چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۳:۵۶
۰ نفر

گروه شهری: هشتمین کنفرانس مهندسی حمل‌ونقل و ترافیک ایران فرصتی شد تا محمد باقر قالیباف با بیش از یک ساعت سخنرانی بی‌وقفه به تشریح سیاست‌ها و رویکردهای خود در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک بپردازد

حوزه‌ای که از دیدگاه 42 درصد شهروندان، نخستین معضل شهر تهران به شمار می‌رود. به گزارش همشهری قالیباف در تمام مدت سخنرانی خود و از زوایای مختلف به تشریح شکاف بین تدبیر مدیران در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک با تغییرات و واقعیت‌های امروز جامعه پرداخت  و از این بابت،  نوع نگاه حاکم به نظام مدیریتی موجود را به باد انتقاد گرفت.قالیباف با طرح این مسئله که چرا با وجود همه اقدامات انجام شده همچنان از سرعت رشد ترافیک عقب مانده‌ایم، گفت: نوع نگاه به مسئله ترافیک و روش‌های مدیریتی ما به گونه‌ای است که همه تلاش‌ها را به بیراهه می‌کشاند.

وی خطاب به مخالفان اتوبوس‌های تندرو گفت: هنگام احداث خط اتوبوس تندرو از آزادی به انقلاب عده‌ای می‌گفتند چرا حق و سهم مردم از خیابان را به اتوبوس اختصاص می‌دهیم اما به واقع منظور آنها از مردم چه کسانی بود؟ اتوبوس‌سوارانی که بدون کولر و در ازدحام زیاد و پر فشار سوار اتوبوس‌های تندرو می‌شوند یا آنهایی که سوار بر خودروهای شخصی هستند؟

احداث خط ویژه اتوبوس به ضرر کدام مردم است؟

وی همچنین به مسدود کردن خیابان 15 خرداد اشاره کرد که به‌دلیل تردد روزانه بیش از یک میلیون نفر صلاح برآن دیده شد تا جلوی عبور خودروها گرفته و راه برای عبور عابر پیاده بازشود.وی افزود: امروز دیگر دوره ساخت بزرگراه‌ها و خیابان گذشته و مایه افتخار نیست بلکه به ویژه در سال نوآوری و شکوفایی دوره مدیریت تغییر است اما باید توجه داشت هرگونه تغییر اگر مبنی بر علم و عقلانیت نباشد تنها ادامه اشتباهات گذشته خواهدبود.

نیاز تهران به اتوبوس

پس از پایان سخنرانی، شهردار تهران در پاسخ به سؤال همشهری درباره اینکه آیا وی نیز همانند مسئولان وزارت کشور معتقد است شهر تهران ظرفیت ناوگان جدید اتوبوس را ندارد، گفت: این سؤال را از کارشناسان بپرسید.

راه نجات تهران توسعه حمل‌ونقل عمومی است و به‌زودی اتوبوس‌های جدید خارجی خریداری شده وارد خطوط حمل‌ونقل تهران می‌شود . وی افزود: طرح جامع ترافیک شهر تهران، برای پایتخت 10 هزار و 500 هزار اتوبوس دیده است؛ لذا به‌نظر من، تهران نیازمند افزایش اتوبوس تا سقف تعیین شده است.

پارکینگ محله‌ای

شهردار تهران همچنین از توسعه پارکینگ‌های عمومی در محلات شهر تهران خبر داد و گفت: مالکان پارکینگ‌های عمومی می‌توانند با اخذ سند برای هر محل پارک، آنها را به متقاضیان بفروشند.

قالیباف خاطرنشان کرد: طرح فروش جای پارک با سند به متقاضیان طی هفته گذشته مورد بررسی قرار گرفت و در محلات پیش‌بینی پارکینگ عمومی کردیم.
وی  ادامه داد: ساختمان‌هایی که با بیش از یک واحد نیاز به پارکینگ دارند یا ماشین‌هایی که در حاشیه خیابان‌ها پارک می‌کنند، می‌توانند محل پارک مورد نیاز خود را از طریق خرید جای پارک سند دار رفع کنند.

شهردار تهران تصریح کرد: در محلات کاربری‌های خدماتی پیش‌بینی شده که براساس آن مالک می‌تواند به جای دریافت مجوز ساخت 6‌واحد مسکونی اقدام به دریافت مجوز پارکینگ با 100 واحد جای پارک کند و با دریافت سند برای هر محل پارک آن را به متقاضیان بفروشد.

کد خبر 51807

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز