«اردشیر زاهدی» داماد آخرین شاه ایران و آخرین سفیر رژیم گذشته در امریکا که هم‌اینک در سوئیس زندگی می‌کند، با نگارش نامه‌ای سرگشاده خطاب به دو ملت ایران و امریکا، ضمن انتقاد از رویکرد تهدید و تحریم دولت ایالات متحده علیه ایران، خواستار رویکردی جدید با تکیه بر ابزار دیپلماسی و ارتباط مردمی بین دو ملت بزرگ ایران و امریکا شده است.

اردشیر زاهدی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایران، زاهدی در این نامه ضمن برشمردن تاریخچه ۱۶۳ ساله روابط پرپیچ و خم بین دو دولت و دو ملت ایران و امریکا، تأکید کرده: زمان آن رسیده که ۴۱ سال دشمنی بین ایالات متحده امریکا و ایران پایان یابد. او تحقق این مهم را از راه دیپلماسی، احترام متقابل و دست برداشتن دولت ایالات متحده امریکا از سیاست‌های تهدید و تحریم و نظامیگری در عرصه روابط بین‌الملل دانسته است.

زاهدی  نوشته: «برای نجات جهان از وضعیت متشنج و خطرناک کنونی، ما نیاز به یک رویکرد جدید در رابطه با دیپلماسی و روابط بین‌الملل داریم، رویکردی که مبتنی بر صداقت، احترام متقابل و ارتباط مردم با مردم است.

من بارها و بارها گفته‌ام که عصر استعمار و دیپلماسی زورگویانه و نظامیگری به پایان رسیده است. هیچ مشکل سیاسی و دیپلماتیکی نیست که نتوان از طریق تماس انسانی، گفت وگو و حسن نیت آن را حل کرد و من در اینجا از چندین دهه تجربه در این زمینه صحبت می‌کنم.»

زاهدی نوشته است: توافق هسته‌ای موسوم به برجام نیز با وجودی که از سوی دولت ترامپ کنار گذاشته شده اما هنوز نشان از آن دارد که دیپلماسی می‌تواند پیروز شود.

ارتباط مردمی و تمایل به حل اختلافات به نفع صلح باید در اولویت قرار گیرد. هیچ دلیلی برای ایران و امریکا وجود ندارد که به روزهای خوب قدیمی برنگردند و دنیای بهتری را برای فرزندان‌مان به ارث نگذارند نه دنیایی تقسیم شده و بی‌اعتماد بلکه دنیایی پر از مِهر و خرد.

کد خبر 526502

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمود IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    4 0
    حرف حساب از قول هرکس باشد قابل قبول است
  • پناهی IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    4 2
    یادمان باشد دشمن ابدی وجود ندارد کما اینکه ژاپن و ویتنام و کره نیز بعد از نبرد سخت با آمریکا ارتباط برقرار کردند . انشاله دیپلماسی یاری گر ملتمان باشد .
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    4 0
    حرف درستی می زند
  • امراله مهماندوست IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    1 2
    همه حرف هایی که در این نظرات در مورد مذاکره با آمریکا زده شده و بعد از این هم زده می شود اگر جمهوری اسلامی قدرت نظامی برتر نداشته باشد حتی کشک هم نیست خودتان را خسته نکنید