فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان از سختی‌های حرفه محیط‌بانی گفت:محیط‌بانان کار کردن در گرما و سرما و مواجه شدن با خطر حیوانات درنده و خزنده و همه سختی‌های این شغل را به جان می‌خرند، چون عاشق محیط‌زیست و حفاظت از آن هستند و در غیر این صورت در این حرفه موفق نخواهند بود.

محيط بان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، مرتضی جمشیدیان از آشنایی و علاقه بی حد و حصرش به محیط زیست گفت و افزود: باتوجه به اینکه در منطقه موته متولد شده‌ام با طبیعت این منطقه اُنس زیادی داشتم و به همین خاطر نزدیک به ۳۰ سال مسئولیت منطقه موته را به عهده داشتم. الان هم که فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان هستم همچنان مسئولیت حفاظت منطقه موته با من است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان اصفهان که ۳۹ سال سابقه فعالیت در محیط زیست را دارد، با خنده اضافه کرد: چون هنوز به سن ۶۰ سالگی نرسیدم، بازنشسته نشده و می‌توانم به کاری که به آن علاقه دارم ادامه دهم.

همه سختی‌های حرفه محیط‌بانی

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان اصفهان به سختی‌های حرفه محیط‌بانی هم اشاره کرد که محیط‌بانی به ظاهر کار ساده‌ای است و ممکن است برخی فکر کنند نوعی گردش در طبیعت است! ولی تصور کنید محیط‌بانان باید در گرمای بالای ۵۰ درجه در کویر و سرمای منهای ۲۰ درجه در مناطق کوهستانی مثل قرقچی و فریدونشهر روز و شب به گشت و کنترل مشغول باشند، سرما و گرما را تحمل کنند، پیاده‌روی و کوه‌پیمایی‌های طولانی‌مدت دارند و با خطر حیوانات درنده و مار و عقرب مواجه شده  یا درگیری با متخلفان مسلح دارند که حتی شهدا و مجروحان زیادی هم در این زمینه داشته‌ایم.

او اما درباره اهمیت حفاظت از چرخه طبیعت و عرصه های محیط زیست گفت: خداوند طبیعت را به صورت یک چرخه متصل به هم خلق کرده، بنابراین با حذف هرگونه، نظم این چرخه به هم می خورد. به عنوان مثال وقتی جمعیت پرندگان شکاری به خاطر شکار بیش از اندازه کم شود، جمعیت جوندگان زیاد می‌شود که زیاد شدن آنها مشکلاتی برای بخش کشاورزی به وجود می‌آورد و معیشت بخشی از جمعیت انسانی و حتی حیوانات را به خطر می‌اندازد و این چرخه متصل بهم همچنان دچار مشکل می‌شود.

فعالیت ۲۰۰ محیط‌بان در اصفهان

این ارشد محیط‌دار ادامه داد: محیط‌بانان در رأس حفاظت از این چرخه طبیعی قرار دارند،  ۲۰ درصد از خاک هر کشوری باید حفاظت شده باشد و در اختیار محیط زیست قرار گیرد. برای رسیدن به این استاندارد جهانی باید محیط‌بانان بتوانند از عرصه‌های طبیعی حفاظت کنند، این درحالی است که درحال حاضر یگان حفاظت محیط زیست استان بالغ بر ۲۰۰ محیط‌بان دارد که حداقل یک سوم تعداد محیط‌بان مورد نیاز در چارت سازمانی است و بیشتر پست‌های محیط‌بانی خالی است، چراکه به خاطر کمبود اعتبار و نبود مجوزهای استخدام نتوانسته‌ایم نیرو جذب کنیم.

جمشیدیان با ابراز تاسف از اینکه روز به روز وسایل و امکانات شکارچیان پیشرفته‌تر می‌شود، تصریح کرد: به روز بودن امکانات و تجهیزات شکارچیان درحالی است که محیط‌بانان باید حداقل یک قدم جلوتر از شکارچیان باشند تا بتوانند با آنها مقابله کنند، اما وقتی امکانات ما در حد آنها نیست، کنترل و حفاظت از گونه‌های حیات‌وحش هم سخت‌تر می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان با یادآوری اینکه استان اصفهان با حدود ۲۵ درصد جمعیت حیات وحش کشور، بیشترین جمعیت حیات وحش کشور را دارد، افزود: در این شرایط تخلفات بیشتری هم انجام شده، اما اگر وسایل و تجهیزات و امکانات ما به روز و به اندازه چارت سازمانی باشد قطعا در کشف تخلفات موفق‌تر هستیم.

افزایش تخلفات در عرصه‌های طبیعی و امکاناتی که کافی نیست

وی با ابراز تاسف از اینکه هر ماه شاهد افزایش تعداد متخلفان بیشتری هستیم و متاسفانه آمار تخلفات نه فقط کاهشی ندارد، بلکه روند افزایشی دارد، اظهار کرد: آتش‌سوزی، تخریب و تجاوز به عرصه‌های طبیعی و شکار غیرمجاز هر روز بیشتر می‌شود و نیاز است که برخورد جدی‌تری با آن شود، این درحالی است که هم اکنون خودرو و بی سیم و اسلحه داریم، اما امکانات‌مان به ویژه در زمینه اطفا حریق کافی نیست و کمتر از حد معمول است.

سختی‌ها را برای مردم به جان می‌خریم

این ارشد محیط‌دار که معتقد است خاطرات دوران فعالیت‌اش همه در پیشگیری، درگیری و برخورد خلاصه شده، گفت: این خاطرات صورت خوشی ندارد و برای مردم جذاب نیست، اما تمام تلاش ما این است که مردم بدانند به خاطر خودشان این سختی‌ها را به جان می‌خریم. اگر حفاظت و سخت‌گیری می‌کنیم برای مردم است و می‌خواهیم با جلوگیری از تخلف و تخریب و تجاوز، منابع طبیعی کشورمان را حفظ کرده و این سرمایه خدادادی را برای نسل‌های آینده حفظ کنیم.

وی یادآور شد: از مردم می‌خواهیم وقتی برای گردش به عرصه‌های طبیعی می‌روند، به ویژه در فصل گرما مراقب باشند تا این عرصه‌ها را دچار آتش‌سوزی نکنند، تا جایی که می‌توانند در طبیعت آتش روشن نکنند و اگر آتشی روشن کردند حتما آن را خاموش کنند، چون خاموش کردن آتش در مراحل اولیه خیلی کارساز است. حیات وحش میراث کشور است و همه باید برای حفاظت از آن به محیط بانان کمک کنند و در صورتی که با تخلفی مواجه شدند آن را گزارش کنند تا همه بتوانیم در کنار هم برای حفظ حیات وحش تلاش کنیم.

جمشیدیان در ادامه از قضات دادگستری و ماموران نیروی انتظامی که در زمینه دستگیری متخلفان و رسیدگی به پرونده‌های کسانی که مرتکب شکار غیرمجاز، تخریب و تجاوز به عرصه‌های طبیعی شده‌اند فعالیت می‌کنند، قدردانی کرد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان اصفهان بارندگی در حد متعادل را برای عرصه‌های طبیعی استان آرزو کرد و اظهار امیدواری می‌کند که سرزمین‌مان همیشه سبز و خرم و به دور از تخریب و نابودی عرصه‌های ارزشمند طبیعی باشد.

کد خبر 518842

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha