مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲
۰ نفر

دستگاه ضد عفونی کننده دست و اشیا با روش ترکیبی پلاسما - فرابنفش ازسوی  پژوهشگران دانشگاه گیلان طراحی و ساخته شد.

دستگاه ضدعفونی کننده

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روابط عمومی دانشگاه گیلان، دستگاه ضدعفونی کننده دست و اشیاء با روش ترکیبی پلاسما - فرابنفش با هدف کمک به مدافعان سلامت کشور و در نظر گرفتن قدرت خرید عموم مردم طراحی و ساخته شده است.

بنا به این گزارش، این دستگاه استریل کننده مدرن، کم مصرف و قابل حمل  برای پیشگیری در مبارزه با باکتری‌ها و ویروس‌ها به ویژه ویروس کرونا کووید ۱۹ معرفی می‌شود، اساس عملکرد این دستگاه بر پایه روش ترکیبی پلاسمای غیرحرارتی – تابش فرابنفش است  که بخش پلاسمایی آن بر پایه تخلیه الکتریکی هوا عمل می‌کند و نیازی به کپسول‌های گاز رایج برای تولید پلاسما نخواهد بود.

این دستگاه علاوه بر ایجاد تابش فرابنفش در باند UVC (که منطقه‌ای بسیار بهینه برای میکروب‌کشی و ویروس‌زدایی توسط اشعه فرابنفش است) به تولید یک باران شهابی ذرات سرد (حاوی ذرات باردار و برانگیخته، ازن  ) در محل نازل پلاسمایی دستگاه می‌پردازد، بدون آنکه هیچگونه آسیب حرارتی به نمونه مورد نظر بزند.

ویروس‌زدایی و باکتری‌زدایی با روش خشک و غیرحرارتی و بدون نیاز به مواد شیمیایی مانند الکل و غیره  عدم استفاده از آب برای شست و شو، عدم ایجاد طعم و بوی شیمیایی در مواد خوراکی، کوچک، کم مصرف و قابل حمل، مناسب برای محیط های اداری و خانگی و دوستدار محیط زیست از مزایای این دستگاه است.

فاز طراحی و ساخت دستگاه، توسط علی دژپور، دانشجوی دکتری فیزیک، مریم نیل کار، دانشجوی دکتری فیزیک  و دکتر ساعد جعفری، عضو هیات علمی گروه فیزیک- دانشیار فیزیک پلاسمای دانشگاه گیلان انجام شده  و فرایند اخذ تاییدیه‌های فنی و بهداشتی و نیز ثبت اختراع آن در حال پیگیری است.

کد خبر 521498

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گیلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha