محققان دانشکده علوم پزشکی دوک-ان‌یواس در سنگاپور معتقدند سرماخوردگی ناشی از گروهی از ویروس‌های کرونا ممکن است باعث ایمن شدن بدن در برابر ویروس جدید کرونا عامل کووید-۱۹ شود.

coronavirus

به گزارش همشهری آنلاین به عقیده این محققان سرماخوردگی حاصل از ویروس‌های یک زیرگروه از خانواده کروناویروس‌ها موسوم به «بتاکروناویروس‌ها» ممکن است باعث شود افراد به ویروس جدید کرونا (سارس-کوو-۲) عامل کووید-۱۹  مبتلا نشود یا دچار بیماری خفیف شوند.

بتاکروناویروس‌ها از نوع ویروس‌های دارای ماده ژنتیکی از نوع RNA تک رشته‌ای هستند و یک غلاف لیپیدی دارند که پروتئین‌هایی گل‌میخ‌مانند درون آن قرار دارد، پنج ویروس از این گروه دارای اهمیت بالینی در انسان‌ها هستند: ویروس‌های  OC43 و HKU1 که باعث سرماخوردگی (و گاهی عفونت‌های شدید ریوی در سالمندان و کودکان) می‌شوند  و سه ویروس دیگر که عامل سارس، مرس و کووید-۱۹ هستند.

با توجه به شباهت ژنتیکی این ویروس‌ها، نظر دانشمندان سنگاپوری این است که اگر فردی قبلا دچار کروناویروس‌های عامل سرماخوردگی یا کروناویروس عامل شده باشد،  دستگاه ایمنی باعث ایجاد سلول‌هایی دفاعی به نام «سلول‌های T خاطره‌ای» (memory T cells) می‌شود. این سلول‌ها هنگامی که ویروس مشابه (مانند ویروس جدید کرونا) قرار می‌گیرد، باعث بروز پاسخ ایمنی در برابر آن هم می‌شوند.

سلول‌های T (که با سلول‌های دفاعی B که آنتی‌بادی تولید می‌کنند، متفاوت هستند) یک خط دفاعی دیگر در برابر تهاجم ویروس‌ها هستند و به سلول‌های آلوده به ویروس حمله می‌کنند. این سلول‌های T پس از برطرف شدن عفونت سال‌ها در بدن باقی می‌مانند و باعث مصونیت می‌شوند و برای همین به آنها «سلول‌های خاطره‌ای» می‌گویند.

این یافته‌ها در نتیجه آزمایش ۲۴ بیمار بهبود یافته از ویروس جدید کرونا ( عامل کووید-۱۹)، ۲۳ بیمار بهبود یافته از بیماری سارس ( که در سال ۲۰۰۳ شیوع یافت) و ۱۸ فردی که به هیچ کدام از این دو نوع بیماری مبتلا نشده اند, به دست آمده است.

بیمارانی که از سارس در ۱۷ سال پیش بهبود یافته بود، سلول‌های خاطره‌ای T داشتند که به پروتئین‌های اصلی در ویروس جدید کرونا عامل کووید-۱۹ واکنش نشان می‌دادند.

نکته جالب این بود که نیمی از بیمارانی که که نه دچار سارس و نه کووید-۱۹ شده بودند، نیز دارای سلول‌های خاطره‌ای T بودند که پاسخ ایمنی در برابر بتاکروناویروس‌های حیوانی، کووید-۱۹ و سارس نشان می‌دادند. به نظر این پژوهشگران  این بیماران احتمالا این سلول‌های خاطره‌ای در نتیجه سرماخوردگی‌های ناشی از «بتا کروناویروس‌ها» به دست آورده‌اند.

تخمین زده می‌شود که کروناویروس‌ها عامل تا ۳۰ درصد موارد سرماخوردگی باشند، اما دقیقا معلوم نیست چه میزانی از سرماخوردگی‌ها ناشی از زیرگروه «بتا کروناویروس‌ها» هستند.

ماه پیش دانشمندان در انستیتوی ایمنی‌شناسی «لا هویا» در کالیفرنیا نیز دریافتند که افرادی که سابقه سرماخوردگی دارند، دارای سلول‌های ایمنی هستند که به ویروس جدید کرونا عامل کووید-۱۹ واکنش نشان می‌دهند.

کد خبر 520860

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha