چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۲۰:۳۴
۰ نفر

چند سالی است که چاپ تاریخ تولید و انقضا روی بسته‌بندی مواد غذایی حسابی مد شده و افزایش سطح آگاهی مردم نسبت به اهمیت تازه‌بودن مواد خوراکی آنها را نسبت به این تاریخ‌ها حساس‌تر کرده است.


تاریخ‌های آسان پاک شو!

در واقع اغلب خانواده‌ها هنگام خرید مواد غذایی به خصوص مواد غذایی فاسد شدنی به تاریخ چاپ شده روی آنها توجه می‌کنند اما گاهی کیفیت چاپ تاریخ‌ها بسیار بد است و به آسانی پاک شده یا نا‌خوانا می‌شوند.

این امر علاوه بر سردرگمی خریدار یک مشکل دیگر نیز به دنبال دارد و آن احتمال سودجویی برخی فروشندگان است. تعدادی از شهروندان در تماس تلفنی با ستون «در شهر چه خبر» اعلام کردند،  برخی فروشندگان به جای تاریخ پاک شده، تاریخ دلخواه خود را با ماژیک  روی بسته‌بندی‌ها می‌نویسند و این در‌حالی است که امکان دارد تاریخ مصرف برخی از محصولات گذشته باشد.

البته گروهی از تولید کنندگان هم برای حک کردن تاریخ روی محصولات خود از چاپ پرسی و  برجسته استفاده می‌کنند که نمونه آن روی قوطی‌های کنسرو قابل مشاهده است و به این ترتیب مشکل پاک شدن تاریخ‌های جوهری از بین می‌رود.

یک روز تعطیل

منظره آغاز یک روز تعطیل در طبیعت و پارک‌ها را تجسم کنید. همه چیز مرتب است و نسیم بهاری روح را نوازش می‌دهد. سپس صحنه بازگشت از دل طبیعت را هم تصور کنید. این 2 تصویر به هیچ وجه با هم همخوانی ندارند. چمن تمیز اول صبح اکنون به یک زباله‌دانی تبدیل شده که انواع و اقسام ته‌مانده غذا‌ها و میوه‌ها در آن پراکنده شده‌اند.

با گرم‌تر شدن هوا،  نحوه سپری کردن تفریحات آخر هفته هم تابستانی می‌شود و مردم بیشتر ترجیح می‌دهند به جای خانه در پارک‌ها دور هم جمع شوند. اما این دور‌هم جمع شدن‌ها به همان اندازه که برای خانواده‌ها شیرین و لذت بخش است، کام رفتگران را تلخ می‌کند.

متاسفانه برخی از خانواده‌ها گمان می‌کنند چون در خانه نیستند، نباید زباله‌های خود را در سطل زباله بریزند و چند کیلو زباله تولید شده در طول یک پیک نیک عصر‌گاهی را در فضای پارک‌ها رها می کنند و این در حالی است که سطل‌های زباله به فاصله چند متر در پارک‌ها نصب شده‌اند.

این بی‌توجهی نه تنها کار رفتگران را در تعطیلات آخر هفته چند برابر می‌کند بلکه منظره زشتی را در مقابل چشم افرادی که برای لذت بردت از فضای سبز به پارک آمده‌اند، قرار می‌دهد. 

فقط دربستی

بارانی که دیروز مردم چند شهر را غافلگیر کرد باعث شد شهروندان، یک بار دیگر با انبوه مسافربر‌های دربستی روبه‌رو شوند. به گفته شهروندان اگر اتوبوس‌های شرکت واحد نبودند به طور حتم تعداد افرادی که زیر باران می‌ماندند، به مراتب بیشتر می‌شد.

معمولا به محض بارش باران، بسیاری از راننده‌ها به طمع مسافر دربستی، مسافران غیردربستی را به امان خدا رها کرده و از جلوی پای آنها به سرعت می‌گذرند.

متاسفانه حتی تعدادی از راننده‌های تاکسی هم که در موارد دیگر مانند نرخ کرایه و صدای پخش خودرو، مراعات حال مسافران را می‌کنند در روز‌های بارانی از سرویس‌ خارج شده و به دنبال مسافر دربستی شهر را دور می‌زنند. خطوط مسافربری نیز در روز‌های یاد شده معمولا خالی از خودرو است.

شیر‌های فواره‌ای

با اینکه شیر‌های فواره‌ای آبخوری‌ها، به لحاظ بهداشتی یکی از بهترین انواع شیرآلات است اما در برخی نقاط شهر فشار آب به حدی پایین است که رهگذران مجبور می‌شوند دهان خود را به شیر نزدیک کنند. به دنبال این موضوع طراحی زیبا و بهداشتی شیر‌های یادشده کارایی خود را از دست می‌دهند.

از سوی دیگر در برخی نقاط شهر کنار شیر‌های فواره‌ای لیوانی قرار می‌دهند که موجب می‌شود برخی شهروندان برای آشامیدن آب از این لیوان مشترک استفاده کنند. به طور حتم در روز‌های گرم، والدینی که به سلامتی خود و فرزندانشان علاقه دارند برای استفاده از آبخوری‌ها،‌ از لیوان شخصی استفاده می‌کنند.

کد خبر 51926

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز