۶۰ درصد چهره خورشید در خراسان شمالی پشت ماه پنهان شد و خورشیدگرفتگی که از ساعت ۹ و پنج دقیقه یک‌شنبه اول تیر آغاز شده، در همه نقاط این استان قابل مشاهده است.

کسوف

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،  دبیر انجمن نجوم هفت‌پرگار خراسان شمالی یکشنبه اول تیر در مورد این رویداد نجومی گفت: متخصصان انجمن در روستای مملجه بجنورد مشغول رصد این رویداد مهم نجومی در خراسان شمالی هستند.

ابوالفضل رازقی ادامه داد: خورشیدگرفتگی در خراسان شمالی از ۵۹ تا ۶۰ درصد قابل رویت است،  این رویداد مهم نجومی از ساعت ۹:۰۵ آغاز شده است و تا ساعت ۱۱:۳۰ امروز ادامه دارد.

 به گفته دبیر انجمن نجوم هفت آسمان علاقه‌مندان به رصد این پدیده نجومی با چشم غیرمسلح نباید نگاه کنند.  

وی اظهار داشت: در زمان بیشترین گرفت، کل خورشید به طور کامل تیره نمی‌شود و حلقه‌ای روشن دور آن قابل مشاهده است به همین دلیل خورشیدگرفتگی حلقوی نامیده می‌شود.

رازقی افزود: هر چه به جنوب‌شرقی کشور نزدیک شویم، گرفت بیشتری قابل رصد خواهد بود و یکی‌از بیشترین گرفت‌ها در ایران در شهر چابهار قابل رصد است.

دبیر انجمن نجوم هفت‌پرگار خراسان شمالی دامه داد: بیشترین گرفت در زمان حدود ۱۰:۲۰ صبح به وقت ایران و آخرین تماس در زمان حدود ۱۱:۳۷ صبح به وقت ایران خواهد بود، در خروشیدگرفتگی محل رصد مهم است زیرا ممکن است خورشیدگرفتگی در هر محل به شکل‌های گوناگون و به صورت کلی یا جزئی دیده و یا اصلا دیده نشود.

خورشیدگرفتگی (یا کسوف) هنگامی رخ می‌دهد که ماه از بین زمین و خورشید بگذرد، بدین ترتیب کاملا یا جزئی تصویر خورشید را برای یک بیننده روی زمین مبهم می‌کند و سایه‌ ما بر سطح زمین می‌افتد. خورشیدگرفتگی حلقوی هنگامی رخ می‌دهد که قطر ظاهری ماه از خورشید کوچکتر باشد، بدین ترتیب نور بیشتری از خورشید را مسدود می‌کند و باعث می‌شود خورشید مانند یک حلقه به نظر برسد. از منطقه‌ای دیگر از زمین که هزاران کیلومتر دورتر است، خورشیدگرفتگی حلقوی، شبیه به خورشیدگرفتگی جزئی بنظر می‌آید.

خراسان شمالی در شمال‌شرق کشور واقع است و به همین دلیل خورشیدگرفتگی در این استان تا ۶۰ درصد دیده می‌شود.  

کد خبر 523868

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان شمالی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha