چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۰۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر: همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر، مجموعه تخصصی دفاع در سازمان اسناد و کتابخانه ملی افتتاح شد، اما آمار از وجود تنها ۶۰ اثر ادبی مرتبط با خرمشهر حکایت دارد.

با این حال این مجموعه ۱۲۰۰ جلد کتاب دارد که روز چهارشنبه، یکی از مهم‌ترین آن‌ها یعنی کتاب ۳ جلدی «جنگ ایران - عراق از نگاه مطبوعات جهان» رونمایی شد. البته این کتاب در واقع ۸ جلد دارد که چون جلد هشتم به خرمشهر اختصاص دارد،  پیش از جلدهای سوم تا هفتم آماده شده است.

غیر از این کتاب، مجموعه آثار مرتبط با جنگ،  فضای محدودی در بخش عمومی کتابخانه ملی به خود اختصاص داده‌اند که آن هم البته از طرف بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به کتابخانه ملی تحویل شده است.

اما همزمان با این رویداد،  نشستی نیز در دانشکده علوم‌ اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد که به ادبیات مقاومت اختصاص داشت.

در این نشست، ابراهیم حسن‌بیگی که یکی از داستان‌نویسان این عرصه به شمار می‌رود با انتقاد شدید از نویسندگان به خاطر پشت کردن به ارزش‌ها، گفت: «فرهنگ دفاع‌ مقدس فراموش شده است. یک بخش آن باعث شده که امروز نویسنده را هم دچار یک نوع بی‌خیالی و بی‌دردی کند. در محله‌ شما، اگر رئیس‌جمهوری خانه داشته باشد یا علی دایی و حسین‌ رضازاده، خیلی‌ها دوست دارند، بیایند و ببینند؛ چون همه‌ این‌ها برای شما قهرمان هستند و دیدنی؛ اما اگر رزمنده یا جانبازی ویلچری باشد، کسی غبطه نمی‌خورد به این‌که جای او باشد. هیچ‌کس افتخار نمی‌کند به این‌که دوست‌ یک جانباز است یا همسایه‌ یک خانواده‌ شهید. ما از ارزش‌های آن ۸ سال بریده‌ایم. این‌ها قهرمانند که ۱۰ نفر را در جیب‌شان می‌گذارند.»

حسن‌بیگی که در چند سال گذشته بیشتر به‌عنوان رایزن فرهنگی ایران در تاجیکستان فعالیت کرده است تا داستان‌نویس، افزود: «نویسنده هم یکی از شماهاست؛ یکی از خودباخته‌ها. رفتن و دیدن جانبازان شیمیایی در آسایشگاه‌ها،  آدم را از این رو به آن رو می‌کند. دیگر رزمنده‌های ما در خانه‌هایشان و آسایشگاه‌ها زندانی‌اند و در این بی‌حرمتی،  من نویسنده هم مقصرم. نویسنده نمی‌تواند بگوید من مشکل معیشتی دارم. دغدغه‌ امروزش جنگ نیست و امری که برای نویسنده دغدغه نباشد،  سرریز نمی‌شود و اگر غیر از این خلق شود، سفارشی است. امروز ادبیات دفاع ‌مقدس ما شکوفا نمی‌شود،  چون به این ارزش‌ها پشت کرده‌ایم.»

کد خبر 52664

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز