رئیس اداره فنی جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: امسال با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۶۰۰ میلیون تومان در مساحت حدود ۱۰۰ هزار هکتار از مناطق بحرانی جنگل‌ها و مراتع، عملیات پیشگیری از وقوع حریق انجام شد.  

مراتع چهارمحال و بختیاری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، علی‌حسین امینی، رئیس اداره فنی جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری، در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: در سال ۹۹ با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۶۰۰ میلیون تومان در مساحت حدود ۱۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های ملی، مناطق جدید جنگل‌کاری و بحرانی، عملیات پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی انجام شد.  

رئیس اداره فنی جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان افزود: ایجاد آتش‌بر برای کاهش خطر سرایت آتش در مناطق بحرانی، انجام می‌شود، عملیات‌های اجرایی شامل ایجاد ردیف‌های شخم و فاصله برای جلوگیری از انتشار آتش و احداث ردیف‌های سنگ‌چینی در مناطق بحرانی برای جلوگیری از حریق انجام می‌شود.  

وی اضافه کرد: در مناطق صعب‌العبور که امکان انتقال ادوات و ابزار نیست، علوفه چینی به‌صورت نواری از جمله اقداماتی است که در راستای جلوگیری از آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های استان انجام شده است.  

امینی برداشت علوفه به صورت نواری در فاصله ۵ متر در مناطق ذخیره‌گاهی جنگلی، قرق به وسیله نیروی انسانی، به کارگیری دیده‌بان‌ها در مناطقی که ریسک آتش‌سوزی بالاست، قراردادن مخازن آب در مناطق کم آب وصعب‌العبور برای ذخیره آب و افزایش گشت و مراقبت را از دیگر برنامه‌های حفاظتی در مناطق جنگلی و مراتع استان عنوان کرد.

وی اضافه کرد: آتش‌سوزی در عرصه‌های ملی خسارت‌های پنهان و آشکار زیادی از جمله از بین رفتن پوشش گیاهی و کاهش تنوع زیستی و حاصل‌خیزی خاک، از بین رفتن جانوران و میکرو ارگانیسم‌های خاک وآلودگی زیست محیطی و... دارد، زمانی که یک هکتار جنگل چند میلیارد تومان ارزش اقتصادی دارد و مزیت‌های زیست‌محیطی آن قابل ارزش‌گذاری نیست هزینه کردن برای پیشگیری از آتش‌سوزی در حد یک یا ۲ میلیارد تومان در کل جنگل‌های استان رقم ناچیزی است که امید است مسئولان در توزیع اعتبارات به این باور برسند

کد خبر 525763

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha