به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگیهای شرکتهای خودروسازی سایپا و ایرانخودرو یکی از سرچشمههای اصلی ایجاد اختلال در قیمتهای بازار خودرو هستند که کمتر کسی به آنها توجه میکند.
امروز اتحادیهها، سازمان حمایت، تعزیرات حکومتی شورای رقابت و تمامی دستگاههای نظارتی و قیمتگذار از بازار خودرو کنارهگیری کردهاند و نمایندگیهای شرکتهای خودروسازی قیمت نهایی بازار را تعیین میکنند.
برای اثبات این ماجرا کافی است سری به نمایشگاههای فروش اتومبیل در سطح شهر بزنید و سراغ خرید خودروی صفر کیلومتر را از آنها بگیرید. بدون شک گوشی تلفن را در دست خواهند گرفت و شروع به تماس با یکی از نمایندگیهای همان حوالی خواهند کرد. اگر برای تحویل خودرو صفر کیلومتر گذرتان به نمایندگیهای خودروسازها افتاده باشد بدون شک پیشنهاد خرید خودرو یا واسطهگری برای فروش آن را به شما دادهاند.
ماجرای آشفته بازار خودرو از سر چشم مشکل دارد و دلالبازیهای نمایندگیهای خودروسازها این ماجرا را اثبات میکند. محل ارائه خدمت به مردم حالا به آفتی بر جان بازار خودرو تبدیل شده است.
درست چند روز قبل بود که برای بازرسی از پارکینگ ها و شناسایی احتکار خودرو با بازرسان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت همراه شدیم. پارکینگهای مملو از خودروهای خوابیده و خاک خورده که به ادعای صاحبان پارکینگها به نمایندگیهای شرکتهای خودروساز مربوط بود.
پارکینگدارها حقیقت ماجرا را بیان میکردند؛ خودروها صاحب مشخصی داشت که هنوز برای تحویل نیامده بودند و این حقیقت کلمه احتکار بود. این خودروها صاحبان شخصی داشتند اما برای واسطهگری توسط نمایندگیهای خودروسازها در پارکینگها دپو شده بودند. سرچشمه توزیع خودرو، عرضه در بازار و قیمتها را تعیین میکند.
- قیمت خودرو در بازار توسط نمایندگیهای سایپا و ایران خودرو تعیین میشود
یکی از نمایشگاهداران حضور نمایندگیها را یکی از دلایل اصلی نوسان در بازار دانست و گفت: خودروسازها باید به جای تحویل خودروها به نمایندگی ها آنها را از طریق اتحادیه فروشندگان خودرو در شبکه اصلی فروش توزیع کنند. نمایندگی های خودرو سازها و وظیفه ارائه خدمت به مشتریان را بر عهده دارند اما به جای انجام این کار وارد موضوع بازار و ارائه قیمت شدهاند.
او گفت: اگر خودروسازی میزان تولید خود را افزایش داده و این تولیدات را از طریق مجاری درست به دست مصرف کننده واقعی برسانند قیمت ها کنترل خواهد شد. عرضه چند هزار خودرو از طریق قرعه کشی و رسیدن آن به دست مصرف کننده واقعی توانست تا حد زیادی بازار را کنترل کرده و قیمتها را کاهش دهد اما با اتمام این فرایند دوباره روند صعودی به خود گرفت.
چند مغازه آن طرف تر یکی دیگر از نمایشگاهداران درباره نقش نمایندگیها در بازار بیان کرد: اغلب خودروهای صفر کیلومتر در دست نمایندگی های خودروسازها قرار دارند بنابراین خود نمایشگاهدارها هم برای گرفتن قیمت با نمایندگیها تماس میگیرند.
او ادامه داد: نمایشگاهدارها نقشی در تعیین قیمت و کنترل بازار خودرو ندارند. سود نمایشگاهدارها در انجام معامله و خرید و فروش است چرا که هیچ یک از خودروهای موجود در نمایشگاه به خود نمایشگاهدار تعلق ندارد؛ بنابراین باید از سرچشمه به دنبال پیدا کردن علت افزایش قیمت بگردید.
نمایندگیهای خودروسازها مجرای اصلی توزیع خودرو در بازار هستند؛ آنها میتوانند با چند تغییر جزئی بازار را به سمت افزایش یا کاهش قیمت سوق دهند. اگر چه شبکه فروش و توزیع خودرو بدون وجود این بخشها لنگ نمیماند اما بدون شک وجود انها یکی از دلایل اصلی نوسان در بازار است.
میلاد بیگی، کارشناس حوزه خودرو، تقش نمایندگیها در ایجاد نوسان در بازار را تایید کرد و گفت: در گذشته نمایندگیها خودشان از خودروسازها به صورت سبدی خودرو می خریدند و در بازار می فروختند. در شرایط فعلی خودروسازها نباید به نمایندگیها خودرو بفروشند و فقط خودرو را مستقیم به دست مردم برسانند که الان هم تا حدود زیادی عملیاتی شده است.
او گفت: حضور خودروسازها در فرآیند تحویل مشکلساز نیست اما فعالیت آنها در بازار مشکلاتی را به همراه دارد. در شرایط عادی بازار حضور نمایندگیها کارکرد مناسبی دارد. معمولا نمایندگیها خدمات پس از فروش را ارائه میکنند اما بعضا شاهد خرید و فروش خودرو توسط آنها هستیم.
بیگی بیان کرد: یکی از دوستان خودم برای دریافت خودرو به یکی از نمایندگیهای خودروسازها مراجعه کرده بود، نمایندگی تحویل هنگام ارائه به او گفته بود که اگر بخواهی خودرو را برایت میفروشیم. نقش نمایندگیها در بازار خودرو انکار ناپذیر است ولی تمام این اختلالات از تبعات مسئله قیمت گذاری در کارخانه محسوب میشود. وقتی در آن نقطه مسئله حل نشده باشد تا پایین ترین نقطه مسئله ادامه داشته و پیچیدهتر میشود.
- تعزیرات: به بازار خودرو ورود نمیکنیم
چند روز قبل سیدیاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی، گفت: همانطور که در روزهای اخیر بارها اعلام کردیم، مردم خودشان باید از طریق سامانه ۱۳۵ و یا تارنمای t۱۳۵.ir شکایات خود را ضمن ارائه مدارک اعلام کنند.
او افزود: با شکایت مردم در مورد گرانفروشی بنگاهها در معامله خودرو، رسیدگی به پرونده آغاز میشود و در صورت اثبات تخلف، مبلغ اضافه دریافتی به شکات بازگردانده میشود.
اما وقتی حالا ورود آنها به ماجرای خودرو و علت اجرا نشدن طرح قیمت گذاری بازار خودرو 10 درصد بالاتر از قیمت کارخانه را پیگیری میکنیم حاضر به پاسخگویی نیستند و اعلام میکنند که قصد مداخله و ورود به این موضوع را ندارند. بازار خودرو دوباره به حال خود رها شده و هیچ یک از نهادهای نظارتی و تصمیم گیرنده قصد مداخله با این موضوع را ندارند.
نظر شما