چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۸:۲۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: همزمان با قطعی شدن پیروزی باراک اوباما در انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری آمریکا در سال 2008 روزنامه واشنگتن پست امروز در گزارشی اعلام کرد که این کشور در بدترین شرایط خود از سال 1992 قرار دارد و از هر 10 آمریکایی 8 نفر از آنها بر این باورند که آمریکا در مسیر اشتباهی حرکت می‌کند.

 به گزارش این روزنامه پر تیراژ و بر اساس نظر سنجی تازه‌ای که توسط همین روزنامه و شبکه تلویزیون سراسری این کشور ای.بی.سی به عمل آمده از سال 1992 به این سو ملت آمریکا هیچ‌گاه این‌قدر مستاصل و ناامید از سیاستمداران کشورشان نبوده‌اند به‌طوری‌که 80 درصد آمریکایی‌ها هم اینک بر این باورند که کشورشان در مسیری کاملا اشتباه حرکت می‌کند.

بر اساس این گزارش نظر‌سنجی شوندگان بر این باور بوده‌اند که دمکرات‌ها بهتر از جمهوریخواهان توانسته‌اند کشور را در صحنه داخلی و خارجی اداره کنند و با مشکلات دست و پنجه نرم کنند حال آنکه مسبب بیشتر گرفتاری‌های مردم جمهوریخواهان بوده‌اند.

همه چیز به نفع اوباما

واشنگتن پست در ادامه متذکر شده است که این نظرسنجی بیش از هرچیز دمکرات‌ها و خصوصا باراک اوباما را خوشحال خواهد کرد، چه اینکه هم اکنون در وضعیتی بسیار بهتر از هیلاری کلینتون قرار دارد و تقریبا منتخب اصلی دمکرات‌ها در رقابت اصلی با جان مک کین است. تنها سه نفر از هر ده آمریکایی بر این باور بوده‌اند که جمهوریخواهان در این دوره می‌توانند مشکلات آمریکا را رتق‌و‌فتق کنند.

این نظر سنجی همچنین شانس پیروزی اوباما در برابر مک کین را بیشتر از شانس کلینتون در برابر مک کین اعلام کرده و او را رئیس‌جمهوری مناسب‌تر از دو نفر دیگر معرفی کرده است.
با این همه هیلاری کلینتون رقیب اصلی باراک اوباما در میان دمکرات‌ها در راهیابی به کاخ سفید پس از اعلام پیروزی آسانش در ایالت ویرجینیای غربی تاکید کرد که از پیروزی ناامید نیست و قصد دارد به رقابت با باراک اوباما ادامه دهد.

این در حالی است که پیروزی خانم کلینتون در انتخابات مقدماتی در ویرجینیای غربی اهمیت چندانی ندارد زیرا هیات اعزامی این ایالت به گردهمایی ملی حزب دمکرات تنها 28 عضو دارد و درصورتی که خانم کلینتون بخش عمده‌ای از آنها را به خود اختصاص دهد،  باز هم از نظر کرسی‌های به دست آورده در این گردهمایی از آقای اوباما عقب‌تر است.

اوباما از نظر شمار آرای شهروندان و شمار نمایندگان ایالتها در کنگره سراسری حزب دمکرات که نامزد ریاست‌جمهوری را انتخاب می‌کند و همچنین از نظر شمار نمایندگان ارشد که آزادند از هر یک از نامزدها حمایت کنند از کلینتون جلوتر است. کلینتون با درخواست فزاینده مسئولان حزب دمکرات برای کناره‌گیری از رقابت و کمک به وحدت حزب دمکرات در حمایت از اوباما به منظور رقابت با سناتور جان مک کین نامزد جمهوریخواه مواجه است.

بانوی اول سابق آمریکا پس از پیروزی کم اهمیت خود در جمع هوادارانش در شهر چارلستون در ایالت ویرجینیای غربی گفت: من اکنون بیش از هر زمانی مصمم به ادامه این رقابت هستم تا همه فرصت اعلام نظر داشته باشند. وی تاکید کرد این مسابقه هنوز پایان نیافته است.

بعد از ویرجینیای غربی، کلینتون و اوباما در پنج ایالت دیگر رقابت خواهند کرد که در مجموع 189 نماینده در کنگره حزب دمکرات خواهند داشت. انتخابات در ایالتهای اورگون و کنتاکی روز بیستم ماه می، در پورتوریکو اول ژوئن، و در مونتانا و داکوتای غربی سوم ژوئن برگزار خواهد شد.

کد خبر 51856

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز