بیشتر برای سهام به عمل تبدیل می‌شود اثرگذار است، اما اثری به شدت آنچه که این روزها شاهد هستیم نخواهد داشت. این تغییرات نوعی اقدام مثبت به شمار می‌رود و بازار هم در انتظار تغییرات بعدی خواهد بود.

سخنگوی کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار گفت: این تغییرات به یک باره بازار را با تقاضای خرید مواجه می‌کند. بنابراین باید به دو عامل یادشده به صورت همزمان نگاه کرد، زیرا هر دو مورد تقویت کننده پایه های بازار هستند.

کد خبر 51780

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز