تعداد مبتلایان و آمار فوتی‌های کرونا در استان بوشهر روندی صعودی دارد و این وضعیت نگران‌کننده است که می‌طلبد مردم استان بیش از گذشته به مسائل بهداشتی و پروتکل‌ها توجه کنند.

کرونا جامعه

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر، بوشهر آخرین استانی بود که اولین مورد از کرونا در آن به ثبت رسید و در ماه‌های نخست شیوع کرونا در کشور، تعداد مبتلایان در استان بوشهر خیلی کم بود.

اما این وضعیت پایدار نبود و همه‌گیری کرونا در استان بوشهر نیز خود را نشان داد و روند ابتلا در این استان طی ماه گذشته شدت گرفت و تعداد فوتی‌ها براثر کرونا نیز روند صعودی داشته است.

استان بوشهر میزبان تعداد زیادی از صنایع و تأسیسات خصوصاً در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی است و افراد از نقاط مختلف کشور به‌صورت مستمر در این استان رفت‌وآمد دارند و همین موضوع باعث تشدید شیوع کرونا در استان شده است.

پارس جنوبی به‌عنوان ایرانی کوچک ازنظر حضور افراد شناخته می‌شود و گاهی عدم رعایت پروتکل‌ها باعث می‌شود تا یک نفر مبتلا بتوانند بخش زیادی از اهالی این منطقه را مبتلا کند.

در تصویری که چند روز پیش به‌صورت گسترده در فضای مجازی منتشر شد، گروهی از کارکنان پارس جنوبی بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اتاقی کوچک گرد هم جمع شده و مشغول استراحت بودند که این وضعیت بسیار نگران‌کننده است.

یکی از مهم‌ترین دلایل شیوع کرونا در استان بوشهر و البته دیگر نقاط را می‌توان عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و بی‌توجهی به مسائل و دستورالعمل‌های بهداشتی پیشگیری از کرونا عنوان کرد.

طولانی شدن کرونا باعث شده تا مردم دیگر تحمل وضعیت کنترل و مراقبت را نداشته باشند و روند عادی زندگی خود را در پی بگیرند و این‌یکی از مهم‌ترین دلایل شیوع بیشتر کرونا می‌تواند باشد.

درحالی‌که بسیاری از کسب‌وکارها در ابتدای شیوع کرونا به‌صورت داوطلبانه و خودجوش تعطیل‌شده بود، اکنون همه کسب‌وکارها در حال فعالیت هستند و باوجود رعایت مسائل بهداشتی در برخی از این کسب‌وکارها، در بسیاری از اماکن تجاری این مسائل رعایت نمی‌شود.

وضعیت نامناسب در جنوب استان

نماینده جنوب استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی در همین راستا با اشاره به وضعیت نگران‌کننده کرونا در پارس جنوبی و شهرستان‌های عسلویه و کنگان اظهار کرد: پارس جنوبی یک منطقه کارگری است و پروژه‌های فعالی را در این منطقه داریم که باید مسائل بهداشتی به‌خوبی رعایت شود.

حجت‌الاسلام موسی احمدی بیان کرد: آسان‌گیری و عادی‌سازی و رابط باعث بروز مشکلات و شیوع کرونا شده است، در عسلویه و کنگان هم‌اکنون از وضعیت قرمز هم عبور کرده‌ایم.

وی ساختار و بافت منطقه پارس جنوبی را از دلایل افزایش شیوع کرونا دانست و ادامه داد: باید با اتخاذ تصمیمات مناسب و به‌موقع این وضعیت در جنوب استان بوشهر مدیریت شود و اقدامات پیشگیرانه از کرونا در دستور کار قرار گیرد.

نماینده جنوب استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نبود آزمایشگاه کرونا در جنوب استان بیان کرد: هرروز شاهد گزارش‌های تکان‌دهنده‌ای هستیم و مرگ‌ومیرها در حال افزایش است و باید فکری اساسی برای این وضعیت شود.

احمدی اضافه کرد: ازنظر میزان ابتلای کارگران پارس جنوبی به کرونا وضعیت خوبی را شاهد نیستیم، تسریع در تست گیری و ارائه گزارش ابتلا یک ضرورت است.

افزایش مبتلایان و فوتی‌ها

طی روزهای اخیر هرروز شاهد فوت تعدادی از اهالی استان بوشهر هستیم که این آمار علاوه بر اینکه نگران‌کننده است، نیازمند اتخاذ تدابیر مناسب برای پیشگیری‌های بیشتر در این حوزه است.

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر در این زمینه گفت: تا روز شنبه ۷ تیرماه ۲۱ مورد کرونا مثبت پس از بهبودی نسبی از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شدند.

دکتر سعید کشمیری اظهار کرد: در حال حاضر ۱۲۲ مورد قطعی مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

وی با اشاره به بستری ۲۷ مورد در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان افزود: با اعلام همکاران ما در خط مقدم مبارزه با کرونا، در حال حاضر ۱۳ مورد از موارد بستری در بخش‌های ویژه با کمک دستگاه نفس می‌کشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از جان باختن ۴ مورد دیگر در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت: متأسفانه آمار موارد جان‌باخته براثر کرونا در استان بوشهر به عدد ۷۵ رسید.

کشمیری تصریح کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در استان بوشهر تاکنون ۳ هزار و ۷۴۷ نفر در بیمارستان‌های استان بستری‌شده‌اند که از این تعداد ۳ هزار و ۴۹۱ ترخیص شدند.

وی ادامه داد: در این مدت مجموع افرادی که با علائم حاد تنفسی به مراکز درمانی استان بوشهر مراجعه کرده‌اند ۱۲ هزار و ۹۶۰ نفر بوده است.

دبیر ستاد کرونا با درخواست از عموم مردم برای حفظ روحیه مدافعان سلامت گفت: از عموم مردم درخواست می‌کنم برای حفظ و ارتقا روحیه فرزندان خود در خط مقدم مبارزه با کرونا دست‌به‌کار شده و با انتشار تصاویر، دل نوشته و پیام‌های روحیه‌بخش در فضای مجازی آنان را تنها نگذارند.

استان بوشهر تعطیل شود

ابراهیم رضایی نماینده دشتستان در نامه‌ای به استاندار خواستار محدودیت دو هفتگی برای مراکز دولتی و غیردولتی استان بوشهر شده است.

نماینده مردم دشتستان در این نامه گفت: شیوع فزاینده ویروس کرونا در استان بوشهر موجب پدید آمدن شرایط بحرانی و قرمز و وارد آمدن خسارت‌های جانی و مالی زیادی در استان شده است؛ چنانکه بسیاری از ظرفیت‌های اختصاص‌یافته برای بیماران کرونا در حال تکمیل شدن است.

ابراهیم رضایی اضافه کرد: ازآنجایی‌که بنا به تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا برخی تصمیمات به استان‌هایی که شرایط قرمز دارند واگذارشده است، منطقی است که تصمیمات آنی و کارشناسی مبتنی بر شرایط موجود اتخاذ شود.

وی افزود: پیشنهاد می‌شود که در اسرع وقت نسبت به تعطیلی مراکز دولتی و غیردولتی به مدت دو هفته و ایجاد محدودیت در ارتباطات غیرضروری برای پیشگیری از شیوع بیش‌ازپیش این بیماری اقدامات لازم انجام گیرد.

رضایی ادامه داد: همچنین لازم است دستور فرمایی همه امکانات و منابع موجود در سراسر استان برای کنترل و مهار بیماری و کمک به مجموعه‌های بهداشتی و درمانی برای گذار از شرایط مذکور بسیج شوند. تعلل در اتخاذ تصمیمات بهنگام خسارت‌های بیشتری را به دنبال خواهد داشت.

در شرایط کنونی وضعیت استان بوشهر ازنظر ابتلای به کرونا و مرگ‌ومیرهای ناشی از آن وضعیت خوبی نیست و انتظار می‌رود علاوه بر تصمیمات مناسب و کارشناسی مدیران استان، مردم نیز همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند و بیش‌ازپیش رعایت کنند.

کد خبر 526314

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بوشهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha